Občanom Prešova nie je ľahostajné porušovanie zákona zo strany štátnych úradníkov. Aj preto 854 občanov podporilo petíciu za odvolanie vedúceho odboru dopravy na Krajskom úrade v Prešove Jaroslava Greguša.
Občanom Prešova nie je ľahostajné porušovanie zákona zo strany štátnych úradníkov. Aj preto 854 občanov podporilo petíciu za odvolanie vedúceho odboru dopravy na Krajskom úrade v Prešove.
Vedúci odboru dopravy Ing. Jaroslav Greguš podpísal rozhodnutie z 29. 6. 2001 o povolení stavby „I/68 Prešov – Nábrežná komunikácia, privádzač II. etapa km 0,000-1,300, ulica Obrancov mieru – Škultétyho ulica". Toto stavebné povolenie bolo 16. 10. 2001 zrušené ministerstvom dopravy pre porušenie trinástich ustanovení stavebného zákona, správneho poriadku a aj pre ďalšie závažné nedostatky.
V petícii občania žiadajú prednostu Krajského úradu v Prešove, aby:
Prednosta Krajského úradu v Prešove prisľúbil 29. októbra 2001 na tlačovej besede, že do dvoch týždňov prešetrí postup svojho podriadeného a s výsledkom oboznámi verejnosť prostredníctvom médií. Svoj sľub nedodržal a tak sa občania rozhodli vyjadriť svoju nespokojnosť podaním petície.
V rozhodnutí ministerstva dopravy je dôvod zrušenia stavebného povolenia uvedený jednoznačne: pre porušenie zákona zo strany Krajského úradu v Prešove. V odôvodnení je porušenie zákona rozobrané podrobnejšie. Krajský úrad v Prešove, odbor dopravy a cestného hospodárstva pochybil tým, že:
Pripomíname, že v zrušenom rozhodnutí, s podpisom vedúceho odboru Ing. Jaroslava Greguša, sa napriek týmto všetkým vytýkaným nedostatkom uvádza: „Vzhľadom k tomu, že stavebný úrad nezistil dôvody, ktoré by bránili povoleniu stavby, rozhodol tak, ako je uvedené vo výroku tohto rozhodnutia".
Ministerstvo uložilo odboru dopravy na Krajskom úrade v Prešove, aby vydal nové rozhodnutie, ktoré bude rešpektovať stanovisko ministerstva. Odbor dopravy nové rozhodnutie vydal a 29. 10. 2001 stavebné konanie zastavil. Paradoxné je, že občania upozorňovali na väčšinu nedostatkov ešte v máji 2001 pred vydaním stavebného povolenia a žiadali zastavenie konania už vtedy, keďže boli na to splnené zákonom ustanovené podmienky. Vedúci odboru Ing. Jaroslav Greguš sa s nimi vtedy vysporiadal tak, že ich prehlásil za neopodstatnené.
Napriek očividnej neodbornosti zostáva Ing. Jaroslav Greguš naďalej na poste vedúceho odboru dopravy a vydáva ďalej rozhodnutia o ktorých odbornosti a zákonnosti možno pochybovať. Ide len o neodbornosť alebo aj o korupciu či zneužívanie právomoci? Veď vydaním stavebného povolenia bez dodržania podmienok územného rozhodnutia, „ušetril" investorovi stavby - štátnej Slovenskej správe ciest - nemalé prostriedky na ochranné opatrenia obyvateľstva v asi tridsiatich priľahlých domoch. V územnom rozhodnutí sa totiž konštatuje, že investor je obyvateľom povinný poskytnúť v inom prostredí primerané náhradné bývanie a ochrániť zostávajúce domy pred otrasmi a vibráciami. Dôvodom na takéto opatrenia je posudok štátneho hygienika o tom, že zostávajúce rodinné domy nebudú po sprevádzkovaní Nábrežnej komunikácie spôsobilé na trvalý pobyt ľudí najmä kvôli hluku. Preto je ich možné využiť iba na podnikateľské účely, nie však na bývanie.
Ani jedna z týchto podmienok nebola splnená a tak vydaním rozhodnutia bol nad obyvateľmi vynesený ortieľ v podobe dožitia v štvormetrovej vzdialenosti od štvorprúdovej komunikácie. Majú byť od nej oddelení protihlukovou stenou z plexiskla o hrúbke 1 centimeter na slnečnej strane ich domov, pred oknami spálni a detských izieb. Tento dlhý koridor o šírke štyri metre medzi protihlukovou stenou a stenami domov má byť jediným verejným priestranstvom z ktorého sa budú môcť dostať do svojich domov - chodci aj autá. Je to lacné riešenie, v rozpore s normami a zákonmi - napriek tomu bolo Slovenskej správe ciest povolené. Seriózne ochranné opatrenia obyvateľstva by možno zvýšili celkové potrebné náklady na dvojnásobok. Ide o nemalý peniaz a možno to vysvetľuje ústretovosť štátnych orgánov ku štátnemu investorovi. Ušetrí sa na občanoch a pokiaľ sa oni spamätajú a dovolajú spravodlivosti, budú už po komunikácii premávať autá...
Občania petíciou vyjadrili nesúhlas a žiadajú vysvetlenie. Prednosta krajského úradu Jozef Polačko má možnosť, ba i povinnosť, situáciu vysvetliť a napraviť. Postaví sa na stranu dodržiavania zákona, poriadku a odbornosti - alebo ostane na strane Ing. Jaroslava Greguša a bude obhajovať neobhájiteľné?
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému len zisťovaniu, či budú vyvlastnení zo svojich domovov a fariem alebo nie. Ministerstvo životného prostredia totiž potichu...
Nový zákon umožňuje štátu za určitých podmienok vyvlastniť pozemky, pričom v špecifických prípadoch môže byť vyvlastnenie aj bez náhrady.
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby plánovanej prečerpávacej vodnej elektrárne Málinec. Vyplýva to z uznesení, ktoré jednomyseľne prijali poslanci na svojom februárovom...
Majitelia nehnuteľností chcú od barcelonskej radnice kompenzáciu vo výške 4,2 miliardy eur, ak v meste v roku 2028 skončí možnosť prenajímať byty turistom.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...