Tranzit či osobné autá? Zachránia dopravnú situáciu vlaky? O tom diskutovali viceprimátor Prešova Štefan Kužma a analytik INEKO Ján Kovalčík.
PREŠOV. Posledné dni čoraz intenzívnejšie prebieha diskusia ohľadom potreby obchvatov pre mesto Prešov.
Mimoriadna dopravná situácia tu pritom trvá už mesiace.
V rámci diskusie Café Európa sa v prešovskom Wave klube konala diskusia práve na túto tému – Aký obchvat potrebuje Prešov?
Z troch pozvaných diskutovali dvaja. Viceprimátor Prešova Štefan Kužma a analytik INEKO Ján Kovalčík. Investičný riaditeľ NDS Ladislav Dudáš sa diskusie nezúčastnil.
Viceprimátor Kužma v úvode objasnil genézu dopravného vývoja diaľnic na Slovensku. Stavať sa začalo od Bratislavy.
„Má to byť chrbtová kosť, ktorá spojí dve najväčšie mestá, základná stavba na Slovensku,“ povedal Kužma.
Na margo toho poznamenal, že keď sa stavala diaľnica v blízkosti väčších miest, „nikdy nenapadlo nikoho, že je to obchvat Trnavy, Hlohovca, Prievidze. Keď sa má plynule pokračovať v diaľnici pri Prešove, hovorí sa zrazu o obchvate Prešova.“
Pri metropole Šariša sa na túto tému polemizuje. Pritom ide o tretie najväčšie mesto Slovenska a strategický dopravný uzol, ktorý spája Škandináviu s Balkánom.
„Ide aj o vyriešenie tranzitu, nestavia sa to kvôli Prešovčanom,“ zdôraznil Kužma.
Analytik INEKO Ján Kovalčík to však vidí inak: „Každé mesto ukazuje na tranzit, to je problém, dajte ho preč.“
Podľa neho je podstatný prieskum, koľko z dopravy tvorí tranzit, koľko medzimestská a koľko vnútromestská doprava.
Avšak zdôraznil: „Problém je, že na Slovensku sa robia prieskumy až na konci procesu, vtedy zistíme, že problém je niekde inde. Riešenie dať preč tranzit problém zmenší, ale nie vyrieši.“
Ako odznelo počas diskusie, takéto prieskumy sa robia v každom roku deliteľnom 5. Naposledy teda v roku 2015.
Otázna je však jeho výpovedná hodnota. „Je tu problém. Na jeseň 2015, keď bol prieskum robený, cesta cez Šarišský Štiavnik bola uzavretá. Od 29. 4. do 31. 10. 2015, v čase prieskumu, bola celá medzinárodná doprava z Poľska cez nás na Balkán presmerovaná na Stropkov, Vranov a dole. Prieskum je výpovedný čo sa týka dopravy do Prešova prichádzajúcej, ale nie tranzitu, vtedy bol mimo Prešova,“ povedal Kužma.
Ako opakoval, Prešov je špecifický tým, že veľké množstvo tranzitu prechádza práve zastavanými časťami mesta a mieša sa s vnútromestskou dopravou i mestskou hromadnou dopravou.
„Ak je 30-tisíc áut z tohto smeru, aj keď len 10 % z toho, tak stále je to rádovo 3-tisíc nákladných áut, kamiónov, ktoré sa miešajú s autami a ľuďmi,“ povedal Kužma.
Analytik Kovalčík priznal, že nie je ani vyštudovaný dopravný inžinier, ani stavbár a ako analytik konzultuje s expertmi.
„Súhlasím, že Prešov potrebuje obchvat, problém je, že obchvat sa pripravoval bez toho, aby sa seriózne posúdilo, aké sú možnosti a čo má riešiť,“ povedal.
Okrem iného povedal tiež to, že akýkoľvek obchvat, aj ten diskutovaný severný, by sa pripravoval ešte minimálne 7 rokov. Preto stále obracal pozornosť na riešenie vo verejnej doprave.
„Na Sabinovskej je veľa dopravy a len malý podiel tranzitu. A je tam železničná trať, na ktorej vyše 2 hodiny nejde vlak. To je nie že nevyužívanie dopravy, ale sabotáž dopravy,“ skonštatoval analytik.
Tiež spomenul 4 minúty trvajúcu červenú na železničnom priecestí na Levočskej ulici či ďalšie dopravné uzly v meste.
„Máte fragmenty, ktoré môžete mať do roka, za malé peniaze a o niečo zmenšia problém. Nebavme sa, že Prešov potrebuje obchvat, keď ten môže byť najskôr o 8 rokov,“ mienil Kovalčík.
Tieto jeho slová už vyvolali vášne i v tak napätej atmosfére v publiku. I priamu odpoveď viceprimátora.
„Milujem, že príde niekto a povie nám, čo máme robiť,“ povedal Kužma a vymenoval dopravné plány, na ktorých intenzívne pracujú.
„Najpodstatnejšia vec, kde celý váš plán zlyháva, je, že nepoznáte pomery,“ odpovedal svojmu kolegovi v diskusii.
Zdôraznil fakt, že množstvo obcí nemá železničné spojenie a aj v prípade prestupov by neraz išlo aj o neprimerané predĺženie času na ceste do práce.
„Je pekné, keď človek nad mapou teoretizuje, ale to je absolútna neznalosť pomerov“ bránil sa viceprimátor. Podľa jeho slov sa dopravnými vecami zaoberajú projektanti, ktorí aj 20 rokov projektujú.
„Nie sú hlúpi, na to nepotrebujeme, ani niekto z Bratislavy prišiel a povedal – urobte a tlačte na to, to my vieme.“
Analytik však opakovane zdôrazňoval nutnosť riešenia verejnej dopravy.
„Nechcem tvrdiť, že riešenia neevidujete, problém je v tom, že jediné, za čo sa bijete nahlas, je obchvat,“ zhodnotil Ján Kovalčík.
„Ako vy viete, koľkokrát som bol na generálnom riaditeľstve na ministerstve?“ pýtal sa viceprimátor.
Vymenoval viacero križovatiek, ktoré súčasne koordinujú s kompetentnými.
„Myslíte si, že my tu stojíme? My sa máme biť? Aby z Bratislavy do Košíc bola diaľnica?“ pýtal sa Kužma.
Kovalčík však opakovane apeloval na posilnenie verenej dopravy, na čo ho Kužma pozval, aby prišiel a sám zistil, ako to tu vlastne reálne vyzerá.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Elektromobily, na čo sa máme pripraviť? Budúcnosť elektromobility (video diskusia)
O severnom obchvate Prešova rozhodnú marcové prieskumy
Dopravu v Prešove ochromilo vyše tristo protestujúcich
Obchvat Prešova prekreslia. Kažimír sa dohodol s Érsekom, že na severe krajského mesta sa dá ušetriť
Analytik Kovalčík Prešovčanom: Obchvat potrebujete, ale bite sa aj za ďalšie riešenia
Aký obchvat potrebuje Prešov? Záznam z diskusie s Jánom Kovalčíkom
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.