Štyristometrový cestný tunel je vyasfaltovaná diera bez nákladov na prevádzku. Sedemapolkilometrový je veľmi drahá továreň.
Šéf Smeru Fico sa chystá zvolať mimoriadnu schôdzu parlamentu, aby na nej griloval ministra dopravy Figeľa. Fico ako diaľničný demagóg prekonal Dzurindu aj Mečiara, ale výnimočne je otázka, na ktorej chce Figeľa urobiť, logická: ak ste zrušili diaľničný PPP na trase Martin - Prešov, kde mal kilometer cesty stáť 120 miliónov eur, prečo chcete stavať PPP úsek Žilina - Martin, kde má kilometer stáť 290 miliónov eur?
Samozrejme, pridáva aj nacionalistický kontext - miliardy z toho prvého mali inkasovať spriatelené, Smeru verné slovenské firmy. Na žilinských tuneloch sa nabalia Nemci a Rakúšania.
Opakovaním demagógie o diaľniciach ako spáse Slovenska Fico dotlačil Figeľa do hlbokej defenzívy a strategickej chyby - presne tam, kde ho potreboval mať. Figeľ mal urobiť presne to, čo z Ficovej otázky neúprosne a logicky vyplýva - po zrušení PPP Martin - Žilina zrušiť aj rabiátsky PPP tunel pri Žiline.
Stále tak môže urobiť Radičovej vláda. Najmä ak nechce z deklarovaných záväzkov znížiť deficit v budúcom roku na 4,9 percenta (a neskôr pod tri percentá) urobiť len priehľadný účtovnícky podvod na voličoch, ktorý by síce vyhovel Eurostatu, ale zanechal na 30 rokov naše deti po uši v dlhoch.
Vláda môže žilinský PPP projekt zrušiť hneď z niekoľkých dôvodov. Neprebehla naň žiadna skutočná súťaž: do tendra sa síce prihlásili štyri firmy, dve z nich však štát z tendra vylúčil a záväznú ponuku nakoniec predložilo len nemecko-rakúske konzorcium na čele so spoločnosťou Hochtief.
Kto môže za týchto okolností vylúčiť kartelovú dohodu veľkých hráčov na stavebnom trhu? A kto sa môže čudovať, že v tvrdej súťaži Hochtiefu proti Hochtiefu sa PPP oproti pôvodnej cene predražil o polovicu?
Štúdia v roku 2006 stanovila maximálne náklady na výstavbu na 40 miliárd korún, Hochtief si „vysúťažil" cenu 60 miliárd. Dnes má skutočne z čoho uberať - ale nakupovali by ste ďalej v obchode, kde sa vás už raz predavači pokúsili bezostyšne odrať?
Po zrušení žilinského PPP Fico a stavbári, samozrejme, spustia krik, že ide o zastavenie výstavby diaľnic na Slovensku, teda „vlastizradu". Radičovej vláda môže hravo a veľmi rýchlo voličom dokázať, že Fico pri PPP len naháňal kšefty sponzorom - pravdaže, iba ak jej už nejde o naháňanie sponzorov pre KDH či SDKÚ.
Existuje totiž mnohonásobne lacnejšie a rýchlejšie riešenie spojenia Žiliny s Martinom - severný obchvat Žiliny popri závode Kia. Jediný tunel potrebný na nej je dlhý 400 metrov a skrátil by cestu z Martina do Žiliny o niekoľko kilometrov. Nezamestnanosťou ohrození a na štátne dotácie odkázaní prievidzskí a handlovskí baníci by ho hravo vyrazili a sprevádzkovali v priebehu šiestich mesiacov.
Tu je podstata rozdielu: štyristometrový cestný tunel je vyasfaltovaná diera, bez technológií a s nulovými nákladmi na prevádzku. Dvaapolkilometrový tunel je veľmi drahá továreň na dopravu plná drahých technológií náročných na energiu a údržbu. Sedemapolkilometrový tunel je super drahá fabrika. Na žilinskom PPP je desať a pol kilometra tunelov.
Konečne, ak sa vláda nevzdá myšlienky stavať v budúcnosti cesty cez PPP, potom treba, aby sa naučila trvať na tom, že z troch rizík definovaných Eurostatom zostane riziko dopytu na pleciach koncesionára. Prečo, to je na samostatný článok.
Ficovu schôdzu o diaľniciach treba len a len privítať. Poslanci by mu na nej mali položiť pár otázok na PPP projekt na R1 pri Nitre. Napríklad, ako sa stalo, že v polovici júla 2009 - dávno po uzavretí súťaže - oficiálna cena stúpla o tristo miliónov eur, na 1,8 miliardy.
Víťaz súťaže sa tak, samozrejme, už mimo súťaž, dostal na úroveň najvyššej ponuky, ktorú v súťaži dalo francúzske konzorcium Bouygues Travaux, vysoko nad cenu druhej najdrahšej ponuky za 1,6 miliardy a, samozrejme, ešte vyššie nad najlacnejšiu ponuku konzorcia Strabag-Porr, ktorá bola pod 1,4 miliardy eur.
Ešte dôležitejšie však je spýtať sa ho, ako je možné, že za 51 kilometrov R1 stavanej cez PPP zaplatíme za 30 rokov 3,9 miliardy eur, keď za celý 18kilometrový úsek cesty R1 v rovnako náročných podmienkach pri Žiari sme zaplatili 131 miliónov eur - 30krát menej! (Aj z nich nám dal 111 miliónov Brusel.)
No a slušnosť káže spýtať sa, aj ako sa darí Ficovmu bratovi. Koľkože to jeho firma zarobila na dodávkach pre nitriansky PPP? Ideálne v priamom televíznom prenose.
(Autor je publicista)
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Ani ďalší pokus dokončiť štátnu nemocnicu Rázsochy nejde hladko, ohrozené sú európske peniaze. Dávnu nespravodlivosť s pozemkami asi nenapravia.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 - Vyvlastňovanie (kto môže vyvlastniť majetok občana Slovenska a za akých podmienok
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v...