Ďalšie spoplatnenie ciest a vyššie mýto najviac priťažia dopravcom na východe.
KOŠICE, PREŠOV. Mýto na ďalších takmer 230 kilometroch ciest prvej triedy, ďalších 985 spoplatnených kilometrov v obciach a mestách, pravidelné zvyšovanie mýta o infláciu.
Zmeny v systéme platné od nového roku najviac pocítia vnútroštátni dopravcovia tovarov na východe Slovenska.
Cieľom zmien podľa hovorcu ministerstva dopravy Martina Kóňu, zvlášť na východe, bolo zabrániť zneužívaniu nespoplatnených ciest na tranzitnú kamiónovú dopravu. „Výrazne komplikovali život ľuďom v ich okolí.“
V Košickom a Prešovskom kraji bude až o 76 percent spoplatnených kilometrov viac, píše sa v analýze, ktorú poskytol regionálny výbor Česmadu z Košíc.
Na trasách Bratislava - Žilina a Bratislava - Banská Bystrica ich pribudlo len vyše deväť percent.
„Na východe máme najmenej diaľnic a najviac spoplatnených ciest prvej triedy, ku ktorým pribudli ďalšie,“ hovorí predseda regionálneho výboru Juraj Pavlík.
Výber mýta za prejazd intravilánmi obcí na spoplatnených cestách je podľa neho v Európe raritou. „Štát do siete nechytil zahraničných, ale vlastných dopravcov.“
Pri prejazde diaľnicami a rýchlostnými cestami budú zvýhodnené ekologické vozidlá. Firmy alebo jednotlivci so zastaranými autami si priplatia.
Výhody sa opäť nebudú týkať väčšiny autodopravcov na východe, kde je najmenej diaľnic, tvrdí Česmad.
O pravidelnom zvyšovaní mýta o infláciu Pavlík hovorí, že ide o absolútnu raritu vo svete.
„Malé spoločnosti s tromi, piatimi, desiatimi autami skončia, čím sa ešte viac prehĺbia rozdiely medzi jednotlivými regiónmi. Pochopiteľne, že sa to prejaví v náraste spotrebiteľských cien.“
Prešovská župa nepredpokladá, že by zvyšovanie mýta viedlo k rastu cien či k výraznému úbytku dopravcov. „Väčšinou sa už teraz pohybujú na úsekoch, ktoré podliehajú plateniu mýta,“ povedala jej hovorkyňa.
Košická župa navrhla zrušiť mýto na cestách prvej triedy, tie však vlastní štát.
„Podľa nás je spravodlivé, aby nákladné autá, ktoré majú najväčší podiel na opotrebovaní a poškodzovaní ciest, prispievali na opravu všetkých úsekov, ktoré využívajú, teda aj v mestách a obciach,“ hovorí Kóňa z ministerstva.
Pavlík oponuje, že župy vlani navrhli tranzitné koridory zo severu na juh a z východu na západ. „Pokiaľ by to bolo prijaté v celej republike, problém obchádzania spoplatnených úsekov by bol vyriešený.“
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Ako dostať kamióny tam, kam patria?
Bystrická župa trvá na mýtnych bránach pre kamióny
Zaostávame s mýtnym roamingom, tvrdí Brusel
Vicepremiéra Vážneho môže vítať žaloba za mýto
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme rodina) donaha. Zamestnanci úradu nesúhlasia s tvrdeniami politikov o tom, že novinka prinesie stavebníkom možnosť stavať už za pár...
O vyvlastnenie požiadala minulý rok Spoločnosť Jaromíra Krejcara (SJK), chce zabrániť jeho úplnému schátraniu.
Nové mýto má vybrať viac peňazí. Otázkou je, či sa plán podarí.
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené, rozhodol budějovický krajský súd.
Na Slovensku počuť iba politikov, ktorí zastupujú ruské záujmy, maďarské záujmy, súkromné záujmy, ale žiadneho, ktorý by v tejto veci zastupoval slovenské záujmy.
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na sedem dní. Malo by ísť o sedem pracovných dní.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných...
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené,...
Na Slovensku počuť iba politikov, ktorí zastupujú ruské záujmy, maďarské záujmy, súkromné záujmy,...