Po tom, čo vedenie ministerstva dopravy niekoľkokrát odmietlo spolupracovať s tímom Hodnota za peniaze pri analyzovaní efektívnosti mohutných investícií do kľúčových diaľničných úsekov, sa mladým analytikom črtá reálna šanca na zmenu statusu quo. Na ministerstvo financií, kde útvar Hodnoty za peniaze pôsobí, putuje v týchto dňoch oficiálny list od prezidenta Andreja Kisku. Hlava štátu sa v ňom pýta na kontroverzný budúci juhozápadný obchvat Prešova za 356 miliónov eur.
Takmer osemkilometrový diaľničný úsek, ktorý je súčasťou D1 z Bratislavy do Košíc, má byť v prepočte na kilometer doteraz najdrahším spomedzi všetkých úsekov D1.
Jeho cena vychádza na 45 miliónov eur, viac ako pri výstavbe najdlhších tunelov. Odborné odhady navyše hovoria o najnižšej dopravnej intenzite oproti ostatným úsekom.
Žiadosť prezidenta sa neodmieta. Minister financií Peter Kažimír by tak síce mohol urobiť, ale zbytočne by tým riskoval, že by ho verejnosť zaradila medzi vybavovačov, akým je napríklad štátny tajomník ministertva dopravy Viktor Stromček.
Omnoho väčšia pravdepodobnosť je, že P. Kažimír to spolu s analytikmi zoberú ako príležitosť, aby oficiálne prepočítali a verejne povedali, kde by sa dalo v Prešove ušetriť. A zároveň ako za ušetrené peniaze Prešovu pomôcť.
Či sa asfaltoví (po novom už aj betónoví, keďže práve na tomto úseku sa má použiť drahší betón) lobisti pod tlakom dostupných faktov a verejnosti uskromnia, bude záležať aj od guráže ministra financií. Ide o veľa, okrem ušetrených desiatok a v prípade budúcnosti až stoviek miliónov sa hrá o hodnovernosť celého projektu Hodnota za peniaze, a taktiež o rešpekt P. Kažimíra.
Kiskov list pritom nie je jediným dôvodom, prečo by verejnosť mohla o niekoľko týždňov poznať fakty k plánovanej výstavbe obchvatu Prešova. Ministerstvo dopravy čaká v tejto chvíli na posudky o vplyvoch diaľnice na životné prostredie (EIA).
Bez nich nám Európska únia neprispeje na jej výstavbu. Príspevok Bruselu má byť 80 percent z celkovej sumy. Formálne sa čaká ešte na posúdenie ceny obchvatu, ktorý si dal vypracovať minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) u odborníkov z Ústavu dopravy pri Žilinskej univerzite.
Do tretice to najpodstatnejšie: v príprave je ešte kľúčový dokument – nová štúdia realizovateľnosti.
Prečo sa robí pár mesiacov pred podpisom zmluvy nová štúdia? Pretože tá pôvodná neprešla cez Európsku komisiu. Bola postavená na zle urobenom prieskume o podiele tranzitnej a cieľovej dopravy, ktorý dala komisia ministerstvu urobiť nanovo. Všetko sa udialo ešte vlani, len úradníci na ministerstve dopravy spolu s jeho vedením zaspali.
Samozrejme, nový prieskum vychádza inak ako ten prvý. Ukazuje sa, že veľká časť dopravy Prešovom neprechádza, ale doň smeruje. Čo zásadne zmenšuje efekt obchvatu okolo mesta a naznačuje potrebu iných dopravných riešení.
Ak teda vychádzame z predpokladu, že cieľom projektu je uvoľnenie dopravy v Prešove a nie iba odklepnutie dohodnutej zákazky stavbárom. Výsledkom podľa informácii TRENDU by tak mal byť chabý pomer spoločenských prínosov k nákladom.
Už ten pôvodný pomer bol slabučký, vyšiel tesne nad hranicou toho, čo je Brusel ešte ochotný zaplatiť. Nové čísla v prieskume ho môžu dostať pod túto hranicu. Aj preto je vôbec otázne, či v takom prípade Európska komisia nebude mať problém s poskytnutím financií na výstavbu obchvatu. Aj keď pre vysokú politickú prioritu je možné, že nakoniec prižmúri oči.
Pri novej štúdii realizovateľnosti by podľa nastavených pravidiel mal nastúpiť tím Hodnota za peniaze.
Vo finálnej správe o doprave, ktorú vypracovali analytici na jeseň, a ktorá bola následne schválená vládou, sa píše: „Všetky budúce investičné projekty, ktorých predpokladaný investičný náklad je vyšší ako 40 miliónov eur, budú vo fáze prípravy štúdie realizovateľnosti (ak sa spracováva) podrobené analýze nákladov a prínosov aj zo strany ministerstva financií.“
V praxi to znamená, že analytici by tak mali ukázať svoj odborný pohľad na juhozápadný obchvat Prešova ešte pred podpisom zmluvy. Ten je na pláne v marci budúceho roka.
Dnes sa nikto nesporí, že dopravná situácia v Prešove dennodenne kolabuje. Problém je v tom, že navrhnuté riešenie teda výstavba juhozápadného a neskôr aj severného obchvatu ponúka za veľa peňazí málo úžitku pre občanov mesta a aj tých, ktorí cez Prešov len prechádzajú.
Výstavba oboch obchvatov (D1+R4 sever) má stáť spolu 891 miliónov eur a dopravné zaťaženie v meste sa má podľa prepočtov samotného ministerstva dopravy znížiť len o necelých dvadsať percent. Priamo na ministerstve pritom vedia o minimálne jednej alternatíve, ktorá by nielenže vyšla lacnejšie, ale dopravu v meste by odľahčila takmer o tridsať percent.
Ide o variant, kde by sa k juhozápadnému obchvatu D1 vybudoval východný R4 a k tomu mestská komunikácia I/68, ktorá by sa tiahla zo severu na juh popri rieke. Celkové náklady by vyšli o približne sto miliónov menej. Nehovoriac o ďalších variantoch, ktoré posúdené zatiaľ vôbec neboli.
Nie je reálne očakávať, že V. Stromček, ktorému kryje chrbát premiér Robert Fico, sa s Á. Érsekom pod ťarchou faktov rozhodnú nepodpísať juhozápadný obchvat Prešova.
Ale môže sa naozaj stať, že karty, s ktorými hrajú analytici z tímu Hodnota za peniaze, prinesú nakoniec skresanie nákladov rádovo v desiatkach miliónoch eur, severný obchvat sa ešte prehodnotí a pri ďalších plánovaných projektoch budú mať ich analýzy väčšiu silu. Aj preto bude výsledok okolo Prešova veľmi dôležitý.
Len na ilustráciu, Národná diaľničná spoločnosť v najbližších desiatich rokoch plánuje výstavbu ciest a diaľnic za takmer osem miliárd eur. Sú to peniaze a projekty, ktoré by mali prejsť postupne hodnotením Kažimírových analytikov.
Veľkú časť z tohto balíka už nebude možné „dotovať“ z európskych peňazí, pretože po roku 2020 sa bruselské kohútiky uzavrú. Ak zoberieme do úvahy, že na Slovensku sa diaľnice doteraz stavali draho, pomaly a nie vždy s tým najlepším výsledkom, je dôležité, aby tím Hodnota za peniaze mal možnosť odbornými argumentami tlačiť na čo najvýhodnejšie riešenia.
Práve nedostatok peňazí na veľké investičné projekty otvára debatu o tom, či nezmeniť ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti, ľudovo dlhovú brzdu. Koalícia si to napísala aj do programového vyhlásenia vlády. Najčastejšie sa skloňuje pojem investičná výnimka.
Oficiálne diskusné kolá s partnermi z opozície za zatvorenými dverami tak ako pri tvorbe pôvodného zákona pred piatimi rokmi by mali začať už začiatkom roka. Aj tu bude úloha P. Kažimíra zásadná.
Buď si aj pod tlakom stavbárskych lobistov vo vláde nechá škaredo pošliapať po zákone, ktorý spolupresadil aj on. A teda do ústavného zákona prejde akási investičná výnimka, pod ktorú sa bude dať schovať naozaj čokoľvek.
Alebo udrží debatu v medziach odbornosti, ktorej výsledkom napríklad bude, že síce sa namiesto hrubého dlhu bude brať do úvahy čistý dlh (očistený o hotovosť na účte štátu), ale ten bude musieť byť sledovaný Eurostatom a nie samotnou vládou.
Práve ten druhý variant by zabezpečil, že z ústavného zákona by sa nestal paškvil, vláda by nemohla svojvoľne zadlžovať krajinu bez dnes platných tvrdých sankcií a prepočty analytikov z tímu Hodnota za peniaze by pri nedostatku peňazí v rozpočte nabrali na vážnosti.
Bolo by naivné myslieť si, že silní lobisti v doprave dlhodobo napojení na politiku sa budú prizerať, ako im analytici ministerstva financií určujú hranice. Na druhej strane je tu P. Kažimír, ktorý podľa viacerých signálov chápe, že strkať hlavu do piesku mu môže v súčasnej spoločenskej konštelácii narobiť po imidžovej stránke viac škody ako osohu.
A tiež zdá sa rozumie, že vedľa jeho kancelárie má projekt, ktorému keď poskytne svoje krytie aj pri kontroverznejších prípadoch v doprave, môže reálne ešte čo to užitočné pre krajinu porobiť a zároveň získať za to body k dobru.
Ideálny stav v budúcom roku by bol, ak by sa tímu Hodnota za peniaze podarilo dosiahnuť reálne výsledky v Prešove, ktoré by znamenali pre mesto a jeho občanov viac než predražený a zároveň prázdny obchvat. Verejnosti treba otvorene hovoriť, že existujú aj lepšie riešenia.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Fico sľúbil, že obchvat Prešova bude do troch rokov
Čo je v doprave hodnota za peniaze
Slovensko ide pri Prešove stavať betónovú diaľnicu a nikto nevie povedať prečo
Posvätné diaľnice. Prečo sa stavajú zbytočne, draho a pomaly
Prezident Kiska sa bude ministra pýtať na obchvat Prešova
Zástupca stavbárov vysvetľuje, v čom neverí analytikom z ministerstva financií
Minister Érsek vysvetľuje, prečo nemožno stavať obchvat Prešova
Érsek: Najdrahšia diaľnica je tá, ktorá nie je postavená
Érsek ustupuje od svojich sľubov. Diaľničný obchvat Prešova spustí, hoci nevie, či je výhodný
Érsek nie je proti obchvatu Prešova. Preverí cenu, doplní EIA
Prešovčanom už omrvinky nestačia, za vonkajší obchvat chcú bojovať
Nábrežná komunikácia v Prešove z drona (tzv. miniobchvat Prešova)
Obchvat Prešova: Sklz o mesiace až rok
Najdrahšia časť D1 má byť v Prešove, áut na nej bude aj tak minimum
Diaľnica do Košíc sa môže omeškať. Érsek posúdi Počiatkov tender
Po Váhostave a Doprastave škrtá dlhy aj firma Dopravné stavby
Analytik Ján Kovalčík by vyriešil prešovskú dopravu lacno a efektívne
Diaľničný obchvat môže Prešov obísť aj z východu
Predražené tendre, stratové IC vlaky. Čo čaká nového šéfa dopravy?
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.