Aké sú výhody vyvlastňovania pre Jaguar? Bude tam korupcia?

Rezort hospodárstva vraj pripravuje vyvlastňovanie pozemkov pri Nitre, kde má v najbližších dvoch rokoch vyrásť závod Jaguar Land Rover. Aké sú tam výhody alebo riziká, prípadne korupcia? Myslíte si, že to bude všetko kóšer?

28. 10. 2015

Ak dovolíte, pomôžem si argumentáciou, ktorú sme spoločne s ďalšími občanmi smerovali pri príprave zákona vláde a aj prezidentovi republiky s výzvou, aby zákon nepodpísal.

Keďže ide o investície súkromného charakteru, nejde o vyvlastňovanie vo verejnom záujme. Slovenská ústava pritom hovorí, že verejný záujem je jednou zo štyroch nutných podmienok, aby bolo vyvlastnenie majetku kohokoľvek prípustné. Pre iný, ako verejný záujem ústava vyvlastnenie nepripúšťa.

Samotnou veľkosťou investície z hľadiska množstva investovaných finančných prostriedkov alebo počtu vytvorených pracovných miest sa súkromná investícia nezmení zo súkromného záujmu na verejný záujem.

Rovnako sa tak neudeje ani tým, že vláda rozhodne a vyhlási, že konkrétna investícia konkrétneho podnikateľa je vo verejnom záujme. Takýmto spôsobom by bolo možné akýkoľvek súkromný záujem, len na základe v zákone vymenovaných podmienok, či na základe rozhodnutia vlády ustanoviť za verejný záujem a tým legitimizovať vyvlastňovanie alebo zásah do vlastníckych práv iných vlastníkov. Takýto prístup nezodpovedá ochrane vlastníckeho práva zakotvenej v ústave.

Ústava tiež hovorí, že vyvlastniť možno iba v nevyhnutnej miere. Zákon to upresňuje tak, že len vtedy, ak cieľ vyvlastnenia nemožno dosiahnuť dohodou alebo iným spôsobom.

Umožnenie vyvlastňovania v záujme majiteľov súkromných investícií nezodpovedá požiadavke ústavy, že vyvlastňovanie je možné iba v nevyhnutnej miere. Keďže iné súkromné investície sa realizujú bez toho, aby investorom bolo umožnené vyvlastňovať majetok iných vlastníkov, nespĺňa vyvlastňovanie v záujme „významných investícií“ ani požiadavku nevyhnutnej miery, ktorú ústava vyžaduje.

V prípade vyvlastňovania za účelom realizácie súkromných investícií existuje podľa môjho názoru rozpor aj s ďalšou časťou ústavy, podľa ktorej „vlastnícke právo všetkých vlastníkov má rovnaký zákonný obsah a ochranu“.

Podľa prijatých zákonov sa to javí tak, že vlastnícke právo vládou určených investorov má prednosť pred vlastníckym právom vlastníkov vyvlastňovaných pozemkov. V oboch prípadoch pritom ide o súkromných vlastníkov, ale ich vlastnícke práva nemajú rovnaký zákonný obsah a ochranu, keďže vlastnícke právo jedného vlastníka je v jeho súkromnom záujme nadraďované nad vlastnícke právo iného vlastníka.

V mysliach mnohých ľudí na Slovensku zatiaľ nie je vybudovaný rešpekt k vlastníctvu iného. Pýtate sa na výhody a riziká.

Výhodou, samozrejme v úvodzovkách, bude rýchle vysporiadanie sa s vlastníkmi. Nikto sa nebude musieť zaoberať ich názormi a potrebami. Prebehne rýchly formálny proces vyvlastňovania, na konci ktorého bude mať automobilka na liste vlastníctva ich pozemky a od tohto okamihu bude od štátu požadovať, aby bolo jej nadobudnuté vlastníctvo chránené pred ostatnými.

Rizikom bude to, že Slovensko stále nebudeme môcť považovať za dostatočne civilizovanú krajinu a cítiť sa tu dobre. To však nie je hodnota, na ktorej zatiaľ naozaj záleží dostatočnému počtu ľudí na Slovensku. Dnes je to ďalšia automobilka, nabudúce môže výhodu vyvlastňovania majetku iných získať od vlády alebo od starostu nejaký ďalší podnikateľský subjekt a ušetriť si čas alebo peniaze na úkor ostatných kdekoľvek na Slovensku.

Kde je možnosť získať od verejného funkcionára takúto výhodu, tam môže byť aj korupcia.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...