Začiatkom januára 2015 nadobudla účinnosť novela stavebného zákona, ktorá úradom a samosprávam podáva pomocnú ruku pri riešení veľkých reklám.
PODTATRANSKÝ REGIÓN. Najväčším plusom novely stavebného zákona pre samosprávy a úrady je jednoduchšia cesta k odstráneniu reklám.
Ak sa na súkromnom pozemku vyskytne reklama, na ktorej umiestnenie nedali majitelia súhlas, môžu ju vlastníci odstrániť bez konania o odstránení stavieb.
Ak vlastník reklamného zariadenia nie je známy, stavebný úrad priamo vydá do 30 dní súhlas s odstránením stavby.
Zdĺhavým bojom s majiteľmi nelegálnych bilbordov teda odzvonilo. Pozreli sme sa na to, ako to s bilbordmi vyzerá pod Tatrami, kde sa pred rokmi začala takzvaná bilbordová vojna a na upratovanie bilbordov v Poprade.
Na ceste z Popradu do Starého Smokovca pred rokmi vyrástol hustý bilbordový les. V rokoch 2010 a 2011 pribudlo na takzvanej ceste smrti až štyridsať nových bilbordov.
Domáci zvyknú tento úsek ľudovo nazývať aj ako bilbordovo. Výhrady proti množstvu reklamných pútačov mala v čase, keď už nahustené množstvo reklám lemovalo cestu, aj Správa TANAP-u.
Ako v roku 2011 uviedol pre Korzár šéf Správy TANAP-u Pavol Majko, najviac ich trápili bilbordy, ktoré sú celonočne osvetlené.
„Pri migrácii spôsobujú vtáctvu alebo veľkým šelmám svetelný šok, ktorý ich dezorientuje,“ povedal Pavol Majko. Zver sa snažila bilbordom vyhnúť a často končila na ceste mŕtva. „Krajinárske cítenie, kde je tabuľa na tabuli a písmeno na písmene, je zlou vizitkou národa a špatí krásnu panorámu Tatier,“ uzavrel vtedy Majko.
Úrady pod Tatrami v tom čase vyhlásili bilbordovým spoločnostiam akúsi vojnu. Vyzývali ich, aby rešpektovali stanoviská a dodržiavali podmienky.
Spoločnosti sa bránili tým, že bilbordy, ktoré majú povolenia, nemôžu úradníci riešiť svojimi subjektívnymi pocitmi.
Aj keď popri ceste smerom z Popradu do Tatier je stále reklám ako maku, Júlia Turcsányiová z odboru cestnej dopravy a pozemných komunikácii Okresného úradu v Poprade informovala o tom, že za posledné roky nepribudlo pri spomínanej ceste žiadne nové reklamné zariadenie.
„Evidovali sme žiadosti o výnimku z činnosti v ochrannom pásme cesty len pre existujúce reklamné tabule, ktorým skončila platnosť výnimky,“ povedala.
Tie všetky podmienky stanovené zákonom splnili. „Predložili súhlasné stanoviská Okresného dopravného inšpektorátu v Poprade, ktorý sa vyjadruje z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky,“ doplnila. Žiadostiam teda na úrade vyhoveli.
Do redukcie bilbordov v meste sa pustila aj popradská samospráva. Po voľbách začali s veľkou evidenciou reklamných pútačov.
Vo februári 2015 mali v meste zrátané iba bilbordy umiestnené na mestských pozemkoch, bolo ich sedemnásť a všetky boli legálne.
„Po skončení ich platnosti samospráva zváži ich ďalšie predĺženie,“ uviedol vo februári hovorca mesta Marián Galajda. V tom čase reklamy na súkromných pozemkoch v meste ešte iba rátali. Dnes už počty majú. „V tejto chvíli je podľa našich zistení v meste takmer 250 bilbordov,“ vyčíslil Galajda.
Stále ale na komplexnej inventarizácii outdoorovej reklamy, ktorú chcú zapracovať do geografického informačného systému, pracujú.
„Malo by to uľahčiť identifikáciu pozemkov, na ktorých zariadenia stoja a v súvislosti s aktualizáciou územného plánu tak bude jednoduchšie definovať a regulovať územia pre outdoorovú reklamu ako takú,“ povedal.
Nové reklamy na mestských pozemkoch úplne stopli. „Na pozemkoch mesta sme nové bilbordy nepovoľovali,“ uzavrel Galajda.
Okrem toho, že okolie cesty posiate bilbordmi nepôsobí esteticky, mnohí dopravní psychológovia tvrdia, že veľké reklamné pútače pri cestách negatívne vplývajú aj na pozornosť ľudí za volantom.
Rôznorodé farebné kombinácie, reflexné nátery, apely či výzvy podľa nich zvykne vodič podvedome registrovať a čítať, čo spôsobuje, že nevenuje jazde absolútnu pozornosť.
Aj vodiči pod Tatrami a na Spiši priznali, že často im zrak ukradne práve bilbord.
„Keď je reklama pri ceste a má veľmi výraznú farbu, jednoducho ma to nepustí a pozriem sa na ňu,“ priznala vodička Eva Trauberová.
Ako povedala, raz sa jej na ceste podarilo začítať sa do reklamy tak, že úplne stratila koncentráciu. „Bola to reklama na jeden z neslušných salónov,“ upresnila.
Podľa Pavla Podgurčáka by bolo dobré, keby tých reklám bolo menej.
„Aj po ceste do Svitu, o ceste do Tatier ani nehovorím, ale aj v samotnom meste Poprad. Viem, že pre spoločnosti by to asi nebolo atraktívne, ak by boli umiestnené na menej viditeľnom mieste, ale nepôsobí to dobre. Ani na vodičov a podľa môjho názoru, čo sa týka Tatier, ani na turistov, ktorí k nám prichádzajú,“ povedal.
Keď sa podľa neho turisti tešia už počas cesty na pekný výhľad, bilbordy im kazia radosť. „Namiesto štítov sa viac zamerajú na reklamy, ktorých je tam naozaj hojne,“ povedal.
Pavol Uhliar zo Spišskej Novej Vsi pracuje ako zásobovač a jazdí po celom Slovensku.
„Samozrejme, že vnímam bilbordy posiate okolo cesty. Tak ako každé reklamy sa snažia upútať pozornosť. Samozrejme, je to na škodu nás vodičov. Ani si neuvedomujúc, strácame ostražitosť.“
Novovešťana Petra Ondru najviac vyvádzajú z miery politické kampane na bilbordoch.
„S niektorými ľuďmi v politike nie som stotožnený. A keď ich vidím usmiatych na bilbordoch, ako sa nám obyčajným smrteľníkom prihovárajú, tak ma chytá riadna zlosť. Práve v tomto období pred parlamentnými voľbami ich bolo požehnane. Mňa osobne to dosť rozlaďovalo, nedokázal som sa sústrediť.“
Bilbord alebo inak plagátová stena sa ako spôsob reklamy stal prvýkrát populárny v Spojených štátoch v roku 1920. Ľudí dlhodobo oslovuje aj na Slovensku.
Poznáme u nás prípady, kedy sa na bilbordoch objavili kontroverzné motívy. Najmenej v dvoch prípadoch bol ich zadávateľom výrobca pálenky zo Starej Ľubovne.
V roku 2014 sa široká verejnosť pohoršovala nad kampaňou od Tatier k Dunaju, ktorá mala nabádať ku konzumácii alkoholu.
Bilbordy mali vzbudzovať dojem, že opitie do nemoty je normálna súčasť dnešnej doby.
Rada pre reklamu po sťažnostiach reklamu odsúdila.
Od rovnakého zadávateľa zaujal aj ďalší prípad z minulého roka. Ten podobne vyvolal medzi verejnosťou pohoršenie.
Na plagátoch boli zobrazení mladí ľudia s fľašami alkoholu, sprevádzali ich slogany typu: Keď nie si len ocinova princezná. Podľa výrobcu alkoholu boli bilbordy v poriadku, v stanovisku zároveň dodal, že je proti konzumácii pálenky neplnoletými.
Kontroverzný bilbord straší aj v Poprade. Sťažnosti na reklamu erotického salóna prišli vo februári tohto roka zo strany rodičov.
Bilbord propaguje erotický salón a erotické služby. Umiestnený je pri ceste smerujúcej od štátnej cesty priamo k sídlisku Juh III. Rodičia sťažnosti smerovali na mestský úrad i na poslancov mestského zastupiteľstva.
Popradský viceprimátor Pavol Gašper (nez.) uviedol, že v tejto veci oslovili Slovenskú obchodnú inšpekciu.
Odpoveď podľa jeho slov napokon prišla po dlhých mesiacoch čakania. Uvedené v nej bolo, že podľa vyjadrenia zástupcov erotického salónu je reklama na bilborde v súlade s erotickým kódexom a teda je neškodná.
Gašper ale uviedol, že mesto bude v riešení záležitosti pokračovať.
„Rieši to právne oddelenie, pôjde za tým ďalej, aby aj morálka v meste bola, povedal by som, občianska a ľudská,“ dodal.
Prenájom bilbordu na ceste z Popradu do Starého Smokovca na internete ponúkajú spoločnosť približne v sume 130 eur za mesiac.
Na celom území Vysokých Tatier sú bilbordy prísne zakázané. Od Smokovca kvôli ochrannému pásmu Tatranského národného parku nenájdete žiadne bilbordy iba smerovníky k hotelom, penziónom či reštauráciám, tie nemôžu kompetentní nijako ovplyvniť.
Pri prevádzkovaní bilbordov sa musí dodržiavať vzdialenosť jednej tabule od druhej, vzdialenosť medzi dopravnými značkami. Na každej tabuli musí byť vyznačený vlastník.
Stavebný zákon: Otázky a odpovede
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
Prešovčanom odkazuje, že je to priorita.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s...
Hrozí nám medzinárodná blamáž, tvrdí
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca roka 2030. Novelu cestného zákona, ktorá to upraví, posunuli poslanci do druhého čítania.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.