Archeologický prieskum pri Kia vyzerá ako cesta

Žilina - Výstavba infraštruktúry do závodu automobilky Kia v Tepličke nad Váhom pokračuje na nevykúpených súkromných pozemkoch bez stavebného povolenia, potvrdil včera generálny manažér Žilina Invest Stanislav Vinc. Stále tvrdí, že stavebné práce sú nutné na archeologický výskum. "Je to možno na hrane, ale zákonné."

Zástupca riaditeľa Archeologického ústavu SAV Matej Ruttkay hovorí, že archeológovia odišli zo spomínanej lokality už približne pred dvomi týždňami. Povedal, že v tom čase cesta a vyštrkované plochy vyzerali inak.

Výstavbu bez stavebného povolenia už preveruje žilinská polícia. Aj včera predpoludním ťažké mechanizmy pripravovali štvorprúdovú cestu, ktorou sa do budúcej fabriky budú privážať rozmerné stroje a zariadenia.

Vinc mal prísť na stavenisko, aby vysvetlil, prečo na súkromných pozemkoch už stojí takmer kilometer vyštrkovanej a zvalcovanej cesty a vedľa nej výkop pre kanalizáciu a časti betónového potrubia. Najprv prostredníctvom archeológov a svojho asistenta potvrdil, že príde, o niekoľko minút v súkromnom rozhovore tvrdil opak. Nakoniec sa predsa len rozhodol prísť, čo o desať minút po rozhovore s asistentom zrušil. "Dnes sa prezentujú archeológovia, nevidím dôvod, aby som im odoberal čas," hovorí.

Ruttkay sa odmietol vyjadriť, či je stavenisko výsledkom požiadaviek archeológov. Na otázku, či na spevnenie podložia potrebovali miestami metrové vrstvy zvalcovaného štrku, veľmi nerád odpovedal: "Počas nášho výskumu sme časť z toho potrebovali." Na zopakovanú otázku dodal: "Metrový štrkový podklad sme určite nepotrebovali. Stačí? Sú rôzne dôvody, prečo to nedokážem pomenovať."

Podľa informácií SME archeológovia reagujú opatrne, lebo Kórejčania a predstavitelia Žilina Investu sú už z ich výskumu nervózni. Pre vykopávky sa zrejme oneskorí minimálne o dva až tri mesiace výstavba testovacej dráhy, možno namiesto júna začne až na budúcu jar.

Miestni sú už nervózni

Tepličania sú zo svojvôle Žilina Investu rozhorčení a s advokátmi už pripravili trestné oznámenia za neoprávnený vstup na súkromný pozemok, či požiadavku, aby súd vydal predbežné opatrenie o zákaze vstupu.

"Pozrite sa na to. Toto nemá nič spoločné s archeologickým výskumom. Cesta je už takmer spevnená a pokračujú," hovorí členka ich petičného výboru Marcela Mravcová. Tvrdí, že aspoň 200 ľudí odmieta predať pozemky pod infraštruktúru, ak im štát nezaplatí 350 korún za štvorcový meter.

Starší muž na bicykli sa pri novej ceste rozčúlil. "Toto je demokracia, keď vám ukradnú pozemok a postavia na ňom cestu? To je banda. Ako si toto môžu dovoliť," kričal nad zastavaným pozemkom svojej manželky.

Advokát vlastníkov pôdy Maroš Uhaľ hovorí, že štát sa neuveriteľne prizerá na porušovanie jedného z najsilnejších ústavných práv, vlastníckeho práva.

Výkup vyše 100 hektárov pozemkov pokračuje a primátorovi Žiliny Jánovi Slotovi horia termíny. Cesta k automobilke by totiž mala byť hotová už v auguste.

Žilina Invest potrebuje na výstavbu infraštruktúry a takmer sedem kilometrov ciest pre Kiu približne 170 hektárov pôdy. Odhadované náklady sa pohybujú okolo 780 miliónov korún.

Testovaciu dráhu pre automobilku Kia v lokalite pri Žiline vybudujú podľa výsledkov archeologického výskumu na základoch stredovekých ciest. Ide o tri staršie cesty, ktoré archeológovia objavili pri prieskume staveniska budúcej automobilky. FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

Podrobne monitorujeme:

Žilina, KIA

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...