Nikto zo samosprávy si nedal tú námahu, či skôr nenašiel odvahu, aby verejne a nahlas upozornil na to, čo sa chystá, a protestoval proti tomu.
Koalícia o sebe hovorí, že vždy a za každých okolností presadzuje verejný záujem. Niekedy ho presadzuje až tak, že Ústavný súd sa musí zaoberať tým, či pri tom neporušila ústavné práva občanov. Ako ukázala novela stavebného zákona, koalícia zvládla aj opačný postup: právo občanov-investorov, ku ktorým má špecifický vzťah, povýšila nad záujem verejný.
Na začiatku roka prešiel v Národnej rade prvým čítaním návrh poslancov Smeru (Renáty Zmajkovičovej a Mariána Kovačócyho), aby sa územné rozhodnutia vydávali nie podľa platného územného plánu, ale podľa toho, ktoré bolo „platné v čase podania návrhu na vydanie územného rozhodnutia“. Opoziční poslanci za tým okamžite videli lobistický záujem: aby sa skládka v Pezinku, ktorá sa stavia v rozpore s platným územným plánom, mohla dokončiť podľa územného plánu, ktorý platil v čase, keď investor požiadal o územné rozhodnutie.
Po prvom čítaní si predseda parlamentu splnil povinnosť a poslal novelu na posúdenie vláde. Tam sa diali čudné veci. Hoci minister výstavby a regionálneho rozvoja predložil vláde stanovisko k zákonu už 7. februára, premiér ho na rokovanie vlády nezaradil. Hoci sa odvtedy kabinet zišiel na sedemnástich schôdzach.
Je naozaj zvláštne a nepochopiteľné, že predseda vlády nedal do programu schôdze materiál, ktorý vyjadril zásadný nesúhlas s poslaneckou novelou: „Predložený návrh... je príkladom nesystémového riešenia... Poslanecký návrh je v rozpore s ustanovením § 46 správneho poriadku... Jeho prijatie by obmedzilo jednu zo základných funkcií samosprávy – usmerňovanie výstavby na území obce.“
Minister predložil uznesenie, ktoré poverovalo premiéra, aby jej nesúhlas vlády s novelou tlmočil parlamentu. Keby sa tak naozaj stalo, koaliční poslanci by museli hlasovať nielen proti opozícii, ale aj proti stanovisku svojej vlády. Premiér Fico ich (ale aj seba) od toho ušetril. Novelu tak podporilo 47 poslancov Smeru, 16 poslancov SNS a traja poslanci HZDS. Ale aj poslanec SMK (Gábor Gál) a nezávislý Tibor Mikuš.
Veľmi zaujímavé je, ako rýchlo sa po hlbokom tichu pred hlasovaním dvihol hlasný krik po ňom. Primátori krajských miest povedali, že novela je absurdná a účelová. Veľmi kriticky sa k nej postavilo Združenie miest a obcí Slovenska i Únia miest Slovenska. Na to, aké veľké je ich pobúrenie po schválení novely, pôsobí veľmi čudne ich mlčanie pred hlasovaním o nej. Zdá sa, že postup výkonnej moci proti mestu Nováky a jeho primátorovi, mal dostatočný výchovný účinok. Nikto netúži po tom, aby si ho koalícia „vyhodnotila“ ako nepriateľa.
Nádej samosprávy, že vládni poslanci neprijmú normu, ktorá povýši záujem investora nad záujem verejný, sa ukázala ako naivná. Teraz im zostala už len nádej, že novelu nepodpíše prezident. Aj to je cena za to, že samospráva tak pekne a dlho mlčala.
Skládky a spaľovne na Slovensku
Krajské mestá sú proti novele stavebného zákona
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.