Autodopravcovia: Chuť štrajkovať by bola, zatiaľ však chýba odvaha

31. 12. 2011

Bratislava - Autodopravcovia združení v Únii autodopravcov Slovenska by mali aj v budúcom roku opäť chuť vstúpiť do štrajku. Povedal pre TASR Jaroslav Polaček z UNAS-u s tým, že im zatiaľ ešte chýba odvaha.

Všetci členovia sa majú stretnúť 15. januára 2012 na výročnej schôdzi a tam sa má rozhodnúť, či dopravcovia aj v roku 2012 budú štrajkovať, alebo nie.

"Dopravcovia sú sklamaní, majú pocit, že treba niečo robiť," skonštatoval Polaček. Podľa jeho slov sú dopravcovia stále presvedčení, že mýto nefunguje tak, ako by malo a sú v ňom chyby. "Asi pred desiatimi dňami sme podali podnet na Európsky súdny dvor pre ľudské práva," dodal Polaček.

V Únii autodopravcov Slovenska sú podľa jeho slov dva tábory. Jeden radikálnejší, ktorý by chcel ísť okamžite do ulíc a postupovať tvrdšie. A druhý umiernenejší, ktorého zástancom je aj Polaček. Ako však budú autodopravcovia postupovať, sa rozhodne v polovici januára.

Dopravcovia protestovali po prvý raz proti elektronickému mýtu v januári 2010. Zablokovali vtedy Rožňavskú ulicu v Bratislave aj prístupové cesty do ďalších miest na Slovensku. Štrajk skončil niekoľkými ústupkami zo strany vlády. Napríklad znížením spotrebnej dane na naftu. O rok na to, v januári 2011, vyhlásili autodopravcovia opäť štrajkovú pohotovosť a hrozili ešte horšími protestmi ako v roku 2010. Nakoniec však po ústupkoch zo strany ministerstva dopravy k štrajku a blokáciám nedošlo.

 
Štrajk autodopravcov a zavedenie mýta
Na Slovensku sa začalo 1. januára 2010 vyberať mýto pre nákladné vozidlá nad 3,5 tony. Dopravcovia sa sťažovali na nepripravenosť systému a jeho nákladnosť, spustili preto petičnú akciu a avizovali protesty. Od vlády žiadali odloženie fungovania systému, ako aj zníženie spotrebných daní na pohonné látky.

Na Slovensku sa začalo 1. januára 2010 vyberať mýto pre nákladné vozidlá nad 3,5 tony. Dopravcovia sa sťažovali na nepripravenosť systému a jeho nákladnosť, spustili preto petičnú akciu a avizovali protesty. Od vlády žiadali odloženie fungovania systému, ako aj zníženie spotrebných daní na pohonné látky.

Vtedajší šéf rezortu dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) prijal ešte 30. decembra 2009 delegáciu autodopravcov. Po neúspechu týchto rokovaní začali malí a strední dopravcovia protestovať. TASR prináša výberový chronologický prehľad týchto protestov.

ROK 2010

2. januára - Novovzniknutá Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) požiadala pozastaviť realizáciu mýtneho systému. Rezort dopravy mal totiž podľa nich prepracovať mapy spoplatnených ciest 1. triedy len na nevyhnutné úseky, z dôvodu vylúčenia tranzitných jázd mimo diaľnic. Jednotlivé spoplatnené úseky sa mali tiež rozdeliť na podrobnejšie časti ciest s presnejším meraním skutočne najazdených kilometrov. Malí a strední dopravcovia na Slovensku požiadali taktiež o urýchlené zníženie cestnej a spotrebnej dane motorových palív. UNAS ohlásila protestné akcie na 4. januára.

4. januára - Začala sa informačná a petičná kampaň nespokojných dopravcov na slovenských pumpách. Do petičnej kampane sa postupne zapojili autodopravcovia z Košíc, Banskej Bystrice, Brezna, Popradu, Prešova, záujem o petičnú kampaň prejavili autodopravcovia aj v Dunajskostredskom okrese.

7. januára Malí a strední dopravcovia zablokovali Rožňavskú ulicu v Bratislave v smere do hlavného mesta. Pôvodným zámerom vodičov bolo prejsť do protestu proti novozavedenému mýtnemu systému hlavnými ulicami Bratislavy a výraznejšie tak upozorniť na štyri hlavné body ich požiadaviek. Viac ako 150 dopravcov zo stredného a východného Slovenska však okamžite po príchode do hlavného mesta začala riešiť bratislavská dopravná polícia. Tá odkláňala dopravu smerom na Vajnorskú ulicu.

8. januára - V uliciach Bratislavy gradoval protest autodopravcov proti zavedeniu mýta. Neprejazdný zostal úsek dôležitej tranzitnej dopravnej výpadovky v smere cez Rožňavskú cestu. Niekoľkokilometrovú trasu zablokovalo v oboch smeroch vyše sto kamiónov. Stáli tu celú noc. Na križovatke Rožňavskej a Bajkalskej ulice prehradili dopravnú tepnu vozidlá polície. Nespokojní vodiči zablokovali neskôr aj príjazdovú Tomášikovu ulicu na križovatke s Rožňavskou.

- Vtedajší premiér Robert Fico (Smer-SD) nevyhovel žiadosti nespokojných autodopravcov, ktorí sa s ním chceli stretnúť. Vyjadril ochotu rokovať, ale až po ukončení ich protestu.

K protestu autodopravcov v Bratislave sa pripojilo 70 kamionistov v Košiciach, 40 kamionistov v Poprade, 12 kamionistov v Ružomberku, 12 vodičov kamiónov v Nitre, symbolicky sa pridal aj Dopravný podnik mesta Košíc.

9. januára - Požiadavky štrajkujúcich autodopravcov podporil aj Zväz spracovateľov dreva (ZSD) SR.

11. januára - Zástupcov malých a stredných dopravcov nespokojných s fungovaním nového mýtneho systému na Úrade vlády (ÚV) SR prijal vtedajší riaditeľ tlačového odboru Braňo Ondruš a tlmočil im stanovisko predsedu vlády. Ten trval na svojej požiadavke, že s dopravcami bude rokovať až po ukončení blokády Rožňavskej ulice v Bratislave.

- Pomalou jazdou sprevádzanou hlasným trúbením protestovali proti zavedeniu elektronického mýta autodopravcovia v Nitre. Nespokojnosť prejavili aj kamionisti na úseku cesty I/50 pri Trenčíne, dopravcovia z okresov Považská Bystrica, Ilava a Púchov, vodiči kamiónov v Lučenci, Trnave, Prešove a Žiline.

- Vtedajší prezident Policajného zboru Ján Packa oznámil, že každý autodopravca, ktorý sa zapojil do protestu v súvislosti so zavedením elektronického mýta, bude postihnutý podľa zákona.

- Premiér Fico po rokovaní so zainteresovanými stranami rozhodol, že systém elektronického výberu mýta sa bude meniť. Spoplatnené úseky ciest sa mali rozdeliť na menšie časti, do konca januára 2010 tak malo pribudnúť k pôvodným 826 ešte dodatočných 242 úsekov ciest.

12. januára - Protestujúci kamionisti ukončili blokádu Rožňavskej ulice v Bratislave.

20. januára - Ľubomír Vážny ustál snahu opozičných poslancov Národnej rady (NR) SR o jeho odvolanie z funkcie ministra dopravy. Po viac ako päťhodinovej rozprave za tento návrh hlasovalo len 50 zo 120 prítomných zákonodarcov.

27. januára - UNAS avizovala na 1. februára 2010 neobmedzený štrajk. Predstavitelia únie skonštatovali, že neboli splnené ich požiadavky, a to najmä zrušenie výberu mýta na cestách prvej triedy zo spoplatnených približne 1500 kilometrov na dopravcami požadovaných vyše 333 kilometrov.

1. februára - Premávka v Bratislave sa zaobišla bez problémov, protest na Rožňavskej ulici prakticky nebol. Protestovali kamionisti na ceste medzi Banskou Bystricou a Breznom, medzi Ružomberkom a Liptovským Mikulášom, symbolicky na uliciach v Košiciach, kamionisti zablokovali tiež cestu pred Drietomou smerom na hranicu s Českou republikou. Do protestov sa zapojili aj autodopravcovia v Trnave a kamionisti na ceste medzi Prešovom a Kapušanmi a medzi Topoľčanmi a Nitrou, medzi Lučencom a Zvolenom či na diaľnici D1 pri odpočívadle Triblavina.

- Začala platiť vyhláška ministerstva dopravy, ktorá priniesla dočasne nulovú sadzbu mýtneho na cestách I. triedy. Zmenila sa tiež výška pokút za nesprávne zadané údaje do palubnej jednotky z 2655 eur na 160 eur. Dopravcovia začali platiť iba za úsek, ktorý prejdú celý.

2. februára V štrajku pokračovali autodopravcovia na čiastočne zablokovanej ceste I/18 medzi Ružomberkom a Ivachnovou a na hraničnom priechode Trstená.

3. februára - UNAS sa rozhodla prerušiť vyhlásený štrajk pre celoslovenský zásah polície voči kamionistom.

25. februára - Členovia a sympatizanti UNAS sa zišli na Námestí SNP v Bratislave, aby občanom pripomenuli všetky okolnosti, ktoré sprevádzali zavedenie elektronického výberu mýta na Slovensku.

ROK 2011

15. januára

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) na zasadnutí vo Zvolene vyhlásila štrajkovú pohotovosť.

18. februára

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR a UNAS podpísali dohodu o spolupráci pri vytváraní priaznivého podnikateľského prostredia v odvetví cestnej dopravy. Dopravcovia združení v UNAS sa preto rozhodli neštrajkovať.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.