Ďalšie spoplatnenie ciest a vyššie mýto najviac priťažia dopravcom na východe.
KOŠICE, PREŠOV. Mýto na ďalších takmer 230 kilometroch ciest prvej triedy, ďalších 985 spoplatnených kilometrov v obciach a mestách, pravidelné zvyšovanie mýta o infláciu.
Zmeny v systéme platné od nového roku najviac pocítia vnútroštátni dopravcovia tovarov na východe Slovenska.
Cieľom zmien podľa hovorcu ministerstva dopravy Martina Kóňu, zvlášť na východe, bolo zabrániť zneužívaniu nespoplatnených ciest na tranzitnú kamiónovú dopravu. „Výrazne komplikovali život ľuďom v ich okolí.“
V Košickom a Prešovskom kraji bude až o 76 percent spoplatnených kilometrov viac, píše sa v analýze, ktorú poskytol regionálny výbor Česmadu z Košíc.
Na trasách Bratislava - Žilina a Bratislava - Banská Bystrica ich pribudlo len vyše deväť percent.
„Na východe máme najmenej diaľnic a najviac spoplatnených ciest prvej triedy, ku ktorým pribudli ďalšie,“ hovorí predseda regionálneho výboru Juraj Pavlík.
Výber mýta za prejazd intravilánmi obcí na spoplatnených cestách je podľa neho v Európe raritou. „Štát do siete nechytil zahraničných, ale vlastných dopravcov.“
Pri prejazde diaľnicami a rýchlostnými cestami budú zvýhodnené ekologické vozidlá. Firmy alebo jednotlivci so zastaranými autami si priplatia.
Výhody sa opäť nebudú týkať väčšiny autodopravcov na východe, kde je najmenej diaľnic, tvrdí Česmad.
O pravidelnom zvyšovaní mýta o infláciu Pavlík hovorí, že ide o absolútnu raritu vo svete.
„Malé spoločnosti s tromi, piatimi, desiatimi autami skončia, čím sa ešte viac prehĺbia rozdiely medzi jednotlivými regiónmi. Pochopiteľne, že sa to prejaví v náraste spotrebiteľských cien.“
Prešovská župa nepredpokladá, že by zvyšovanie mýta viedlo k rastu cien či k výraznému úbytku dopravcov. „Väčšinou sa už teraz pohybujú na úsekoch, ktoré podliehajú plateniu mýta,“ povedala jej hovorkyňa.
Košická župa navrhla zrušiť mýto na cestách prvej triedy, tie však vlastní štát.
„Podľa nás je spravodlivé, aby nákladné autá, ktoré majú najväčší podiel na opotrebovaní a poškodzovaní ciest, prispievali na opravu všetkých úsekov, ktoré využívajú, teda aj v mestách a obciach,“ hovorí Kóňa z ministerstva.
Pavlík oponuje, že župy vlani navrhli tranzitné koridory zo severu na juh a z východu na západ. „Pokiaľ by to bolo prijaté v celej republike, problém obchádzania spoplatnených úsekov by bol vyriešený.“
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Ako dostať kamióny tam, kam patria?
Bystrická župa trvá na mýtnych bránach pre kamióny
Zaostávame s mýtnym roamingom, tvrdí Brusel
Vicepremiéra Vážneho môže vítať žaloba za mýto
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.