Autodopravcovia na východe sa sťažujú na nové mýto

Ďalšie spoplatnenie ciest a vyššie mýto najviac priťažia dopravcom na východe.

KOŠICE, PREŠOV. Mýto na ďalších takmer 230 kilometroch ciest prvej triedy, ďalších 985 spoplatnených kilometrov v obciach a mestách, pravidelné zvyšovanie mýta o infláciu.

Zmeny v systéme platné od nového roku najviac pocítia vnútroštátni dopravcovia tovarov na východe Slovenska.

Cieľom zmien podľa hovorcu ministerstva dopravy Martina Kóňu, zvlášť na východe, bolo zabrániť zneužívaniu nespoplatnených ciest na tranzitnú kamiónovú dopravu. „Výrazne komplikovali život ľuďom v ich okolí.“

Chcú do obcí

V Košickom a Prešovskom kraji bude až o 76 percent spoplatnených kilometrov viac, píše sa v analýze, ktorú poskytol regionálny výbor Česmadu z Košíc.

Na trasách Bratislava - Žilina a Bratislava - Banská Bystrica ich pribudlo len vyše deväť percent.

„Na východe máme najmenej diaľnic a najviac spoplatnených ciest prvej triedy, ku ktorým pribudli ďalšie,“ hovorí predseda regionálneho výboru Juraj Pavlík.

Výber mýta za prejazd intravilánmi obcí na spoplatnených cestách je podľa neho v Európe raritou. „Štát do siete nechytil zahraničných, ale vlastných dopravcov.“

Pri prejazde diaľnicami a rýchlostnými cestami budú zvýhodnené ekologické vozidlá. Firmy alebo jednotlivci so zastaranými autami si priplatia.

Výhody sa opäť nebudú týkať väčšiny autodopravcov na východe, kde je najmenej diaľnic, tvrdí Česmad.

O pravidelnom zvyšovaní mýta o infláciu Pavlík hovorí, že ide o absolútnu raritu vo svete.

„Malé spoločnosti s tromi, piatimi, desiatimi autami skončia, čím sa ešte viac prehĺbia rozdiely medzi jednotlivými regiónmi. Pochopiteľne, že sa to prejaví v náraste spotrebiteľských cien.“

V záujme občanov

Prešovská župa nepredpokladá, že by zvyšovanie mýta viedlo k rastu cien či k výraznému úbytku dopravcov. „Väčšinou sa už teraz pohybujú na úsekoch, ktoré podliehajú plateniu mýta,“ povedala jej hovorkyňa.

Košická župa navrhla zrušiť mýto na cestách prvej triedy, tie však vlastní štát.

„Podľa nás je spravodlivé, aby nákladné autá, ktoré majú najväčší podiel na opotrebovaní a poškodzovaní ciest, prispievali na opravu všetkých úsekov, ktoré využívajú, teda aj v mestách a obciach,“ hovorí Kóňa z ministerstva.

Pavlík oponuje, že župy vlani navrhli tranzitné koridory zo severu na juh a z východu na západ. „Pokiaľ by to bolo prijaté v celej republike, problém obchádzania spoplatnených úsekov by bol vyriešený.“

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.