Ako na nelegálne bilboardy? Ako odstrániť nelegálny bilboard?

Začiatkom januára 2015 nadobudla účinnosť novela stavebného zákona, ktorá úradom a samosprávam podáva pomocnú ruku pri riešení veľkých reklám.

PODTATRANSKÝ REGIÓN. Najväčším plusom novely stavebného zákona pre samosprávy a úrady je jednoduchšia cesta k odstráneniu reklám.

Ak sa na súkromnom pozemku vyskytne reklama, na ktorej umiestnenie nedali majitelia súhlas, môžu ju vlastníci odstrániť bez konania o odstránení stavieb.

Ak vlastník reklamného zariadenia nie je známy, stavebný úrad priamo vydá do 30 dní súhlas s odstránením stavby.

Bilbordy na každom kroku

Zdĺhavým bojom s majiteľmi nelegálnych bilbordov teda odzvonilo. Pozreli sme sa na to, ako to s bilbordmi vyzerá pod Tatrami, kde sa pred rokmi začala takzvaná bilbordová vojna a na upratovanie bilbordov v Poprade.

Na ceste z Popradu do Starého Smokovca pred rokmi vyrástol hustý bilbordový les. V rokoch 2010 a 2011 pribudlo na takzvanej ceste smrti až štyridsať nových bilbordov.

Domáci zvyknú tento úsek ľudovo nazývať aj ako bilbordovo. Výhrady proti množstvu reklamných pútačov mala v čase, keď už nahustené množstvo reklám lemovalo cestu, aj Správa TANAP-u.

Zver pod kolesami

Ako v roku 2011 uviedol pre Korzár šéf Správy TANAP-u Pavol Majko, najviac ich trápili bilbordy, ktoré sú celonočne osvetlené.

„Pri migrácii spôsobujú vtáctvu alebo veľkým šelmám svetelný šok, ktorý ich dezorientuje,“ povedal Pavol Majko. Zver sa snažila bilbordom vyhnúť a často končila na ceste mŕtva. „Krajinárske cítenie, kde je tabuľa na tabuli a písmeno na písmene, je zlou vizitkou národa a špatí krásnu panorámu Tatier,“ uzavrel vtedy Majko.

Úrady pod Tatrami v tom čase vyhlásili bilbordovým spoločnostiam akúsi vojnu. Vyzývali ich, aby rešpektovali stanoviská a dodržiavali podmienky.

Spoločnosti sa bránili tým, že bilbordy, ktoré majú povolenia, nemôžu úradníci riešiť svojimi subjektívnymi pocitmi.

Za posledné roky nepribudli

Aj keď popri ceste smerom z Popradu do Tatier je stále reklám ako maku, Júlia Turcsányiová z odboru cestnej dopravy a pozemných komunikácii Okresného úradu v Poprade informovala o tom, že za posledné roky nepribudlo pri spomínanej ceste žiadne nové reklamné zariadenie.

„Evidovali sme žiadosti o výnimku z činnosti v ochrannom pásme cesty len pre existujúce reklamné tabule, ktorým skončila platnosť výnimky,“ povedala.

Tie všetky podmienky stanovené zákonom splnili. „Predložili súhlasné stanoviská Okresného dopravného inšpektorátu v Poprade, ktorý sa vyjadruje z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky,“ doplnila. Žiadostiam teda na úrade vyhoveli.

Na mestských pozemkoch dostali stopku

Do redukcie bilbordov v meste sa pustila aj popradská samospráva. Po voľbách začali s veľkou evidenciou reklamných pútačov.

Vo februári 2015 mali v meste zrátané iba bilbordy umiestnené na mestských pozemkoch, bolo ich sedemnásť a všetky boli legálne.

„Po skončení ich platnosti samospráva zváži ich ďalšie predĺženie,“ uviedol vo februári hovorca mesta Marián Galajda. V tom čase reklamy na súkromných pozemkoch v meste ešte iba rátali. Dnes už počty majú. „V tejto chvíli je podľa našich zistení v meste takmer 250 bilbordov,“ vyčíslil Galajda.

Stále ale na komplexnej inventarizácii outdoorovej reklamy, ktorú chcú zapracovať do geografického informačného systému, pracujú.

„Malo by to uľahčiť identifikáciu pozemkov, na ktorých zariadenia stoja a v súvislosti s aktualizáciou územného plánu tak bude jednoduchšie definovať a regulovať územia pre outdoorovú reklamu ako takú,“ povedal.

Nové reklamy na mestských pozemkoch úplne stopli. „Na pozemkoch mesta sme nové bilbordy nepovoľovali,“ uzavrel Galajda.

Kradnú pozornosť vodičom

Okrem toho, že okolie cesty posiate bilbordmi nepôsobí esteticky, mnohí dopravní psychológovia tvrdia, že veľké reklamné pútače pri cestách negatívne vplývajú aj na pozornosť ľudí za volantom.

Rôznorodé farebné kombinácie, reflexné nátery, apely či výzvy podľa nich zvykne vodič podvedome registrovať a čítať, čo spôsobuje, že nevenuje jazde absolútnu pozornosť.

Aj vodiči pod Tatrami a na Spiši priznali, že často im zrak ukradne práve bilbord.

„Keď je reklama pri ceste a má veľmi výraznú farbu, jednoducho ma to nepustí a pozriem sa na ňu,“ priznala vodička Eva Trauberová.

Ako povedala, raz sa jej na ceste podarilo začítať sa do reklamy tak, že úplne stratila koncentráciu. „Bola to reklama na jeden z neslušných salónov,“ upresnila.

Podľa Pavla Podgurčáka by bolo dobré, keby tých reklám bolo menej.

„Aj po ceste do Svitu, o ceste do Tatier ani nehovorím, ale aj v samotnom meste Poprad. Viem, že pre spoločnosti by to asi nebolo atraktívne, ak by boli umiestnené na menej viditeľnom mieste, ale nepôsobí to dobre. Ani na vodičov a podľa môjho názoru, čo sa týka Tatier, ani na turistov, ktorí k nám prichádzajú,“ povedal.

Keď sa podľa neho turisti tešia už počas cesty na pekný výhľad, bilbordy im kazia radosť. „Namiesto štítov sa viac zamerajú na reklamy, ktorých je tam naozaj hojne,“ povedal.

Pavol Uhliar zo Spišskej Novej Vsi pracuje ako zásobovač a jazdí po celom Slovensku.

„Samozrejme, že vnímam bilbordy posiate okolo cesty. Tak ako každé reklamy sa snažia upútať pozornosť. Samozrejme, je to na škodu nás vodičov. Ani si neuvedomujúc, strácame ostražitosť.“

Novovešťana Petra Ondru najviac vyvádzajú z miery politické kampane na bilbordoch.

„S niektorými ľuďmi v politike nie som stotožnený. A keď ich vidím usmiatych na bilbordoch, ako sa nám obyčajným smrteľníkom prihovárajú, tak ma chytá riadna zlosť. Práve v tomto období pred parlamentnými voľbami ich bolo požehnane. Mňa osobne to dosť rozlaďovalo, nedokázal som sa sústrediť.“

Kontroverzné bilbordy

Bilbord alebo inak plagátová stena sa ako spôsob reklamy stal prvýkrát populárny v Spojených štátoch v roku 1920. Ľudí dlhodobo oslovuje aj na Slovensku.

Poznáme u nás prípady, kedy sa na bilbordoch objavili kontroverzné motívy. Najmenej v dvoch prípadoch bol ich zadávateľom výrobca pálenky zo Starej Ľubovne.

V roku 2014 sa široká verejnosť pohoršovala nad kampaňou od Tatier k Dunaju, ktorá mala nabádať ku konzumácii alkoholu.

Bilbordy mali vzbudzovať dojem, že opitie do nemoty je normálna súčasť dnešnej doby.

Rada pre reklamu po sťažnostiach reklamu odsúdila.

Od rovnakého zadávateľa zaujal aj ďalší prípad z minulého roka. Ten podobne vyvolal medzi verejnosťou pohoršenie.

Na plagátoch boli zobrazení mladí ľudia s fľašami alkoholu, sprevádzali ich slogany typu: Keď nie si len ocinova princezná. Podľa výrobcu alkoholu boli bilbordy v poriadku, v stanovisku zároveň dodal, že je proti konzumácii pálenky neplnoletými.

Kontroverzný bilbord straší aj v Poprade. Sťažnosti na reklamu erotického salóna prišli vo februári tohto roka zo strany rodičov.

Bilbord propaguje erotický salón a erotické služby. Umiestnený je pri ceste smerujúcej od štátnej cesty priamo k sídlisku Juh III. Rodičia sťažnosti smerovali na mestský úrad i  na poslancov mestského zastupiteľstva.

Popradský viceprimátor Pavol Gašper (nez.) uviedol, že v tejto veci oslovili Slovenskú obchodnú inšpekciu.

Odpoveď podľa jeho slov napokon prišla po dlhých mesiacoch čakania. Uvedené v nej bolo, že podľa vyjadrenia zástupcov erotického salónu je reklama na bilborde v súlade s erotickým kódexom a teda je neškodná.

Gašper ale uviedol, že mesto bude v riešení záležitosti pokračovať.

„Rieši to právne oddelenie, pôjde za tým ďalej, aby aj morálka v meste bola, povedal by som, občianska a ľudská,“ dodal.

Zistili sme

Prenájom bilbordu na ceste z Popradu do Starého Smokovca na internete ponúkajú spoločnosť približne v sume 130 eur za mesiac.

Na celom území Vysokých Tatier sú bilbordy prísne zakázané. Od Smokovca kvôli ochrannému pásmu Tatranského národného parku nenájdete žiadne bilbordy iba smerovníky k hotelom, penziónom či reštauráciám, tie nemôžu kompetentní nijako ovplyvniť.

Pri prevádzkovaní bilbordov sa musí dodržiavať vzdialenosť jednej tabule od druhej, vzdialenosť medzi dopravnými značkami. Na každej tabuli musí byť vyznačený vlastník.

Podrobne monitorujeme:

Stavebný zákon: Otázky a odpovede

Bezplatná poradňa: Otázky a odpovede

Ako? Kde? Prečo? Kto?

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.