Mesto by malo podľa neho vyvíjať tlak na to, aby sa urýchlene riešili križovatky a posilnili vlakové spoje.
PREŠOV. Dopravný analytik z Inštitútu INEKO Ján Kovalčík má na riešenie dopravných problémov svoj uhol pohľadu. Vníma ich z nadhľadu.
Ján Kovalčík bol jedným z veľkých kritikov podľa neho predraženého projektu časti diaľnice D1, teda juhozápadného obchvatu.
Opäť prišiel do Prešova, aby svoje argumenty o tom, že doprava v Prešove nie je taká prehustená, ako sa tvrdí, zdôvodnil.
Sústredil sa najmä na uzlové križovatky Obrancov mieru - Levočská a hlavnú križovatku na Námestí mieru. Hovorí, že sa mu potvrdilo to, čo v Prešove zažil aj v auguste. Konštatoval, že v pondelok o siedmej ráno nezaznamenal žiadne kolóny.
„Začali až vtedy, keď sa na 4 minúty spustili rampy na železničnom priecestí na Levočskej,“ popísal svoju skúsenosť z rannej špičky v Prešove.
Odpozoroval, že jeden pruh z križovatky na priecestie sa za 2 minúty zaplnil a keď vodiči vbehli do križovatky, vytvorili sa kolóny. V tej chvíli sa všetko spomalilo.
Podľa Kovalčíka sú na týchto hlavných ťahoch mestom dva dôvody na to, prečo sa vytvárajú kolóny. Jedným z nich sú rampy na železničnom priecestí, ktoré sa spustia na 4 minúty, keď tadiaľ prechádza vlak.
„Východisko existuje. Treba sa so železnicami dohodnúť, aby znížili rýchlosť nákladných vlakov na 60 kilometrov za hodinu a presunuli spínače za zastávku Prešov-mesto,“ myslí si Kovalčík.
Teraz je spínač umiestnený pred zastávkou a vlaky jazdia rýchlosťou 80 km za hodinu. Podľa našich informácií podobné rokovania so železnicami už prebehli. Iniciovala ich radnica, ale nepriniesli zatiaľ žiadny záver.
Zrejme ide o peniaze a o to, že spínače by bolo nutné fyzicky presunúť na všetkých priecestiach v meste, nielen na jednom.
Uzlová križovatka na Námestí mieru je jediná, ktorá dynamicky riadi dopravu. Znamená to, že doslova dávkuje vozidlá podľa intenzity.
Vozidlá, ktoré idú zo Sabinova upchávajú Sabinovskú ulicu a spomaľujú prejazd cez križovatku v smere na Vranov.
„Z ľavého odbočenia zo Sabinova, kadiaľ ide ráno väčšina áut, prvých 20 vozidiel prejde plynulo. Keď naskočila zelená, za 40 sekúnd prešlo 40 áut, bežne prejde okolo 25, potom sa to spomaľovalo na 20,“ povedal o svojich pozorovaniach na prešovskej križovatke Kovalčík.
Myslí si, že kapacita by sa zvýšila, keby sa na komunikácii rozšíril ľavý pruh o ďalších 100 až 200 metrov a vznikol by dvojpruh, ktorý by zrýchlil prejazd áut.
Teraz je tá možnosť len na úseku 100-150 metrov. Pruh sa zaplní autami a nestihnú prejsť na zelenú. Poznamenal, že sa čuduje, prečo doteraz takú investíciu nikto nenavrhol.
Nie je to celkom pravda. Keď sa v rokoch 2009-2010 križovatka za 3,3 milióna eur rekonštruovala, už vtedy investor uvažoval o druhej etape. Rozšírenie úseku však pri vtedajšej intenzite dopravy nebolo potrebné.
Ďalším cieľom Prešovčanov by mala byť rekonštrukcia križovatky Obrancov mieru-Levočská.
To nie je nič nové. Všetci Prešovčania na to netrpezlivo čakajú, lebo si uvedomujú, že po prepojení Nábrežnej komunikácie, keď sa dostavia miniobchvat, sa prejazd ešte viac skomplikuje.
Faktom je, že investor, teda Slovenská správa ciest viac ako dva roky vysporiadávala majetok a len v novembri tohto roku požiada o vydanie stavebného povolenia.
Stavba však nie je finančne krytá a je otázne, či sa dostane do budúcoročného investičného plánu. Podľa neoficiálnych informácií na prvú etapu rekonštrukcie sa ráta so sumou okolo 6 miliónov eur.
„Zatiaľ to tak nebolí, lebo tranzit zo Sabinovskej obchádza centrum z východu, ale potom vzniknú najväčšie zdržania práve na Levočskej,“ dodal Kovalčík.
Ján Kovalčík sa opäť vrátil aj ku vonkajším obchvatom mesta. Jeho názor sa nezmenil. Juhozápadný obchvat je podľa neho zbytočne predražený aj preto, že v projekte je aj mimoúrovňová križovatka, ktorá bude napojením na severný obchvat.
„Tam sa zbytočne utopia peniaze a za tie by sa mohli riešiť vnútromestské križovatky. Kľúčový tranzit z Kapušian na Košice, ktorý teraz ide cez Sekčov aj tak ostane v pôvodnom stave,“ dodal.
Pripomenul aj úvahy o tom, že tranzit cez Sekčov sa preženie celým mestom až na Vydumanec a tam sa napojí na diaľnicu D1.
Analytik Kovalčík nezmenil názor ani na východný obchvat. Trvá na tom, že je to pre Prešov lacnejšie a výhodnejšie riešenie ako severný obchvat. Dá sa pripraviť za 5 rokov, postaviť za 2,5 a bude údajne minimálne o 250 miliónov eur lacnejší.
Tieto peniaze by sa dali využiť na riešenia vnútromestskej dopravy a posilnenia vlakových spojení na trase Lipany-Prešov.
Ján Kovalčík pomenoval problémy, o ktorých všetci v Prešove vedia. Problém je jediný. Peniaze.
Samospráva to vyriešiť nemôže. Aj preto v meste stále trvá mimoriadny stav.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Prezident Kiska sa bude ministra pýtať na obchvat Prešova
Érsek ustupuje od svojich sľubov. Diaľničný obchvat Prešova spustí, hoci nevie, či je výhodný
Érsek nie je proti obchvatu Prešova. Preverí cenu, doplní EIA
Výstavba prešovského obchvatu by mala začať už na budúci rok
Prešovčanom už omrvinky nestačia, za vonkajší obchvat chcú bojovať
Prešovčanov pobúrilo rozhodnutie ministra dopravy: Zastavíme cesty!
Nábrežná komunikácia v Prešove z drona (tzv. miniobchvat Prešova)
Najdrahšia časť D1 má byť v Prešove, áut na nej bude aj tak minimum
Analytik Ján Kovalčík by vyriešil prešovskú dopravu lacno a efektívne
Diaľničný obchvat môže Prešov obísť aj z východu
Nábrežná komunikácia v Prešove má stále niekoľko kritických bodov
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.