Ako funguje separačný dvor?

Skôr či neskôr sa zrejme zmení prístup k separovaniu odpadu aj v Prešove. Ako funguje a na čo slúži separačný dvor?

Okolo separovania zvyknú byť veľké polemiky, no okolnosti nás zrejme donútia pre pragmatický prístup.

Skládkovať alebo páliť suroviny, ktoré sa dajú využiť a o ich využitie má niekto záujem, je nesprávne.

Nikto nechce vo svojom katastri novú skládku a ani spaľovňu. Ak sa už skládkuje alebo spaľuje, je najlepšie takto likvidovať čo najmenej odpadu.

Naviac, niektoré zložky odpadu sa ako surovina dá celkom dobre speňažiť. Aj keď námaha spojená s ich vytriedením tiež niečo stojí.

Zlatý stred v súčasnosti predstavuje spôsob, keď obyvatelia a firmy triedia odpad do niekoľkých skupín, ktoré sú oddelene zbierané. To sú tie známe farebné kontajnery a vrecia.

Hoci sa zdá, že možno dávať do jedného kontajnera alebo vrecia dovedna zložky odpadu, ktoré ani náhodou nemajú nič spoločné, je to zvolené tak, aby ľudia, ktorí odpad dotrieďujú, s tým nemali príliš veľa práce a námahy.

Toto dotrieďovanie sa deje v tzv. separačnom dvore. Ak je to efektívne, do separačného dvora sa môže z niektorých lokalít voziť aj komunálny odpad, ktorý ľudia v separačnom dvore tiež vytriedia.

Napríklad, ak v nejakej štvrti žije určitá príjmová vrstva obyvateľstva, odpad odtiaľ sa líši svojou skladbou napríklad od odpadu zo sídliska.

Je to trochu "veda", ale skúsený personál vie koordinovať zvoz odpadu tak, aby sa optimálne triedilo všetko, čo je ekonomicky výhodné triediť. Jednak z hľadiska príjmu za vytriedenú surovinu (napr. v našom meste je tento príjem ročne okolo stotisíc eur), ale tiež z hľadiska nákladov na triedenie zamestnancami separačného dvora.

To známe zbieranie do farebných kontajnerov a vriec je vlastne akési predtriedenie, aby nebolo potrebné ťahať napríklad plastové fľaše a plechovky zo sklenených črepín a mastných papierov.

Zrozumiteľným cieľom separácie je zníženie množstva odpadu, ktorý sa bez využitia uloží na skládku (v prípade Prešova je to skládka v Petrovciach, v okrese Vranov nad Topľou). Zákony prikazujú obci, na území ktorej je skládka, vyberať tzv. poplatok za uloženie odpadu na skládke. Prostredníctvom tohto poplatku sa realizuje politika nakladania s odpadom.

V tomto prípade konkrétne taká, aby bolo ukladania odpadu na skládku nevýhodné. Hovorí sa, že tento poplatok sa bude zvyšovať, aby sa ukladanie odpadu znevýhodnilo. Skládkovanie sa totiž považuje za najmenej vhodný "konečný" spôsob likvidácie odpadu. Pretože odpad len tak niekde leží bez využitia, zaberá priestor a škodlivinami môže dlhé roky obťažovať okolie.

Bez separačného dvora budú reálne vždy rezervy v separovaní. Jednoducho, ak nemá kto a kde prebrať doslova ručne odpad, tak osud odpadu je späčatený v tom okamihu, ako vysypeme kôš do kontajnera alebo nádoby na odpad.

Ak chce odberateľ plastov len plasty, tak plastová fľaša odhodená spolu so šupami od zemiakov je pre takého odberateľa bez ďalšieho dotredenia už prakticky nedostupná a končí zbytočne na skládke.

Jeho spracovateľská linka totiž potrebuje len čisté fľaše, akákoľvek prímes by plast znehodnotila.

Aj Prešov sa preto zrejme dopracuje ku separácii, ktorá sa bude vykonávať v separačnom dvore. Jeden taký dvor plánovalo mesto Prešov spolu s mestom Veľký Šariš - tzv. recyklačný dvor Lapanč. No projekt po počiatočnej investície do kúpy pozemkov a projektov zaspal, keďže pri ňom nebolo niekoľko zásadných veci domyslených a naši predchodcovia k tomu pristúpili s neopodstatneným optimizmom, hraničiacom s naivitou a vidinou, že mnohé nedotiahnuté predpoklady sa akosi sami vyriešia, projekt zaplatí niekto iný a prístupovú komunikáciu do odľahlej lokality na pomedzí mesta Prešov a mesta Veľký Šariš vybuduje tiež niekto iný.

Dávne plány mesta už predbehli súkromí investori, jeden sepračný dvor plánuje súkromník v Záborskom, druhý v prešovskom katastri na Cemjate.

Pôvodne som tento článok začal písať s tým, že priblížim, ako taký separačný dvor vyzerá.

Vhod mi prišla správa, ktorá sa síce týka nedisciplinovanosti práve pri separovanom zbere, ale na videu je dobre vidieť aj zábery z pracoviska separačného dvora.

Z videa si pochopiteľne príklad neberte.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Čo vieme o kauze Málinec: Vysvetľujeme, či môžu byť ľudia vyvlastnení aj či ich štát musí odškodniť

Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...

Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...