Ako zastavujú policajti?

Ako zistiť, či vás policajti zastavujú alebo sa len niekam ponáhľajú?

Nie každý zvláda s pokojom situáciu, keď sa za jeho autom zjaví policajné so zapnutým majákom. Otázkou je, či sa im vyhnúť alebo sa vás pokúšajú zastaviť.

Policajti sú oprávnení zastavovať vozidlá. Vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke majú definované, ako sa to má robiť. Nie vždy však vodiči vedia, čo od nich policajti chcú.

Musím zastaviť vozidlo policajtom aj vtedy, keď sa za mňa do tesnej blízkosti priblíži ich auto so zapnutými majákmi? Pýtam sa to preto, lebo je to dosť bežná prax policajtov, ale nerozumiem tomu, ako ja môžem vedieť, či chcú oni mňa zastaviť, alebo jednoducho ma dobehli a chcú trebárs odbočiť do ulice alebo chcú zastaviť auto idúce za nimi.

Prvé pravidlo, ktoré musia policajti dodržiavať pri zastavovaní vozidiel je, aby to urobili bezpečne. Znamenie na zastavenie vozidla sa preto musí dávať včas, zreteľne a s ohľadom na okolnosti cestnej premávky. Aby vodič mohol bezpečne zastaviť vozidlo a aby sa neohrozila bezpečnosť cestnej premávky.

Kedy policajti zastavujú vozidlo, ak nie sú v aute - § 13, vyhláška č. 9/2009 Z. z.:

(1) Znamenie na zastavenie vozidla sa musí dávať včas, zreteľne a s ohľadom na okolnosti cestnej premávky, aby vodič mohol bezpečne zastaviť vozidlo a aby sa neohrozila bezpečnosť cestnej premávky.

(2) Policajt dáva znamenie na zastavenie vozidla zdvihnutím ruky alebo zdvihnutým zastavovacím terčom (č. Z 5a), alebo svietidlom vyžarujúcim svetlo červenej farby, ktorým pohybuje v hornom polkruhu. Z idúceho vozidla môže dávať policajt toto znamenie kývaním ruky zvisle hore a dolu, vysunutým zastavovacím terčom alebo rozsvietením nápisu STOP umiestneného na vozidle. Z idúceho vozidla možno pokyn na zastavenie vozidla zdôrazniť zvláštnym výstražným svetlom, prípadne aj zvláštnym zvukovým znamením podľa § 40 zákona. Pokyn na zastavenie vozidla možno dávať z vozidla idúceho pred zastavovaným vozidlom, ako aj z vozidla idúceho za zastavovaným vozidlom. Pri zastavovaní vozidla idúceho pred vozidlom, z ktorého policajt dáva pokyn na zastavenie vozidla, sa zvláštne výstražné svetlo a zvláštne výstražné zvukové znamenie použije vždy.

Ak policajt zdvihne ruku alebo zastavovací terčík, pre vodiča to znamená signál, že ho policajt zastavuje. Zvyčajne pritom vstúpi do vozovky tak, aby ho bolo vidieť z dostatočnej vzdialenosti. Následne vodiča naviguje na miesto, kde má zastaviť vozidlo.

Tu treba pripomenúť, že každý účastník cestnej premávky je povinný poslúchnuť pokyn policajta. Kto by to ignoroval, hrozila by mu pokuta až do výšky 150 eur na mieste, prípadne do 300 eur na dopravnom inšpektoráte, kde môžu rozhodnúť o zákaze šoférovania za tento priestupok až na 2 roky.

Vo večerných a nočných hodinách by policajti namiesto ruky alebo zastavovacieho terčíka mali používať svietidlo svietiace na červeno. Ak ním pohybuje v hornom polkruhu, zastavuje vás.

Zastavovanie vozidiel z idúceho policajného auta

Ak by chcel policajt zastaviť vozidlo z idúceho policajného auta, má na to tri možnosti:

  • kýva rukou zvisle hore a dolu,
  • vysunie zastavovací terč, alebo
  • rozsvieti nápis STOP umiestnený na vozidle.

Vo vyhláške sa píše, že pokyn na zastavenie vozidla možno dávať z policajného vozidla idúceho nielen pred zastavovaným vozidlom, ale aj za ním.

Ak ide policajné auto pred vašim, policajti môžu znamenie na zastavenie zdôrazniť zapnutím majáka, prípadne na chvíľu zapnú sirénu. Ak však policajné auto ide za vami a policajt vás chce zastaviť, musí zapnúť maják a sirénu vždy.

Ako spoznať, prečo majú policajti zapnuté majáky

Policajti však majáky a sirénu používajú aj vtedy, ak sú vozidlom s právom prednostnej jazdy. Ako teda spoznať, či vás policajti zastavujú?

Podľa predpisov je vodič iného vozidla povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd. Ak je to potrebné, musíte aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby ste vozidlu s majákmi a sirénou neprekážali.

Ak nezaregistrujete jeden z troch signálov policajta idúceho v aute, no policajné vozidlo za vami má zapnutý maják alebo sirénu, ľahko zistíte, ako sa zachovať.

Policajné auto, ktoré používa maják a sirénu, lebo je vozidlom s právom prednostnej jazdy, sa v drvivej väčšine prípadov niekam ponáhľa a nebude sa zdržiavať za vami. Policajti, ktorí vás chcú zastaviť nebudú mať až tak naponáhlo.

Aj pred križovatkou zistíte ľahko, o čo policajtom ide. Ak sa pred križovatkou zastavíte a policajti vás neobehnú, je veľmi pravdepodobné, že vás chcú zastaviť. To isté platí aj za križovatkou.

Ak by sa stala druhá situácia, ktorú spomínal Gustav (policajti za vami by zastavovali vozidlo za policajtmi), nič nepokazíte, ak zastavíte aj vy. V prípade, že signál na zastavenie nebol určený vám, sa od policajtov určite dozviete veľmi skoro.

Čo hovorí na zastavovanie vozidiel zákon?

Policajt (vojenský policajt v rovnošate, profesionálny vojak s vonkajším označením POLÍCIA a iní oprávnení príslušníci ozbrojených síl, ozbrojených zborov, ozbrojených bezpečnostných zborov alebo príslušníci obecnej polície) dáva znamenie na zastavenie vozidla zdvihnutím ruky alebo zdvihnutým zastavovacím terčom alebo svietidlom vyžarujúcim svetlo červenej farby, ktorým pohybuje v hornom polkruhu.

Z idúceho vozidla môže dávať policajt v rovnošate toto znamenie kývaním ruky zvisle hore a dolu, vysunutým zastavovacím terčom alebo rozsvietením nápisu STOP umiestneného na vozidle.

Z idúceho vozidla možno pokyn na zastavenie vozidla zdôrazniť zvláštnym výstražným svetlom, prípadne aj zvláštnym zvukovým znamením. Pokyn na zastavenie vozidla možno dávať z vozidla idúceho pred zastavovaným vozidlom, ako aj z vozidla idúceho za zastavovaným vozidlom.

Pri zastavovaní vozidla idúceho pred vozidlom, z ktorého policajt v rovnošate dáva pokyn na zastavenie vozidla, sa zvláštne výstražné svetlo a zvláštne výstražné zvukové znamenie použije vždy. Znamenie na zastavenie vozidla sa musí dávať včas, zreteľne a s ohľadom na okolnosti cestnej premávky, aby vodič mohol bezpečne zastaviť vozidlo a aby sa neohrozila bezpečnosť cestnej premávky.

Osoba pribratá na zaistenie bezpečnej prevádzky železničného priecestia (zamestnanec dráhy) dáva znamenie na zastavenie vozidla krúžením červenou alebo žltou zástavkou a za zníženej viditeľnosti krúžením červeným svetlom v hornom polkruhu

Ostatné osoby oprávnené na zastavovanie vozidiel dávajú znamenie na zastavenie vozidla zdvihnutou rukou, ak v tejto vyhláške nie je ustanovené inak; smú však používať aj zastavovací terč. Pri trhacích prácach v lomoch, pri údržbe cesty a podobne sa ako znamenie na zastavenie vozidla používa červená zástavka.

Po zastavení vozidla policajt:

1) kontroluje, či vodič zastaveného vozidla má pri sebe platné doklady predpísané na vedenie a prevádzku vozidla, ako aj platný doklad totožnosti.

Dokladmi predpísanými na vedenie a prevádzku vozidla sú

a) vodičský preukaz (§ 94 zákona o cestnej premávke),

b) osvedčenie o evidencii alebo technické osvedčenie vozidla (§ 23 zákona č. 725/2004 Z.z.),

c) doklad o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla (§ 18 zákona č. 381/2001 Z.z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla v znení neskorších predpisov),

d) doklad o vykonaní technickej kontroly, ak takejto kontrole vozidlo podlieha (§ 52 zákona č. 725/2004 Z.z.),

e) doklad o vykonaní emisnej kontroly, ak takejto kontrole vozidlo podlieha (§ 70 zákona č. 725/2004 Z.z.),

f) doklad o zdravotnej spôsobilosti a doklad o psychickej spôsobilosti, ak takejto povinnosti vodič vozidla podlieha (§ 89 zákona o cestnej premávke),

g) povolenie na zvláštne užívanie pozemných komunikácií, ak sú tieto užívané iným, než zvyčajným spôsobom (§ 8 zákona č. 135/1961 Zb.),

h) iné doklady ustanovené osobitným predpisom (napríklad zákon č. 56/2012 Z.z., § 12 zákona č. 280/2006 Z.z.),
  
2. vyzve vodiča zastaveného vozidla aby sa podrobil vyšetreniu, či nie je ovplyvnený alkoholom, alebo či sa v jeho organizme nenachádza iná návyková látka, alebo jeho schopnosť bezpečne viesť vozidlo nie je znížená liekom,

3. kontroluje technický stav vozidla, úplnosť a stav jeho výstroja a povinnej výbavy, uloženie a upevnenie nákladu,

4. preveruje či po vozidle, prepravovaných osobách alebo veciach nie je vyhlásené pátranie,

5. plní ostatné úlohy vyplývajúce z osobitných predpisov.

Pri vykonávaní služobnej činnosti je policajt povinný dbať na česť, vážnosť a dôstojnosť osoby i svoju vlastnú a nepripustiť, aby v súvislosti s touto jeho činnosťou vznikla osobe bezdôvodná ujma a aby prípadný zásah do jej práv a slobôd prekročil mieru nevyhnutnú na dosiahnutie účelu sledovaného jeho služobnou činnosťou.

Čo majú policajti robiť, keď vás zastavujú?

Policajné hliadky zvyknú zastavovať vozidlá pri rutinnej cestnej kontrole, ale aj pri spáchaní priestupku. Kvôli nedávnym opakovaným haváriám policajných áut sme sa pozreli na to, ako má pri zastavovaní postupovať polícia a vodiči.

V poslednom období došlo k viacerým dopravným nehodám, ktorých účastníkmi boli policajti v označených vozidlách. Pravdepodobne najtragickejší prípad sa odohral na bratislavskom Moste Lafranconi, keď nákladné vozidlo narazilo do policajného a súkromného auta. Výsledkom boli ťažké zranenia dvoch policajtov. Nevieme síce dôvod, pre ktorý policajti zastavili strieborné BMW, pravdepodobne však išlo o priestupok.

Spôsob zastavovania vozidiel upravuje predovšetkým vyhláška k zákonu o premávke. Podľa nej môže policajt zastaviť vozidlo zdvihnutím ruky, zastavovacím terčom (červeno-biely kruh) alebo červeným svetlom, ktorým pohybuje v hornom polkruhu. Pokiaľ civilné auto zastavuje policajné vozidlo, môže tak urobiť jeho predídením alebo signalizáciou pri jazde za ním. V prvom prípade môže policajt dávať znamenie kývaním ruky zhora nadol, vysunutím zastavovacieho terča alebo rozsvietením nápisu „Stop“ na vozidle. Pokyn môže zdôrazniť aj sirénou, ktorú však pri zastavovaní auta idúceho pred hliadkou musia policajti použiť za každých okolností.

Podľa slov hovorkyne policajného prezídia Denisy Baloghovej musia policajti prihliadať na stav cesty, poveternostné podmienky a situáciu v premávke, pričom musia dbať na bezpečnosť vlastnú aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Miesto na zastavovanie určuje veliteľ hliadky a pokiaľ je v policajnom vozidle záznamové zariadenie, ktoré dokumentuje činnosť policajtov, musia zastaviť tak, aby bolo možné tento systém použiť. V noci alebo za zníženej viditeľnosti zvolí veliteľ také miesto, ktoré je osvetlené alebo sa nachádza v zastavanej oblasti a umožní zastavenie vozidla tak, aby netvorilo prekážku v cestnej premávke.

Baloghová zároveň zdôraznila, že tento spôsob sa nepoužije vtedy, ak zastavovaný vodič ohrozuje bezpečnosť premávky alebo je podozrenie, že jazdí pod vplyvom alkoholu či iných návykových látok. Drsnejší spôsob zastavovania vozidiel smú policajti použiť aj vtedy, ak je vozidlo súčasťou trestného činu, napríklad, ide o kradnuté auto alebo sa v ňom nachádzajú podozrivé osoby či predmety pochádzajúce z trestnej činnosti alebo použité na spáchanie trestného činu. „Polícia však takéto zákroky vykonáva len vo výnimočných prípadoch, napríklad, pri pátraní po nebezpečných páchateľoch a zbraniach,“ dodala hovorkyňa.

Zastaviť či nezastaviť?

Z hľadiska spomínanej nehody na Moste Lafranconi je otázne, prečo policajti zastavili BMW na moste a neprešli radšej niekoľko metrov, kde časť vozidiel pokračuje smerom k maďarskej a rakúskej hranici a časť smeruje do Petržalky. Je viac ako pravdepodobné, že práve nákladné vozidlá a kamióny pokračujú zväčša priamo na výpadovku z Bratislavy. Nepoznáme síce dôvod zastavenia vozidla, no v hustej premávke, ktorá je na tomto moste v dennom období takmer nepretržitá, obidve autá tvorili prekážku.

Z tohto dôvodu nás zaujímalo, ako sa má zachovať vodič, ak má pocit, že okamžité zastavenie môže byť vzhľadom na hustotu premávky riskantné. Odpoveď sme až do redakčnej uzávierky nedostali. Problém totiž spočíva v tom, že zákon ani vyhláška nedávajú vodičovi možnosť nezastaviť resp. zastaviť neskôr. V jednom z prvých ustanovení zákona o premávke sa píše, že vodič je povinný „poslúchnuť pokyn, výzvu alebo príkaz policajta súvisiaci s výkonom jeho oprávnení pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky a strpieť výkon jeho oprávnení“.

V takomto prípade teda odporúčame ihneď zastaviť a požiadať policajtov, aby ste sa presunuli na bezpečnejšie miesto. Pokiaľ by ste išli ďalej, policajti vás môžu predísť a zabrániť vám v ďalšej jazde, čo je dosť rizikový manéver pre posádky oboch vozidiel. Navyše za neuposlúchnutie pokynov policajta vám hrozí pokuta 100 eur. Nejde pritom o sumu „do“ 100 eur, ale o rovných 100 eur.

Odporúčania pre policajtov aj vodičov

V tejto súvislosti apelujeme na radových policajtov, aby vždy a za každých okolností prihliadali na situáciu v premávke. Sú to totiž práve títo policajti, ktorí pri cestnej kontrole opúšťajú relatívne bezpečie kabíny a riskujú, že ich zachytí a zraní okoloidúce auto. Ohroziť vlastné zdravie pre priestupok za 20 či 50 eur je zbytočný hazard, ak o niekoľko metrov ďalej existuje miesto, kde sa dá bezpečne zastaviť. Rovnako ich vyzývame, aby pri predídení vozidla dali vodičovi dostatok priestoru na zastavenie, nakoľko nemôžu vedieť, či za volantom nesedí začiatočník.

Ostatným vodičom odporúčame, aby nemali strach, ak na ceste stretnú pomalšie idúce policajné vozidlo. Kým nemá spustené majáky a sirény, ide o bežného účastníka cestnej premávky. Pokiaľ jazdíte povolenou rýchlosťou, môžete ich s pokojným svedomím predísť. Rovnako nemá význam dupať na brzdu, ak uvidíte policajta s radarovou pištoľou. Po prvé, môžete zmiasť vodičov za vami a vyrobiť kritickú situáciu a po druhé, radar vás už dávno nameral.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.