Kamióny chodia aj tam, kde nemajú čo robiť. Poškodzujú pritom majetok samospráv a otravujú obyvateľom život. Štátu sa s takýmito priestupkami zatiaľ veľmi nedarí vyrovnať.
Ministerstvo dopravy avizuje novým zákonom v zásade tri základné potreby. Dostať kamióny na tie cesty, kam skutočne patria. Zvýšiť výber mýtneho a dať mu zreteľnejší rozmer spravodlivosti. Zlepšiť vymožiteľnosť práva tým, že reálne porušovanie pravidiel zo strany autodopravcov bude možné aj reálne trestať.
Takýto zákon vyvolá v zásade tri typy reakcií:
Sám sa síce radím do tretej skupiny, ale to nie je teraz podstatné.
V úvode akejkoľvek diskusie na túto tému je totiž nutné priznať, že súčasný stav je nevyhovujúci. Samotný mýtny systém tak, ako bol postavený, logicky predpokladal, že po istom čase dôjde k jeho optimalizácii a dolaďovaniu.
V roku 2011 sa v rámci optimalizácie a tlaku autodopravcov presadilo zníženie pokút za mýtne priestupky. Ich počet vzápätí medziročne stúpol o 38 percent. To znamená, že to nie je správna cesta.
O dnes predkladanom zákone zrejme ministerstvo viac premýšľalo. A je veľmi pravdepodobné, že ak bude prijatý, jeho trvácnosť by mala byť podstatne dlhšia.
Návrh spoplatniť ďalších 225 kilometrov ciest I. triedy je totiž úplne logický. Ide presne o tie cesty, ktoré kamionisti využívajú ako obchádzku spoplatnených úsekov. A je azda jasné, že štát pri zavádzaní mýta nechcel, aby kamióny obchádzali spoplatnené úseky.
Ešte vypuklejší je problém s tranzitujúcimi kamiónmi, ktoré vchádzajú na cesty (znovu s účelom obísť mýto) II. a III. triedy v správe žúp. Tam naozaj nemajú čo hľadať a pred zavedením mýta tam ani nechodili. Osadenie tabúľ Zákaz vjazdu nestačí. Kamióny veselo ničia majetok žúp, otravujú život miestnemu obyvateľstvu a vytvárajú zápchy na miestach, kde by vôbec nemali vznikať.
Podľa našich nedávnych prieskumov dnes existujú úseky ciest II. a III. triedy, kde až 50 percent nákladných vozidiel nad 12 ton sú tranzitujúce vozidlá, ktoré tam nemajú byť. Okrem traumy pre miestne obyvateľstvo vznikajú aj veľké škody na infraštruktúre. Na niektorých zakázaných úsekoch sme namerali 5- až 18-percentný podiel kamiónov, ktoré porušovali zákazy.
A nad týmto všetkým sa vznáša relatívne slabá schopnosť štátu vyrovnať sa s mýtnymi priestupkami a vjazdmi kamiónov do zákazov. Mýtna ani normálna polícia nemajú šancu všetko ustriehnuť. A systém to dokonca ani nepredpokladá. Mýtna polícia je tu na to, aby dohliadala na dodržiavanie pravidiel, ale nie na to, aby striehla 24 hodín denne na iks miestach celého Slovenska.
Štatistiky ukazujú, že drvivú väčšinu mýtnych priestupkov (80 percent) páchajú zahraniční kamionisti. Teda presne tí, o ktorých pri zavedení mýta najviac šlo. Pretože – a to by malo byť všetkým jasné – štát zaviedol mýto najmä preto, aby naše cesty neslúžili ako lacná obchádzka pre tranzitujúcu kamiónovú dopravu.
Úprava a zmeny v pravidlách mýtneho systému sú teda prirodzené a potrebné. Bude treba pozorne sledovať všetky navrhované zmeny a v odbornej diskusii sa snažiť dosiahnuť optimálny stav.
Zatiaľ sa zdá, že diskusia sa drží v odbornej rovine, čo je pre budúcu podobu zákona dobrá správa.
Diaľničné nálepky Česká republika, cena, platnosť, miesta predaja
Zaostávame s mýtnym roamingom, tvrdí Brusel
Európsky súd po mýte preverí železnice
Diaľničné poplatky Rumunsko, cena, platnosť, miesta predaja
Diaľničné poplatky Taliansko, cena, platnosť, miesta predaja
Diaľničné nálepky na rok 2013, cena, platnosť, miesta predaja
Vicepremiéra Vážneho môže vítať žaloba za mýto
Vláda chystá mýto aj pre osobné autá, tvrdí Hlina
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Ani ďalší pokus dokončiť štátnu nemocnicu Rázsochy nejde hladko, ohrozené sú európske peniaze. Dávnu nespravodlivosť s pozemkami asi nenapravia.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 - Vyvlastňovanie (kto môže vyvlastniť majetok občana Slovenska a za akých podmienok
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v...