Tipy:
Pred začiatkom hlavnej turistickej sezóny sme osobne navštívili Chorvátsko s cieľom zmapovať cesty, momentálne ceny a novinky v Slovákmi najnavštevovanejšej prímorskej krajine. Prinášame tiež základnú kalkuláciu nákladov na cestu autom do rôznych destinácií Chorvátska.
Veľká časť Slovákov stále uprednostňuje dovolenku vlastným autom pred autobusom, cesta autom je pohodlnejšia, rýchlejšia a drahšia.
Priepustnosť dopravnej tepny smerom k chorvátskemu pobrežiu síce z roka na rok stúpa, ale v nadchádzajúcej letnej sezóne nové úseky diaľnice nepribudnú. Iná situácia bude o rok, kedy v júni sprístupnia tridsaťsedemkilometrový úsek diaľnice Dugopolje - Šestanovac. Počas májovej reportážnej cesty sme si všimli rozširovanie ciest na diaľničnom privádzači k Splitu a na pobrežnej magistrále. Teoreticky ba sa tak mohla zrýchliť doprava v kritickom úseku od konca diaľnice po Makarsku Riviéru. Dva najdlhšie tunely Mala Kapela a Sveti Rok budú aj toto leto priechodné iba v jednom tubuse obojsmerne.
Tempo výstavby diaľnice M7 z Budapešti smerom na Balatón a Nagykanizsu je výrazne pomalšie než sme zvyknutí u Chorvátov, avšak tohto roku pribudol nový štvorprúdový úsek v dĺžke cca 35 km. Budapešť je naďalej problematická, preto je lepšie použiť cestu cez západ Maďarska a bez poplatkov (Bratislava- Mosonmagyarovar- Csorna- Szombathely-Redics) prípadne preťaženú rakúsko-slovinskú trasu cez Graz, Maribor až do Zagreb.
Cesta vlastným autom znamená pre rodinu väčšiu pohodu, komfort, rýchlejšiu prepravu ale nemalé náklady a riziká v prípade nehody či poruchy. Chorvátsko je na nával áut stále lepšie pripravené. Cestovné náklady v porovnaní s autobusom už také atraktívne nie sú.
(Časová kalkulácia cesty iba po Zagreb. Odtiaľ je cesta spoločná v závislosti od cieľovej destinácie.)
1. Východné a stredné Slovensko
Salgotarián (E 571) smer diaľnica M3 – Budapešť – centrum - obchvat M0 – diaľnica M7 – Siofok – (E71) Nagykanizsa – Leteneye – (E65) diaľnica A4 - Zagreb
Km 476 km
Čas 6 h 30 min
Poplatky
Maďarsko 4 dňová – 1 520 Ft (224 Sk)
Chorvátsko Goričan-Sv,Helena 36 KN (194 Sk)
2. Stredné Slovensko
Šahy (E77) – Vác – Budapešť – centrum - obchvat M0 – diaľnica M7 – Siofok – (E71) Nagykanizsa – Leteneye – (E65) diaľnica A4 - Zagreb
Km 435 km
Čas 6 h 10 min
Poplatky
Maďarsko 4 dňová – 1 520 Ft (224 Sk)
Chorvátsko Goričan- Sv.Helena 36 KN (194 Sk)
3. Stredné a západné Slovensko
Bratislava – Rajka (E65) mimo diaľnice – Mosonmagyarovar – Csorna – Szombathely – smer Redics č. cesty 86 – Lendava (Slovinsko) – Čakovec smer diaľnica A4 - Zagreb
Km 307 km
Čas 4 h 00 min
Poplatky
Maďarsko bez poplatkov
Chorvátsko Čakovec - Sv.Helena 29 KN (156 Sk)
4. Stredné a západné Slovensko
Bratislava – Viedeň (E60) – obchvat smer Graz (E 59) – Maribor (Slovinsko) – Macelj –smer Zagreb (E 59)
Km 431 km
Čas 5 h 40 min
Poplatky
Rakúsko 10 dňová – 7, 60 Eur (290 Sk)
Chorvátsko po Zagreb bez poplatkov
Do Chorvátska existujú notoricky známe trasy cez Rakúsko prípadne západ Maďarska. Obyvatelia východného a stredného Slovenska často používajú cestu cez Budapešť, Siofok, Nagykanizsa a hraničný priechod Leteneye. Okrem stále problematickej Budapešti sa situácia zlepšila v okolí Balatonu, kde pribudlo 36 km novej diaľnice. Z hraničného prechodu Šahy na hranice Chorvátska je 338,9 kilometrov, čo sa dá v noci zvládnuť aj za štyri hodiny. Štvordňová diaľničná známka stojí počas turistickej sezóny 1520 Ft (228 Sk), teda o 350 Ft viac ako v inej časti roka. Týždňová sa väčšine dovolenkárov kupovať neoplatí a mesačná je už drahšia ako dve štvordňové, ktoré sú v tomto prípade najlacnejším riešením. Do základnej kategórie diaľničných poplatkov D1 patria motocykle, osobné automobily vrátane prípojného vozidla.
Známku sa rozhodne oplatí kúpiť, pretože naši južní susedia majú špeciálne vozidlá vybavené kamerou na sledovanie neplatičov. Pri kúpe diaľničného kupónu si predávajúci vypýta evidenčné číslo auta, ktoré vpíše do centrálneho systému a tiež na kupón. Známku sa rozhodne oplatí kúpiť, pretože v Maďarsku majú špeciálne vozidlá vybavené kamerou na sledovanie neplatičov. Pri kúpe diaľničného kupónu si predávajúci vypýta evidenčné číslo auta, ktoré vpíše do centrálneho systému a tiež na kupón.
Hneď po prekročení maďarsko-chorvátskej hranice začína diaľnica A4 Goričan - Zagreb. Tá je spoplatnená po výjazd Sv. Helena. Na vstupe si vodič preberá iba kartu z automatu s časom a miestom nástupu. Na platenie si treba pripraviť hotovosť, najlepšie chorvátske kuny, pretože suma v eurách je nadsadená. Niektoré stanice mýta bývajú v piatok a sobotu preplnené s dlhšou dobou čakania. V záujme hladšieho priebehu by si mali motoristi pripraviť peniaze vopred a tiež rátať s možným zdržaním. S toaletami na mýte býva problém, preto odporúčame nenechávať si návštevu toalety až po prejdení mýta, ale so zdržaním kalkulovať vopred, najmä ak sa v aute vezú deti.
Dovolenka je údajne od slova dovoliť si, to znamená, že na dovolenke by sme si mali v skutočnosti užívať. Realita je v mnohých prípadoch iná a motoristi hľadajú priestor, kde ušetriť. Prvú možnosť ponúka samotné auto, jeho spotreba a palivo. Vozidlá s naftovým motorom majú obyčajne nižšiu spotrebu a navyše v Chorvátsku je nafta lacnejšia než benzín. (nafta 7 kuna/liter, natural 95 8kuna/liter). Ušetriť sa dá aj na poplatkoch za diaľnice použitím starej cesty cez Plitvice až k moru, ťažko však povedať, či tie peniaze za to stoja. Diaľnica A1 je dobre vybudovaná s dostatkom odpočívadiel, toaliet a všetkým, čo k pohodlnej a oddychovej ceste patrí.
Informácie o tom, že pri vstupe do Chorvátska musí byť v aute reflexná vesta pre každého člena posádky, sú nepravdivé. Chorváti však požadujú v aute jednu reflexnú vestu, ktorú musí mať vodič alebo obsluhujúca osoba v prípade poruchy vozidla na ceste oblečenú. Polícia sleduje obliekanie vesty podobne prísne ako v Rakúsku. Mať ju v aute nestačí, lebo ak nebude použitá, ako by ani nebola.
S dovolenkou autom a v prenajatom apartmáne úzko súvisí dovoz vlastných potravín zo Slovenska. Väčšinu toho, čo do Chorvátska vozíme v aute, je nelegálne, pretože podľa ich colných predpisov nesmú dovolenkári dovážať čerstvé mäso. Salámy a mäsové výrobky smú byť iba v takom množstve, ktoré zodpovedá konzumácii počas cesty. Na jednu osobu v aute možno doviesť jeden kilogram alebo jeden liter potravín živočíšneho pôvodu (vajcia, mlieko, syry). Podľa slov chorvátskych colníkov môžeme na jednu plnoletú osobu v aute viesť dva litre vína, dva litre piva, liter tvrdého alkoholu a krabičku cigariet.
Prúdy turistov zo všetkých používaných smerov a ciest sa stretávajú v Zagrebe, kde spoločne vstupujú na diaľnicu na mýte Lučko. Najhoršie bývajú prelomové termíny, piatok , sobota prípadne streda. Stav na platidlách sleduje webová kamera s online výstupom na stránke chorvátskych diaľnic www.hac.hr . Problémy v dopravnej špičke bývajú aj pri tuneloch Mala Kapela a Sveti Rok, ktoré sú vybudované iba v polovičnom profile a jeden tubus funguje obojsmerne.
Cestu z hraničného prechodu Šahy do Dubrovníka sme tento rok prešli za 14,5 hodiny. Najväčšie zdržanie a možné komplikácie spôsobuje záverečný úsek od konca diaľnice pri Splite (Dugopolje). Posledných 215 kilometrov zostáva aj tento rok bez diaľnice. Už o rok by však malo pribudnúť 37 kilometrov smerom na Makarskú. Aspoň čiastočné zlepšenie by mohlo priniesť rozširovanie pobrežnej magistrály.
Na konci diaľnice A1 (Záhreb - Split), pri výjazde Dugopolje je križovatka vo výstavbe. Smerové tabule sú však už pripravené na hotový diaľničný privádzač. Z tohto dôvodu je potrebné rešpektovať vodorovné značenie na ceste. Križovatka pôsobí pomerne chaoticky a vodič sa môže veľmi ľahko pomýliť.
Diaľnica zo Splitu (Dugopolje) do Dubrovníka je zatiaľ vo výstavbe a tohto roku nové kilometre pre verejnosť nepribudnú. Na budúci rok však dovolenkári použijú nový úsek diaľnice (37 km) z Dugopolje až po Šestanovac.
Pri vstupe do Chorvátska si treba všimnúť rýchlostné limity, ale najmä povinnosť celodenného svietenia. S najväčšou hustotou radarov a policajtov sme sa stretli pri tranzite cez Bosnu a Hercegovinu, kde v meste Neum za prekročenie rýchlosti o 13 km/h sme dostali pokutu 100 kún.
Pobrežná magistrála E65 medzi Splitom a Makarskou bola pred dovolenkovou sezónou v rekonštrukcii. Okrem nového asfaltového koberca pribúdajú rozšírené úseky s miestom na predbiehanie.
Čerpacie stanice pri diaľnici so slušným štandardom služieb sú rozmiestnené pomerne riedko (40 až 70 km), preto sa neoplatí jazdiť na rezerve paliva v nádrži. Približne na polovici z nich možno načerpať aj plyn. Väčšina je otvorená NON STOP prípadne od 5.00 do 23.00 h vrátane zmenárne a kaviarne.
Diaľničný privádzač k Splitu zatiaľ funguje v polovičnom profile a pre prebiehajúce práce sa tu tvorili ranné dopravné zápchy už v máji. Do začiatku dovolenkovej sezóny pribudne na dvadsaťkilometrovej spojnici diaľnice a pobrežia niekoľko štvorprúdových úsekov a rozšírených mostov.
Práce na úseku Dugopolje - Bisko - Šestanovac pokračujú podľa plánu a tam, kde boli pred rokom iba naznačené tubusy tunela Crna Brda je teraz kompletne vydolovaná ľavá časť. Tunel dlhý 360 metrov dajú do prevádzky o rok. Okrem neho pribudne na trase Dugopolje - Šestanovac most ponad rieku Cetina. Kompletný cenník poplatkov za diaľnice je na stránke www.hac.hr, v princípe však cesta zo Zagrebu do Splitu (Dugopolje) stojí v jednom smere 157 KN. V závislosti od toho, ktorým hraničným priechodom do Chorvátska vstúpite, stojí diaľnica po Záhreb (Sv. Helena) do 36 KN.
V meste Omiš, kde sa rieka Cetina vlieva do mora agentúry poriadajú plavbu nádherným kaňonom rieky. Samostatný prenájom motorového člnu pre osem osôb stojí 90 KN/1h.
Podobné dopravné značky bývajú počas sezóny predzvesťou dopravného kolapsu. Počnúc prvým prázdninovým dňom by mali byť úpravy na pobrežnej magistrále hotové.
Delta rieky Neretva alebo záhrada Chorvátska – prechod cez toto územie patrí k príjemnému spestreniu inak dosť únavnej cesty pobrežnou magistrálou smerom k Dubrovníku.
Ovocie a iné prírodné produkty urodené priamo v „záhrade Chorvátska“ chutia výborne ale aj dosť stoja. Pred sezónou stáli pomaranče okolo 8 KN / kg. Jahody 20 KN/kg.
Na ostrov Pag možno ísť dvomi spôsobmi a to po diaľnici až po výjazd Posedarje a potom cez veľkolepý most. Do väčšiny dovolenkových destinácií na ostrove je to dlhšia ale aj rýchlejšia cesta než trajektom Prizna - Žigljen .
Cestou k trajektu (na ostrov Pag) treba diaľnicu A1 opustiť na výjazde Gospič. V porovnaní s dlhšou trasou cez most a Posedarje ušetríte na diaľničných poplatkoch 27 KN. Preprava osobného auta (74 KN) a troch dospelých osôb (12 KN/os) trajektom stojí až 110 KN.
Kompletný cenník poplatkov za diaľnice je na stránke www.hac.hr, v princípe však cesta zo Zagrebu do Splitu (Dugopolje) stojí v jednom smere 157 KN. V závislosti od toho ktorým hraničným priechodom do Chorvátska vstúpite stojí diaľnica po Zagreb (Sv. Helena) do 36 KN.
Naša zastávka v Dubrovniku sa netýkala len prehliadky historického centra mesta, ale aj hľadania internetového pripojenia. Hneď prvá možnosť sa naskytla v jednej z dvoch internetových kaviarní blízko hlavnej ulice. Dovolenkári tu môžu surfovať na miestnych počítačoch, prípadne na svojom lap tope. Minúta pripojenia na internet stojí 50 lipa (0,50 KN), čo je v prepočte cca 2,70 Sk. Za hodinu na internete zaplatíte 30 KN. Hodinové státie na parkovisku v Dubrovniku stojí 10 KN. Parkovanie na divoko sa neodporúča a nevypláca.
Nafta je v Chorvátsku výrazne lacnejšia ako u nás, diaľničné poplatky nezmenené , ale rodinné apartmány drahšie o päť až desať Eur. Diaľničné poplatky za použitie chorvátskych diaľnic sa v porovnaní s minulým rokom nezmenili. Nové úseky diaľnice A1 Zagreb-Split nepribudli, a tak vyššie náklady na cestu ovplyvní iba cena pohonných hmôt a spotreba automobilu. V príprave finančných prostriedkov na dovolenku netreba zabudnúť na to, že ďalšie kilometre sa najazdia v okolí dovolenkovej destinácie. Výsledná suma bude závisieť aj od toho, či auto jazdí na benzín alebo naftu.
Reportážnu cestu do Chorvátska sme tohto roku absolvovali s vozidlom Škoda Octavia 1,9 TDI Combi,ktorá patrí k najpoužívanejším automobilom Slovákov. Prevedenie 4X4 nám zaručilo mierne vyššiu spotrebu, takú, ako máva plne naložené a obsadené auto. Pri kalkulácii nákladov sme zohľadnili všetky poplatky a ceny paliva. Momentálne sa oplatí natankovať plnú nádrž paliva na Slovensku, prejsť Maďarskom, kde je nafta drahšia a potom doplniť palivo v Chorvátsku. Kto cestuje cez Rakúsko, môže si lacnejšiu naftu natankovať tam. Cestou späť sme doplna natankovali ešte v Chorvátsku a na tom palive sme prišli až domov. Priame náklady na cestu autom do Chorvátska - Škoda Octavia 1,9 TDI 4x4.
Trasa Šahy - Split Šahy - Makarska Šahy - Dubrovnik Šahy - Sveti Stefan (Čierna hora)
Dĺžka (km) 856 913 1070 1190
Čas jazdy (h:m) 9:20 10:50 13:30 15:45
Prestávky (h:m) 0:40 0:50 2:30 2:45
Celkový čas (h:m) 10:00 11:40 16:00 18:30
Priemerná spotreba (l/100 km) 6,9 6,6 6,4 6,2
Spotrebované palivo (l) 59,1 60,25 68,5 73,8
Cena nafty na Slovensku (Sk) 41,20 41,20 41,20 41,20
Cena nafty v zahraničí (prepočítané na Sk) H: 41,50 H: 41,50 H: 41,50 H: 41,50
HR: 37,80 HR: 37,80 HR: 37,80 HR: 37,80
- - - CG: 37,30
Diaľničné poplatky - Maďarsko (Sk) 228 / 4 dni 228 / 4 dni 228/ 4 dni 228 / 4 dni
Diaľničné poplatky - Chorvátsko(Sk) 1042 1042 1042 1042
Zvláštne poplatky- vtáčia chrípka očistenie vozidla(Sk) - - - 37,40 (1 Euro)
Trajekty (Sk) - - - 132
Parkovné a údržba (Sk) 150 150 200 280
Pohyb v mieste dovolenky (Sk/ 200 km) 530 530 530 520
Celkové náklady na cestu autom tam aj späť (Sk) 7857 Sk 7944 Sk 8618 Sk 9361 Sk
Tovar Množstvo Cena v KN Cena v Sk
Potraviny
Chlieb biely 1 kg 5,60 30,50
Chlieb biely 1 kg 4,00 21,50
Suchá saláma 1 kg 49,90 269,50
Mlieko 1L 5,18 27,97
Jogurt biely smotanový 150g 2,15 12
Cestoviny "Penne" 500g 4,68 25,50
Cestoviny "Tortiglioni" 500g 7,14 38,50
Sáčková polievka Maggi 4 porcie 4,19 23
Hladká múka 1 kg 3,00 16,20
Tuniak "Rio Mare" 160 g 17,80 96,50
Bravčová paštéta 50 g 2,80 15,50
Pivo 0,5 l 4,98 26,30
Džús pomarančový 100% 1 L 6,98 37,50
Džús pomarančový so slamkou 0,25 L 3,18 17,50
Minerálna voda Jamnica 1,5 L 4,98 27
Drogéria
Opaľovací krém, ochr. faktor 24 500 ml 35,90 194
Šampón na vlasy Palmolive 400 ml 8,09 44
Sprchový gel Fa 500 ml 14,05 76
Detské plienky Pampers Mini 90 ks 119,90 647
Detské plienky Pampers Maxi 24 ks 49,90 269,50
Jedlo / nápoj Dubrovnik Maly Ston Makarska Zadar
Rybia polievka 25 26 18 25
Mušle 50 60 45 38
Kalamáre 65 90 60 55
Rizoto z darov mora 85 85 75 80
Špageti 50 65 55 48
Pivo 8 8 10 9
Presso s mliekom 6 6 5 6
Cola, tonic, fanta 0,25 l 12 14 11 12
Náklady na cestu autom do Chorvátska môže výrazne ovplyvniť rýchlosť jazdy a druh paliva, pretože liter nafty je podstatne lacnejší než 95 oktánový benzín. Najlacnejší je samozrejme plyn. Poplatky za diaľnice sa v porovnaní s vlaňajškom nezmenili.
Pri pohľade na ceny pohonných hmôt na Slovensku prechádza mráz po chrbte. S výnimkou Maďarska boli všade nižšie ceny nafty ako u nás, v priemere o 3,40 až o 3,90 Sk/l. Benzín je v Chorvátsku o niečo drahší než u nás.
Mliečne výrobky v supermarketoch stoja približne to, čo u nás, chlieb je o niečo drahší ale najdrahšie sú mäsové výrobky a mäso samotné.
Ceny ovocia a zeleniny nás v priebehu májovej návštevy nepotešili. Iná situácia môže byť u súkromných predajcov pri ceste, kde sa dá cena zjednať.
Miestne špeciality stoja za to, hoci je chorvátska kuchyňa pomerne drahá. Rozdiel v cenách býva obrovský, niekde stoja kalamáre 50 KN inde 95 KN. Z vlastnej skúsenosti vieme, že zapadnutá malá reštaurácia má ďaleko lepšiu kuchyňu než drahé podniky, rozdiel býva v servírovaní.
V niektorých reštauráciách sa dohodnete skôr po slovensky ako po nemecky alebo sa necháte prekvapiť, čo obsluha prinesie.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.