Hovoria o severnom obchvate s jedným tunelom v polovičnom profile.
BRATISLAVA, PREŠOV. Inštitút finančnej politiky (IFP), ktorý pôsobí pri ministerstve financií, v utorok navrhol ďalšiu alternatívnu možnosť, ako vyriešiť dopravnú situáciu v Prešove.
Za realistické považujú analytici IFP postaviť severný obchvat mesta v upravenej trase s jedným tunelom v polovičnom profile.
To by podľa nich prinieslo nižšie náklady o 220 miliónov eur.
"Ušetrené financie sa dajú využiť na novú cestu prvej triedy I/68 zo severu na juh za 140 miliónov eur a ďalšie riešenia vo vnútri mesta," opísali analytici inštitútu na Facebooku.
Mali by sa podľa nich napríklad posilniť vlaky, aby sa stali reálnou alternatívou cestovania.
Analytici zopakovali, že v ideálnom svete by sa obchvat Prešova postavil v polovičnom profile východnou trasou o 450 miliónov eur lacnejšie a časť ušetrených peňazí by sa využila na ďalšie dopravné riešenia v Prešove.
"Prešovčania by ale museli čakať na prekreslenie projektu a prípravu novej dokumentácie východnej trasy," pripustil IFP.
Inštitút tak reagoval na aktuálnu diskusiu, ktorá sa objavila v súvislosti s riešením dopravy v Prešove.
V súčasnosti sa totiž ráta s tým, že v Prešove najprv pribudne 7,8-kilometrový úsek diaľnice D1 Prešov, západ Prešov, juh za 356,3 milióna eur a neskôr má mesto odbremeniť necelých 15 kilometrov severného obchvatu na rýchlostnej ceste R4 odhadom za predbežne kalkulovaných 535 miliónov eur.
Analytický tím ministerstva financií z projektu Hodnota za peniaze však v liste prezidentovi SR Andrejovi Kiskovi, zverejnenom minulý týždeň, hovoril o alternatíve, ktorá by ušetrila približne 400 miliónov eur.
Navrhujú napríklad postaviť obchvat Prešova na východe za približne 280 miliónov eur a k tomu doplniť novú štvorprúdovú cestu prvej triedy priamo v meste za najviac 150 miliónov eur.
Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) však v pondelok 13.2. reagoval, že názor analytického tímu ministerstva financií z projektu Hodnota za peniaze je v tomto momente pri projekte obchvatu mesta irelevantný.
Príprava výstavby obchvatu je totiž už vo finálnej fáze a či už vyhlasovanie nového tendra, alebo budovanie obchvatu inde by podľa ministra znamenalo časový posun.
Okrem toho, východný obchvat Prešova nie je vôbec v územnom pláne mesta. To by znamenalo, že nanovo nakreslená diaľnica by mohla byť za osem až deväť rokov.
Do prípravy chystaného obchvatu Prešova sa už tiež podľa neho investovalo približne 50 miliónov eur na výkup pozemkov a projekty.
Zároveň sa má táto cesta spolufinancovať z eurofondov určených do roku 2020, jej výstavba sa teda nemôže odďaľovať.
Podobné analýzy treba podľa Érseka robiť na začiatku, a nie v strede či v závere projektu. Rezort dopravy ale avizoval, že chce ešte znížiť cenu za obchvat na diaľnici D1 Prešov, západ - Prešov, juh o približne 6 %.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Aký obchvat potrebuje Prešov? Záznam z diskusie s Jánom Kovalčíkom
Kažimír hrá v Prešove o svoju povesť
Érsek trvá na obchvate Prešova, tender zrušiť nechce
Érsek nechce meniť obchvat Prešova, ani keby mohol ušetriť 400 miliónov eur
V Prešove chcú obchvat podľa pôvodných plánov, minister je za
Tlačová beseda Á. Érseka o prešovskom obchvate
Obchvat Prešova môže byť lacnejší o dvesto miliónov
Kažimír výjde z debaty o prešovskom obchvate víťazne
Ako budú o rok fungovať rakúske digitálne diaľničné známky
Kažimír kritizuje Érsekove plány, štát v Prešove môže ušetriť stovky miliónov
Kažimír odpovedá Kiskovi: V Prešove treba riešiť dopravu inak, lepšie a lacnejšie
Minuli sa všetky peniaze na diaľnice, poslednú postavia v roku 2020
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.