Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent pozemkov rieši vyvlastnením.
KOŠICE. Dlhé rady návštevníkov, beznádejne plné parkovisko a autá lemujúce obe strany cesty do košickej zoologickej záhrady.
Tak to vyzeralo v obľúbenej atrakcii v nedeľu popoludní.
Dôvodom bola akcia ku Dňu detí, v areáli sa vystriedali tisíce návštevníkov, na vstup čakali dlhé desiatky minút.
Dopravu riadili policajti, posledné autá stáli až ďaleko od zoo v uliciach Kavečian.
Takú situáciu si nepamätá starosta Kavečian Martin Balčík (KDH), ktorý si mimoriadny nápor vysvetľuje práve detskou akciou v mestskej zoo.
„Ešte som sa nestretol s tým, že by až v dedine stáli autá, tomu treba do budúcna zabrániť. Parkoviská pre zoo sú nepostačujúce. Je to pre Kavečany záťaž, aj preto treba obchvat čo najrýchlejšie, aby sa doprava Kavečanom vyhla. Samozrejme, je tu treba riešiť aj zväčšenie parkovacích kapacít pre zoo, lebo evidentne ten nápor bol taký, že ani päťnásobne väčšie parkovisko by nepobralo tie autá, ktoré v nedeľu prišli.“
Starosta hovorí o možnosti parkovať na poliach, kde sa v tomto čase kosí tráva.
„Nejakým spôsobom vytvoriť záchytné parkovisko pred zoo, aby ľudia vedeli parkovať a dopraviť sa do nej slušným spôsobom. Slúžili v minulosti, keď bol 1. máj, Deň detí či ide deň maskotov a akcie. Bola vykosená jedna veľká lúka, kde bolo organizované bezplatné státie a vedeli sa tam umiestniť. Tohto roku to nebolo vyriešené. Ak by bolo, nevznikne táto situácia. Je to na manažmente zoo, neviem, či to bolo podcenené alebo nečakali taký záujem návštevníkov,“ vysvetľuje starosta mestskej časti.
Obchvat, ktorý by problém vyriešil, je v Kavečanoch plánovaný už od roku 1985.
Dlhodobou prekážkou boli pozemky v súkromných rukách, ktoré sa samospráve nepodarilo vykúpiť.
Balčík hovorí, že pozemky od majiteľov, ktorí ich nechcú odpredať, sú v procese vyvlastňovania.
„Aktívne sa vyvlastňuje a myslím si, že ak by bol vzťah k pozemkom vysporiadaný, tak obchvat už dávno stojí. Je to 30 rokov stará vec, len sa stále bojuje s vlastníkmi - na jednej strane chcú obchvat, na druhej strane nechcú predať. To je neriešiteľná situácia, preto sa pristúpilo k tomu, že sa pozemky vyvlastňujú.“
Odhaduje, že asi 40 percent pozemkov sa rieši vyvlastnením.
Obec má už spracovanú projektovú dokumentáciu aj geometrické plány. Za realistický scenár považuje starosta, že o dva roky sa môže stavať.
„Treba riešiť územné konanie a stavebné povolenie, ale keby už boli pozemky do konca roka vyvlastnené, predpokladám, že v roku 2023 či 2024 môže byť výstavba.“
Kvôli množstvu zaparkovaných áut po oboch stranách cesty sa v nedeľu ani linka MHD nedostala až na konečnú zástavku pri zoo a jazdu končila už v centre obce.
Balčík odhaduje, že zhruba tri štvrtiny návštevníkov prichádzajú autom z obcí a miest mimo Košíc.
„Je to spádová oblasť pre Michalovce, Spišskú Novú Ves, Rožňavu, Prešov, Trebišov, celý ten východný región aj zahraniční návštevníci. Keď už nastane taký nával, nie je z toho východisko, autá sa bez kontroly postavia do radu a čaká sa. Nápor bude stále, potrebujeme riešiť parkovanie.“
Na mieste boli dve hliadky mestskej polície, ktoré počas trvania tejto akcie až do 18.00 hod. pomáhali organizovať dopravu.
„Mrzí nás situácia, ktorá v nedeľu v okolí zoo a v obci Kavečany kvôli nadmernému množstvu zaparkovaných áut nastala. Avšak mesto Košice, mestská polícia a ani zoo nemôžu ovplyvniť využívanie a prevádzku parkoviska pri zoo, ktoré patrí súkromnému majiteľovi,“ reagoval hovorca mesta Vladimír Fabian.
Aby mesto v budúcnosti predišlo takýmto z pohľadu vodičov a obyvateľov obce nepríjemným situáciám, chce zvolať pracovné stretnutie všetkých zainteresovaných a dohodnúť sa s nimi na koordinácii riešenia dopravnej obslužnosti v prípade takýchto podujatí, u ktorých sa predpokladá zvýšený záujem verejnosti.
Vedúcu oddelenia vzdelávania a marketingu Zoologickej záhrady Košice Evu Malešovú nedeľný mimoriadny záujem neprekvapil.
„My opakovane pozorujeme, že tak ako minulý rok, ľudia po izolácii v čase covidu vyhľadávajú turisticky príťažlivé miesta, kde zoo určite patrí. Zoo za posledný rok bola zatvorená 110 dní. Od jej znovuotvorenia 19. apríla už máme za sebou jednu návštevnícky rekordnú májovú nedeľu, keď sa v areáli vystriedalo niekoľko tisíc návštevníkov. Podobne to bolo aj v nedeľa 6. júna.“
Dodáva, že akciu pritom masívne nepromovali.
Vysvetľuje, že podľa aktuálneho covid semaforu platí obmedzenie jedna osoba na 15 metrov štvorcových, čo pri návštevníckej ploche 75 hektárov a cca 100 hektárov lesa s lesnými cestami je v prípade zoo kapacita nad 10-tisíc ľudí denne.
„Tu si treba uvedomiť, že zoo je otvorená od 9.00 do 19.00. Návštevníci počas dňa priebežne prichádzajú a odchádzajú, takže celodenná návštevnosť nie je smerodajná pre počet ľudí v areáli zoo v danú hodinu.“
Aj v zoologickej záhrade platia celoštátne protiepidemické opatrenia.
K dispozícii je dezinfekcia a vnútorné priestory pavilónov sú zatvorené práve z dôvodu protiepidemických opatrení.
Zoo očakáva, že masový záujem sa môže v dobrom počasí zopakovať.
„Aj keby sme ohraničili návštevníkov istým počtom, komplikáciám v súvislosti s dopravou a parkovaním pri súčasnom nastavení nevieme a ani by sme nevedeli zabrániť. Zoo je v dňoch voľna a sviatkov navštevovaná ako vyhľadávaný nadregionálny turistický cieľ. Príjemné slnečné počasie tento záujem ešte znásobuje.“
Podľa Malešovej boli návštevníci napriek náporu mimoriadne trpezliví a ohľaduplní. „Otázku parkovania, bohužiaľ, zoo v súčasnej situácii nevyrieši, ani ju nevie ovplyvniť. Parkovisko pred zoo, žiaľ, nie je v našej správe. Nechceme však hovoriť, že nepríjemnosti spojené s parkovaním a dojazdom do zoo sú nám ľahostajné.“
V spolupráci s mestom, mestskou a štátnou políciou aj Urbariátom Kavečany chcú hľadať spôsoby, ako takéto situácie minimalizovať. Zároveň v prípade takýchto väčších podujatí budú rokovať s DPMK o posilnení autobusovej linky č. 29.
Rozlohou 288 hektárov je košická zoo tretia najväčšia v Európe, hoci asi len tretinu využíva pre zvieratá i návštevníkov.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.