Váhostavu možno odmietnu stavbári pracovať na diaľnici. Mesiace už nevideli peniaze za svoju prácu.
BRATISLAVA, DUBNÁ SKALA. Čulý pracovný ruch. Robotníci v helmách a ochranných vestách stavajú most ponad Váh. Takto to vo štvrtok vyzeralo na časti rozostavanej diaľnice pri Žiline medzi Dubnou Skalou a Turanmi.
Ak sa v Dubnej Skale zastavíte v pondelok, možno uvidíte niečo celkom iné. Stavbári tvrdia, že už mesiace nevideli poriadne výplaty a keď v piatok peniaze neprídu, v pondelok do práce nenastúpia.
„Žijem z maminho dôchodku,“ vysvetľuje jeden z oslovených robotníkov, prečo od pondelka možno nepríde na stavbu. Ďalšiemu dlhuje jeho chlebodarca vyše 4–tisíc eur. Iní pridávajú, že sú už zvyknutí na neustále problémy s platbami, ale takto zle to ešte nebolo.
"Človek je pomaly v takom kŕči, že rozmýšľa či príde alebo nepríde do práce," vysvetľuje mladík, ktorý robí tesárčinu pri výstavbe mosta.
Stavbári sa pre chýbajúce platby príliš neponosujú na svojich priamych zamestnávateľov. Tí len plnia zákazku, ktorú majú od Váhostavu a ten zasa neplatí im.
Rozhodnutie počkať do piatku a ak peniaze neprídu, nenastúpiť do práce, je teda po spoločnej dohode medzi nimi a dodávateľmi Váhostavu.
Majitelia subdodávkových firiem, ktorí si neprajú byť menovaní, sú tiež na Váhostav namosúrení. Nemajú z čoho vyplácať mzdy ale napríklad ani DPH, ktoré platia akonáhle vystavia faktúru bez ohľadu na to, či im ju niekto preplatil.
"Na daňovom úrade na mňa už dvakrát podali trestné oznámenie," vysvetľuje jeden z dodávateľov Váhostavu.
Ďalší vypočítal, že na piatkovú platbu čakajú toľkí, že by v pondelok do práce nemuselo nastúpiť až okolo 200 robotníkov. Pravdepodobne by to bolo o čosi menej.
Váhostav tvrdí, že celkovo mu vyše 16-kilometrovú diaľnicu medzi Dubnou Skalou a Turanmi stavia niečo cez 300 ľudí. Z toho približne 210 sú ľudia, ktorí pracujú pre subdodávateľov Váhostavu.
Pravdou ale tiež je, že niektorí, ktorí do práce plánujú nastúpiť tak či tak, by bez chýbajúcich stavbárov nemali čo robiť. Ich práca totiž nadväzuje na iné úkony na stavbe.
"Keďže táto stavba je pre nás stratová, nie všetky záväzky môžu byť uhrádzané v stanovených termínoch. Podobné prípady sa vyskytujú vo väčšine stavebných firiem na Slovensku, nakoľko stavebný sektor bol posledné roky pod enormným tlakom na znižovanie cien, čo sa teraz preukazuje práve na stratovosti stavieb a vzniknutých problémoch," zareagoval na otázky o platbách dodávateľom hovorca Váhostavu Tomáš Halán.
Halán dodal, že stavba pokračuje podľa harmonogramu. Dokončená by mala byť do konca tohto roku.
Problémy s platbami hlásia aj na ďalších stavbách. Niektorí dodávatelia sa napríklad rozhodli ani neísť stavať diaľnicu na východe Slovenska medzi Fričovcami a Svinou, ktorú zastrešuje Doprastav. Tam vraj dopredu avizovali, že si na platby počkajú 90 až 120 dní.
Jeden zo subdodávateľov, ktorý išiel na východ stavať, tu problémy s platbami nezaznamenal. Je to ale hlavne preto, že nerobí priamo pre víťaza tendra ale pre ďalšieho jeho solventného dodávateľa.
Ministerstvo dopravy teraz plánuje výstavbu diaľnic ďalej rozbehnúť.
Naposledy poklepkával minister dopravy Ján Počiatek základný kameň časti D1 pri Ružomberku na úseku Hubová - Ivachnová. Spoločne s Váhostavom ju postaví spoločnosť OHL. V tendri podali firmy štvrtú najdrahšiu ponuku. Lacnejších vylúčili aj s odôvodnením, že majú neprimerane nízke ceny.
Na budúci týždeň vo štvrtok sa minister vyberie poklopkávať štart stavby medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou pri Žiline. Postaví ju konzorcium pod vedením Doprastavu. Jeho súčasťou je aj Váhostav.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Diaľnice majú zastaviť prepad v stavebníctve
Diaľnica od Váhostavu mierne zdražie oproti odhadom
Doprastav mieri k ďalšej zákazke na diaľnicu
V Skalitom dnes položia základný kameň výstavby diaľničného úseku
Štát skúma, či môže spojiť R1 a D1
V rozostavanom tuneli pri Levoči zavalilo šesť robotníkov, jeden zomrel
Štát ide stavať diaľnicu, o ktorú súťažili podozrivo
Váhostav dostal zákazku, hoci je trikrát drahší
Pre železničné projekty z Vážneho čias môžeme prísť o peniaze
Hodorovský je v pozícii finančnej inštitúcie
Top zákazkou za Fica je stavba pri Trenčíne
Práce na zrútenom moste na spišskej diaľnici pri Iliašovciach v stredu obnovili.
Brusel chce mať istotu, že diaľnica D3 do Poľska bude vyťažená
Subdodávky diaľnic chcú po tragédii v Iliašovciach škrtať
Brusel nám stopol eurofondy na diaľnice
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.