Ak Váhostav nezaplatí, neprídu mu stavať diaľnicu pri Martine

Váhostavu možno odmietnu stavbári pracovať na diaľnici. Mesiace už nevideli peniaze za svoju prácu.

BRATISLAVA, DUBNÁ SKALA. Čulý pracovný ruch. Robotníci v helmách a ochranných vestách stavajú most ponad Váh. Takto to vo štvrtok vyzeralo na časti rozostavanej diaľnice pri Žiline medzi Dubnou Skalou a Turanmi.

Ak sa v Dubnej Skale zastavíte v pondelok, možno uvidíte niečo celkom iné. Stavbári tvrdia, že už mesiace nevideli poriadne výplaty a keď v piatok peniaze neprídu, v pondelok do práce nenastúpia.

„Žijem z maminho dôchodku,“ vysvetľuje jeden z oslovených robotníkov, prečo od pondelka možno nepríde na stavbu. Ďalšiemu dlhuje jeho chlebodarca vyše 4–tisíc eur. Iní pridávajú, že sú už zvyknutí na neustále problémy s platbami, ale takto zle to ešte nebolo.

"Človek je pomaly v takom kŕči, že rozmýšľa či príde alebo nepríde do práce," vysvetľuje mladík, ktorý robí tesárčinu pri výstavbe mosta.

Stavbári sa pre chýbajúce platby príliš neponosujú na svojich priamych zamestnávateľov. Tí len plnia zákazku, ktorú majú od Váhostavu a ten zasa neplatí im.

Rozhodnutie počkať do piatku a ak peniaze neprídu, nenastúpiť do práce, je teda po spoločnej dohode medzi nimi a dodávateľmi Váhostavu.

Platia DPH, peniaze nedostanú

Majitelia subdodávkových firiem, ktorí si neprajú byť menovaní, sú tiež na Váhostav namosúrení. Nemajú z čoho vyplácať mzdy ale napríklad ani DPH, ktoré platia akonáhle vystavia faktúru bez ohľadu na to, či im ju niekto preplatil.

"Na daňovom úrade na mňa už dvakrát podali trestné oznámenie," vysvetľuje jeden z dodávateľov Váhostavu.

Ďalší vypočítal, že na piatkovú platbu čakajú toľkí, že by v pondelok do práce nemuselo nastúpiť až okolo 200 robotníkov. Pravdepodobne by to bolo o čosi menej.

Váhostav tvrdí, že celkovo mu vyše 16-kilometrovú diaľnicu medzi Dubnou Skalou a Turanmi stavia niečo cez 300 ľudí. Z toho približne 210 sú ľudia, ktorí pracujú pre subdodávateľov Váhostavu.

Pravdou ale tiež je, že niektorí, ktorí do práce plánujú nastúpiť tak či tak, by bez chýbajúcich stavbárov nemali čo robiť. Ich práca totiž nadväzuje na iné úkony na stavbe.

"Keďže táto stavba je pre nás stratová, nie všetky záväzky môžu byť uhrádzané v stanovených termínoch. Podobné prípady sa vyskytujú vo väčšine stavebných firiem na Slovensku, nakoľko stavebný sektor bol posledné roky pod enormným tlakom na znižovanie cien, čo sa teraz preukazuje práve na stratovosti stavieb a vzniknutých problémoch," zareagoval na otázky o platbách dodávateľom hovorca Váhostavu Tomáš Halán.

Halán dodal, že stavba pokračuje podľa harmonogramu. Dokončená by mala byť do konca tohto roku.

 Problémy s platbami hlásia aj na ďalších stavbách. Niektorí dodávatelia sa napríklad rozhodli ani neísť stavať diaľnicu na východe Slovenska medzi Fričovcami a Svinou, ktorú zastrešuje Doprastav. Tam vraj dopredu avizovali, že si na platby počkajú 90 až 120 dní.

Jeden zo subdodávateľov, ktorý išiel na východ stavať, tu problémy s platbami nezaznamenal. Je to ale hlavne preto, že nerobí priamo pre víťaza tendra ale pre ďalšieho jeho solventného dodávateľa.

Váhostav začne stavať aj inde

Ministerstvo dopravy teraz plánuje výstavbu diaľnic ďalej rozbehnúť.

Naposledy poklepkával minister dopravy Ján Počiatek základný kameň časti D1 pri Ružomberku na úseku Hubová - Ivachnová. Spoločne s Váhostavom ju postaví spoločnosť OHL. V tendri podali firmy štvrtú najdrahšiu ponuku. Lacnejších vylúčili aj s odôvodnením, že majú neprimerane nízke ceny.

Na budúci týždeň vo štvrtok sa minister vyberie poklopkávať štart stavby medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou pri Žiline. Postaví ju konzorcium pod vedením Doprastavu. Jeho súčasťou je aj Váhostav.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.