Kritika extra drahých PPP diaľnic graduje. Opozičná SDKÚ sa chystá udať ministrov aj premiéra, KDH vyzýva, aby štát stopol diaľnice aspoň do volieb.
Bratislava - Takmer na desať miliárd eur vyjde daňových poplatníkov 75 kilometrov úsekov diaľnice medzi Martinom a Prešovom.
Ešte nedávno sa predpokladalo, že nás tento PPP projekt (verejnosúkromné partnerstvo) vyjde počas 30ročného splácania o vyše miliardu lacnejšie. Vláda chce napriek tomu zmluvu definitívne uzavrieť, najlepšie do piatka.
Ak sa tak stane, opozičná SDKÚ udá svojich oponentov. „Sme pripravení podať trestné oznámenie na pánov Fica, Počiatka a Vážneho pre podozrenie zo spáchania trestného činu zneužívania právomoci verejného činiteľa," vyhlásil podpredseda SDKÚ Ivan Mikloš.
Ide spolu o 75 kilometrov úsekov ciest medzi Martinom a Prešovom:
Cena, ktorá sa bude splácať 30 rokov
Zdroj: MDPT, rokovanie.sk
Definitívne uzatvorenie predraženého PPP by totiž znamenalo, že vláda vedome nekoná v záujme občanov, vysvetlil jeho stranícky kolega Ivan Štefanec.
Mikloš na záver prirovnal Slovensko ku Grécku, ktorého ekonomika je v zlej situácii. Na rozdiel od Slovenska si tam však doteraz žili nad pomery všetci, zatiaľ čo na Slovensku je to len vybraná skupina ľudí blízka Smeru, tvrdí Mikloš.
Líder SaS Richard Sulík zasa premiérovi Robertovi Ficovi kúpil jednosmerný lístok na autobus do Grécka.
Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) reagoval na reči opozície o trestnom oznámení obratom: „Ak viete o nejakom trestnom čine, je to vaša povinnosť, aby ste ho podali."
Motívy kritiky opozičných strán sú podľa neho jasné - túžia po moci. Ich volebné programy číta minister takto: SDKÚ by najradšej postavila plot za Popradom a ľudí z východu presťahovala na západ. KDH zasa kritizuje súkromné cesty preto, aby mohlo v zaostalých regiónoch východu rozvíjať debaty o interrupciách.
Sám minister však stále nevysvetlil, prečo cena za cestu tak astronomicky rastie. Rovnakou záhadou zostáva, o koľko presne je pre nás PPP výhodnejšie alebo nevýhodnejšie, než keby sa cesty postavili v réžii štátu a eurofondov.
Vážny má podľa svojich slov 30 analýz, ktoré o tom pojednávajú. Jedna z nich, ktorú zverejnila Transparency International, hovorí, že súkromné diaľnice sú o vyše pol miliardy eur drahšie než štátne cesty.
Analýza je z obdobia, keď sa vo vláde prekvapujúco objavil materiál hovoriaci niečo úplne iné: PPP sú nevýhodnejšie, no iba o 29 miliónov eur. Stále je to záhada.
Minister hovorí, že analýza, podľa ktorej posudzovala diaľnicu vláda, je „takým stredom" tridsiatich analýz. Tie však ministerstvo neposkytlo. Vyžiadali sme si ich preto podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám.
Prípadná žaloba opozičnej SDKÚ by sa mala týkať aj podozrenia z manipulácie s údajmi o PPP. Opozícia podľa právnika Jána Buocika teoreticky môže podľa trestného zákona aj uspieť. Maximálny trest je v tomto prípade 10 až 12 rokov väzenia.
„Ak sa preukáže, že v súvislosti s rozhodovaním o PPP projektoch verejný činiteľ spôsobí škodu alebo zadováži sebe alebo inému neoprávnený prospech tým, že vykonával svoju právomoc spôsobom odporujúcim zákonu," hovorí Buocik.
Vážny zatiaľ nemôže projekt uzatvoriť, pretože sa mu nedarí získať 1,25 miliardy eur. Požičať mala Európska investičná banka a Európska banka pre obnovu a rozvoj. Tie na to potrebujú kladné stanovisko Bruselu.
Tomu sa nepozdáva trasovanie cesty. Preto posiela vláde list. Minister ho nemal ani v utorok, ale dušoval sa, že dnes bude presne vedieť ako ďalej s diaľnicou.
Tender na úseky vyhralo konzorcium, v ktorom je Doprastav, ako aj Váhostav Juraja Širokého, ktorý má podľa kuloárov blízko k Smeru.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Na záznamy z rokovaní vlády nemá verejnosť právo
Fico priznal, že zvolal vládu kvôli výrokom lídrov SDKÚ
Dokončenie obchvatu Lipian znovu odsunuli
NDS bráni Sky Toll: S údajmi dopravcov sa nedá narábať
SDKÚ: Mýto má ďalšie nedostatky, súkromie ľudí je ohrozené
SDKÚ-DS: Štát na elektronickom mýte stratí tento rok 144 mil. eur
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.