Hrozí nám medzinárodná blamáž, tvrdí
PREŠOV. Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s Poľskom.
Iniciátori petície to zdôvodňujú tým, že v poslednom období so znepokojením sledujú, že pripravovaná výstavba desaťkilometrového úseku Prešov, sever – Kapušany sa oddaľuje napriek tomu, že stavba je pripravená na výstavbu a má všetky potrebné povolenia.
„Dôvodom petície je neustály odklad výstavby 2. etapy R4, keďže výstavbou 1. etapy R4 sa nerieši hlavný problém odklonu tranzitnej kamiónovej a nákladnej dopravy z obytných zón mesta. Pre Prešov je alfou a omegou kompletná výstavba prešovského úseku R4, teda križovatka Prešov, západ – Kapušany,“ uvádzajú iniciátori v petícii, ktorou chcú osloviť predovšetkým obyvateľov Prešovského a Košického kraja.
Petíciu zabezpečujú prioritne elektronicky a je možné ju podpísať na webovej stránke peticie.com. Podpisy chcú zbierať do konca februára.
Ako za petičný výbor informoval René Polačok, odklad výstavby podľa nich spôsobí ďalšie zaostávanie v rozvoji Prešovského kraja a bude mať naďalej negatívny vplyv na jeho ekonomický rozvoj, prísun investícií a rast nezamestnanosti.
S týmito obavami sa stotožnil aj predseda Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Milan Majerský (KDH), ktorý iniciatívu OZ Náš Prešov privítal a petíciu medzi prvými podpísal.
„Nám naozaj hrozí medzinárodná blamáž. Maďari a Poliaci stavajú, Slováci ako keby zaspali. Ja naozaj chcem poprosiť a vyzvať ministerstvo dopravy a ministerstvo financií, aby akcelerovali svoju činnosť, lebo PSK bude naozaj zaostávať oproti ostatným regiónom, keďže severo-južné prepojenie je pre nás bytostne dôležité,“ uviedol Majerský, ktorý ministerstvá vyzval nielen na urýchlené zapojenie sa do 2. etapy, ale aj do zvyšných ôsmich etáp R4 na slovenskej strane.
Predseda PSK v tejto súvislosti uviedol, že už začiatkom januára listom oslovil ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), aby vyčlenil v rozpočte Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) peniaze aj na súťaž v rámci 2. etapy výstavby a spustil ju.
„Nám záleží aj na tom, aby aj ďalších osem etáp bolo začatých v rozpracovanej fáze stavebného povolenia, majetkovoprávneho vysporiadania a následne verejnej súťaže,” uviedol Majerský s tým, že zatiaľ od rezortu odpoveď nedostali.
Ministra dopravy, ale aj prezidentku Zuzanu Čaputovú a predsedu vlády Igora Matoviča oslovili listom aj iniciátori petície.
Vyzvali ich, aby sa zasadili za neodkladné riešenie dopravnej situácie v meste Prešov i celom kraji.
„Veríme, že doterajšie aktivity obyvateľov Prešovského kraja za dôstojné bývanie, a to od blokovania ciest, pracovných stretnutí so zainteresovanými až po petíciu nebudú nikým ignorované a spochybňované, ale konečne naplnené,” píšu v liste.
Ako dodal Majerský, do výzvy chce iniciatívne osloviť a zapojiť aj primátorov miest a starostov obcí, ktorých sa výstavba týka.
„Celú túto petičnú akciu rozšírime na celý kraj,“ dodal župan.
Petíciu podporuje aj primátorka Prešova Andrea Turčanová (KDH), ktorá informovala, že radnica na svojej sociálnej sieti zverejnila aj výzvu pre verejnosť, aby sa obyvatelia zapojili do petície a podpísali ju.
„Tlak verejnosti je pri kľúčových stavbách v regióne vždy dôležitý, čo sa potvrdilo aj v minulosti, keď sa nám s pomocou verejnosti podarilo urýchliť začiatok výstavby prvej etapy severného obchvatu mesta. Druhá časť severného obchvatu R4 je pre mesto Prešov nesmierne dôležitá, pretože prvá etapa bez tej druhej by nedávala zmysel. Až po dokončení časti R4 minimálne po obec Kapušany príde k odkloneniu tranzitnej dopravy mimo obytných zón mesta Prešov,“ uviedla Turčanová.
Zároveň dodala, že vo veci dostavby R4 a ďalších tém súvisiacich s dopravou požiadala o osobné stretnutie aj ministra dopravy.
Hovorca ministerstva dopravy Ivan Rudolf reagoval, že rezort pokračuje v rokovaniach s ministerstvom financií a jeho Útvarom hodnoty za peniaze o harmonograme priorít, v ktorom budú záväzne vyčlenené financie na jednotlivé infraštruktúrne projekty, vrátane výstavby severného obchvatu Prešova.
"My počítame s výstavbou tohto obchvatu, ale žiadna petícia ani verejný nátlak celý proces neurýchlia," zdôraznil Rudolf.
"Aktuálne prebieha pripomienkovanie súťažných podkladov pre verejnú súťaž na zhotoviteľa stavby R4 Prešov - severný obchvat, druhá etapa, následne bude vyhlásené verejné obstarávanie (VO). Spustenie VO bolo mierne posunuté z dôvodu precíznej prípravy zabezpečenia kvalitného zhotoviteľa stavby. VO by malo byť vyhlásené do jedného mesiaca. Predpokladaný začiatok výstavby je závislý od priebehu VO, lehota výstavby by mala trvať 52 mesiacov. Zabezpečenie zdrojov financovania výstavby je v kompetencii rezortu dopravy," povedala vedúca oddelenia masmediálnej komunikácie NDS Eva Žgravčáková.
Druhá etapa obchvatu Prešova sa už mala súťažiť. Opäť ju prehodnocujú
Čoskoro vyhlásia súťaž na druhú etapu severného obchvatu Prešova
Zeminu zo stavby obchvatu chce NDS ukladať medzi Prešovom a Veľkým Šarišom
Pozrite si výstavbu obchvatu Prešova z vtáčej perspektívy
Prešovskí aktivisti o odpovedi vlády k doprave: Je to výsmech občanom
Dopravný expert: Nechoďme do diaľnic v polovičnom profile
Prešovská blamáž: Na cestách jamy, obchvat má pozemky, no mešká
Prešovský obchvat sa prekreslí, štát môže ušetriť milióny eur
Prešovský župan Chudík bije na poplach: Chcú zastaviť výstavbu diaľnice D1!
Obchvat Prešova môže byť lacnejší o dvesto miliónov
Prešovčanov pobúrilo rozhodnutie ministra dopravy: Zastavíme cesty!
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.