Ak sa podľa starostu Dunajskej Lužnej Cingela výstavba R7 neurýchli, skolabuje v okolitých obciach doprava

Simon: Obyvatelia južného Slovenska podporujú výstavbu R7

31. 08. 2008

Bratislava - Obyvatelia obcí z južného Slovenska podporujú výstavbu rýchlostnej komunikácie R7. Pre agentúru SITA to povedal poslanec NR SR Zsolt Simon (SMK), ktorého petičný výbor poveril zastupovaním v styku s orgánmi verejnej správy. Mnohí sú podľa neho presvedčení o tom, že táto cesta mala byť vybudovaná už dávno. "Ľudia chcú mať cestu do hlavného mesta. Vyriešilo by to problém nielen na juhu Slovenska, ale aj Bratislavy, pretože by sa tým odľahčila diaľnica D1," vysvetlil. Občania podľa neho vyjadrili svoje pozitívne ohlasy aj svojimi podpismi pod petíciu za neodkladné začatie výstavby R7, pod ktorú sa podpísalo viac ako 40 000 ľudí. Simon tiež uviedol, že začiatkom septembra sa stretne so starostami južného Slovenska, na ktorom zhodnotia úspešnosť kampane, výsledky ankety i petície a dohodnú sa na ďalších konkrétnych krokoch. Zároveň doplnil, že v priebehu septembra by chce v petičnej akcii ešte pokračovať, informovali by vodičov a zbierali ďalšie podpisy pri príjazdovej komunikácii do Bratislavy i v smere von z mesta. "Chceme upozorniť na to, že vláda vykazuje vysoký hospodársky rast, no nepostupuje regulárne, nedáva peniaze na rozvoj regiónu ale na pochybné tendre," myslí si Simon.

Verejnosť si mohla v ankete vybrať z dvoch možností, kade by mala rýchlostná komunikácia viesť. Podľa starostu obce Dunajská Lužná Ladislava Cingela si mohli vybrať južnú alebo severnú cestu. Obe sa pritom majú napojiť z križovatky budúceho nultého obchvatu diaľnice D4. Južná trasa - variant A - by prechádzala neďaleko chránenej krajinnej oblasti Dunajské luhy, voči čomu mali podľa starostu výhrady najmä ochranári. Severná trasa - variant C - by viedla od Podunajských Biskupíc, cez Rovinku, Dunajskú Lužnú až po Šamorín. Ako pre agentúru SITA Cingel tiež povedal, obecné zastupiteľstvo podporuje variant C. Obe riešenia by však týmto lokalitám podľa neho pomohli, pretože by odbremenili cesty, ktoré sú denne zahltené autami. "Tranzitujúce autá zo susedného Maďarska, ktoré nesmerujú do Bratislavy, by totiž pred Dunajskou Lužnou vyšli na mimoúrovňovú križovatku R7 a nevznikali by dopravné kolapsy," vysvetlil. R7 je podľa Cingela potrebná aj preto, lebo v okolitých obciach prebieha stavebný boom, sťahujú sa sem ľudia a potrebujú sa dostať rýchlo a bezpečne do iných miest a oblastí. Ak sa výstavba rýchlostnej cesty neurýchli, môže tu podľa starostu skolabovať doprava. Cingel dodal, že nezáleží na tom, ktorý z variantov sa zvolí, dôležité je, aby sa s výstavbou rýchlostnej komunikácia začalo čo najskôr. R7 by mohli začať budovať až v roku 2013, tie pesimistické odhady podľa starostu hovoria aj o roku 2016.

Starostovia obcí z južného Slovenska spustili petíciu v polovici apríla. Okrem neodkladného začatia výstavby cesty žiadajú vládu aj o to, aby každý rok vyčlenila z prostriedkov určených na budovanie diaľnic a rýchlostných komunikácií pomernú čiastku aj do regiónu južného Slovenska, respektíve na túto cestu. "Nechceme byť druhoradým regiónom. Aj my chceme mať šancu," uviedol Simon. Zároveň povedal, že to nie je ani o národnosti, ani o politike, ale o možnosti ďalšieho rozvoja regiónu, v ktorom žije viac ako jeden milión obyvateľov.

Rýchlostná komunikácia R7 by podľa Simona mala viesť južnými okresmi od Bratislavy po Košice a potom na východné hranice. Pod petíciou za vybudovanie rýchlostnej komunikácie R7 sa podpísali starostovia obcí Dunajská Lužná, Rovinka, Šamorín, Dunajská Streda, Nové Zámky, Želiezovce, Kolárovo, Šahy a Tornaľa.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.