Tipy:
Cesta k jadranskému moru je z roka na rok jednoduchšia a to nie len vďaka novým diaľniciam, ale stále kvalitnejšiemu dopravnému značeniu, lepšej internetovej navigácii a zjednocovaniu predpisov v Európe. Priemerný vodič nebude mať problém potrafiť cez Maďarsko, alebo Rakúsko do Chorvátska a následne k moru. Všetky služby sú dostupné na každom kroku.
Niektoré mýtnice (diaľničné vjazdy a výjazdy) bývajú v piatok a v sobotu preplnené a preto sa tam dlhšie čaká. Vodiči by si mali pripraviť peniaze vopred a tiež rátať s možným zdržaním. S toaletami na mýte býva problém, preto odporúčame nenechávať si návštevu toalety až po prejdení mýta. Situáciu na jednom z najproblematickejších miest, na platidle v Záhrebe, môžete sledovať cez internetovú web kameru a tak v predstihu zistiť, ktoré dni a časy prejazdu sú najhoršie. Našťastie, za platidlom vyrástla nová čerpacia stanica s príslušenstvom, kde sa dá zregenerovať po únavnom čakaní. Pri platení za použitú diaľnicu sa zobrazí suma v Kunách aj v Eurách, výhodnejšie je však platiť kunami alebo kartou. Správca diaľnice Záhreb – Šestanovac akceptuje karty AMERICAN EXPRESS, DINERS, MASTER CARD, MAESTRO a VISA.
Motoristi hľadajú priestor, kde ušetriť. Prvú možnosť ponúka samotné auto a jeho spotreba. Vozidlá s naftovým motorom majú obyčajne nižšiu spotrebu pri dlhej jazde po diaľnici, ale v Chorvátsku je už tiež nafta drahšia než benzín. Preto bude rozhodujúca priemerná spotreba auta, bez ohľadu na druh paliva. Potešiteľné je, že pri súčasnom kurze koruny vychádzajú pohonné hmoty v Chorvátsku lacnejšie ako na Slovensku. Ušetriť sa dá aj na poplatkoch za diaľnice, použitím starej cesty cez Plitvice až k moru, otázka znie, či to stojí za to.
Informácie o tom, že pri vstupe do Chorvátska musí byť v aute reflexná vesta pre každého člena posádky, nie sú pravdivé. Chorváti však požadujú v aute jednu reflexnú vestu, ktorú musí mať vodič, alebo obsluhujúca osoba oblečenú na ceste v prípade poruchy vozidla. Polícia sleduje oblečenie vesty podobne prísne ako v Rakúsku. Mať ju v aute nestačí. Médiami tiež preleteli informácie o povinnosti mať na osobu a deň pobytu 100 Eur. Je to starý predpis, roky platný, avšak Chorváti by išli sami proti sebe, keby aj v tomto roku kontrolovali devízovú hotovosť. Skôr sa treba obávať kontroly potravín a myslieť na povinný, notárom overený (neskôr zrušené a už nepotrebné overenie notárom) súhlas rodičov s cestou ich dieťaťa na dovolenku v aute príbuzných.
S dovolenkou autom a v prenajatom apartmáne úzko súvisí dovoz vlastných potravín zo Slovenska. Väčšinou to, čo do Chorvátska vozíme v aute, je nelegálne, pretože podľa ich colných predpisov nesmú dovolenkári dovážať čerstvé mäso. Salámy a mäsové výrobky smú - iba v takom množstve, ktoré zodpovedá konzumácii počas cesty. Na jednu osobu v aute možno doviezť jeden kilogram, alebo jeden liter potravín ako vajcia, mlieko, syry. Podľa chorvátskych colníkov môžeme na jedného dospelého v aute viezť dva litre vína, dva litre piva, liter tvrdého alkoholu a škatuľku cigariet. Drago Stojakovič, z cestovnej kancelárie Maestral Travel, zistil v rozhovore s chorvátskymi colníkmi, že počas nadchádzajúcej sezóny budú prísnejšie kontrolovať dovoz potravín. „Výrazne ma upozornili, že od prvého júna budú zostrené kontroly zamerané na dovoz potravín. Môžete si doviezť potraviny na cestu a nie na pobyt. To znamená, že na cestu do Splitu budú tolerovať pitie, obložené chleby, ale nie mrazené mäso,“ povedal Stojakovič. Ceny potravín v Chorvátsku a na Slovensku sú už takmer identické, preto sa neoplatí a nesmie voziť so sebou kompletnú stravu na celý pobyt. Pri mori sú drahé mäsové výrobky a niektoré druhy piva. Aj v reštaurácii treba počítať s vyššími cenami, ale lacnejšie a neraz lepšie sa dá najesť mimo hlavných promenád a vychytených miest.
Prúdy turistov zo všetkých používaných smerov a ciest sa stretávajú v Záhrebe, kde spoločne vstupujú na diaľnicu na mýte Lučko. Najhoršie bývajú prelomové termíny - piatok, sobota, prípadne streda. Stav na platidlách sleduje webová kamera na stránke chorvátskych diaľnic www.hac.hr. Problémy v dopravnej špičke bývajú aj pri tuneloch Mala Kapela a Sveti Rok, ktoré sú vybudované iba v polovičnom profile a jeden tubus funguje obojsmerne. Chorváti priebežne zmenili stratégiu budovania diaľnic a výstavbu druhých rúr zrýchlili. Už na budúce leto budeme cestovať cez Malu Kapelu aj Sveti Rok bez zdržania a v plnom profile.
Orientačné ceny pohonných hmôt v Chorvátsku:
Palivo cena v HRK cena v Sk
Špeciálna tabuľa avizuje urýchlené dokončenie dôležitého a najdlhšieho tunela na diaľnici Zahreb – Šestanovac. Pred Malou Kapelou sa budú tvoriť kolóny toto leto naposledy. Ak sa im chcete vyhnúť, necestuje v piatok a v sobotu.
Nová diaľnica spájajúca Budapešť a Nagykanizsu je na všetkých nových úsekoch oplotená, napriek tomu je riziko nehody so zverou vysoké.
Spojnica konca diaľnice s morom pri Brele má iba pätnásť kilometrov a prešla rozsiahlymi úpravami, ale to neznamená, že ju absolvujete za veľmi krátky čas.
Cestou do Dubrovníka sa mnohí zastavujú v bosnianskom Neume, s cieľom lacno nakúpiť a najesť sa. Pokiaľ nemáte ich domácu menu, obídete draho kvôli prepočtu na Euro alebo Kuny. Výborne varia v Motel More, ktorý sa nedá prehliadnuť Neumu, hneď vedľa cesty. Polícia meria rýchlosť v Neume takmer vždy. Po pokute z minulých rokov sme si dávali pozor a nezaplatili výkupné za prechod mestom a Bosnou.
Väčšina čerpacích staníc na diaľnici je otvorená nepretržite aj s kaviarňou a zmenárňou. Pohonné hmoty sú v Chorvátsku o málo lacnejšie ako na Slovensku. Nafta je však drahšia.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Chorvátsko možno vyhlási kvôli vysokým dlhom bankrot
V lete spojí obchvat okolo Budapešti východnú a západnú diaľnicu
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.