Analytici: Dostavba D1 ekonomike razantnejšie nepomôže

28. 08. 2010

Bratislava - Dostavba chýbajúcich úsekov diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami, na ktorú sú potrebné miliardy eur, slovenskej ekonomiky výraznejšie nepomôže. ČTK to povedali oslovení analytici. Ani ministerstvo dopravy nevie vyčísliť, aký vplyv by mala dostavba na zamestnanosť v dotknutých regiónoch. Využívaným argumentom podporovateľov dobudovania D1 bolo v minulosti tvrdenie, že bez diaľnice nie je možné povzbudiť ekonomický rozvoj v strede a na východe krajiny.

Z plánovaného diaľničného prepojenia medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami stále nie je postavených asi 30 kilometrov medzi Popradom a obcou Svinia. Chýba aj zhruba 45 kilometrov na Turci a okolí Ružomberka, ďalších 25 kilometrov je potrebné vybudovať na obchádzku problematického úseku pri Strečne.

Nenávratná podpora regiónov?

Ministerstvo dopravy v súčasnosti nechce zverejniť údaje o predpokladaných nákladoch na dobudovanie štvorprúdovej cesty, pretože sa ešte nerozhodlo o projektoch verejno-súkromného partnerstva, prostredníctvom ktorých chcela cestu postaviť predošlá vláda. Podľa skorších odhadov by si stavebné práce vyžiadali viac než štyri miliardy eur. To je takmer trojnásobne viac než je tohtoročný rozpočet ministerstva dopravy.

Výdavky štátu na výstavbu diaľnice by podľa analytika mimovládneho inštitútu INESS Radovana Ďuranu mohli nahradiť len vyššie výnosy z mýta. "Pokiaľ k tomu nedôjde, nová diaľnica bude vlastne slúžiť ako nenávratná podpora regiónov," myslí si analytik.

Analýza, ktorá by potvrdzovala, že dostavba diaľnice razantnejšie pomôže slovenskej ekonomike, chýba aj Petrovi Goliašovi z Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy - INEKO. "Vláda by mala pri každom úseku diaľnic, ktorý chce budovať, predložiť analýzu s porovnaním nákladov a potenciálnych výnosov," poznamenal.

Náročný terén, drahá diaľnica

Ministerstvo dopravy však tvrdí, že presnejšie vypočítať ekonomické prínosy dostavby D1 nie je možné. "Dopady výstavby diaľnice - rýchlostnej cesty sa dajú predikovať iba s malou mierou pravdepodobnosti," citoval hovorca ministerstva Martin Krajčovič zo štúdie, ktorú si nechal úrad vypracovať. Bližšie nespresnil, v akej miere by napríklad vzrástla v regiónoch v okolí cesty zamestnanosť.

Ministerstvo zatiaľ neposkytlo ani údaje o tom, koľko peňazí by bolo na stavbu nevyhnutných, ak by sa zatiaľ nebudovali komplikované úseky pri Žiline a medzi Turanmi a Ružomberkom. Pri Žiline je potrebné raziť niekoľkokilometrový tunel, kopcovitý terén je aj za Turanmi, navyše cesta by mala podľa ochranárov negatívne následky na vzácne rašelinisko pri obci Rojkov.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.