Autom do Chorvátska - nové cesty ale aj poplatky

Tipy:

  • On-line vyhľadávač dovolenky v Chorvátsku
  • Vyhľadanie hotelov v Chorvátsku
  • Vyhľadanie privátneho ubytovania v Chorvátsku
  • Prenájom automobilov v Chorvátsku
  • Požičanie plachetníc a lodí v Chorvátsku
  • Vyhľadanie majákov v Chorvátsku 
  • Diaľnice v Chorvátsku

Chorvátsko má pred letnou dovolenkovou sezónou 2005 veľké predpoklady stať sa najvyhľadávanejšou prímorskou destináciou v Európe. Rýchla obnova hotelov a extrémne vysoké tempo výstavby diaľnic robia z Chorvátska atraktívnu krajinu pre široké vrstvy dovolenkárov a všetky druhy dopravy. Odzrkadlilo sa to aj v minulom roku, keď sem zavítalo takmer 8,9 milióna turistov (takmer 180 000 Slovákov). V porovnaní s rokom 2003 to bol nárast o šesť percent a príjmy štátnej pokladnice dosiahli vyše šesť milárd eur. Vďaka novým kilometrom diaľnic je cesta autom príjemnejšia, bezpečnejšia a v porovnaní so zastaralou, donedávna používanou cestou aj rýchlejšia. Rok 2005 znamená vo výstavbe diaľnic prelom, pretože Chorváti plánujú dať do užívania kompletnú diaľnicu od Záhrebu až po Split. Podľa plánu budú všetky stavby dokončené 1. júla, hoci niektoré staveniská pri našej návšteve na to nevyzerali. Slováci, ktorí pôjdu k Jadranskému moru autom, môžu rátať s kvalitnými cestami ale i s poplatkami za prejazd diaľnic.

Tri hlavné cesty zo Slovenska do Chorvátska

  1. Šahy – Vác – Budapešť –Siofók – Nagykanizsa – Zahreb (475 km)
    (diaľnice v Maďarsku – desaťdňová 369 Sk)
  2. Bratislava - Csorna – Szombathely – Lendava – Zahreb (348 km)
    (Maďarsko bez diaľnic)
  3. Bratislava - Viedeň - Graz - Maribor - Zahreb (431 km)
    (diaľnice v Rakúsku – desaťdňová 304 Sk)

K moru cez Maďarsko alebo Rakúsko

Veľká časť Slovákov cestuje na dovolenku do Chorvátska cez Bratislavu a následne Maďarsko alebo Rakúsko. Obyvatelia stredného a východného Slovenska však často využívajú cestu cez Šahy, Budapešť, Nagykaniszu a hraničný prechod Leteneye, ktorú sme v polovici mája absolvovali aj my. Maďarsko v porovnaní s Chorvátskom buduje svoju diaľničnú sieť veľmi pomaly a ešte stále nie je dokončený severný obchvat Budapešti ani diaľnica M7 od Balatonu po hranice s Chorvátskom. Naďalej je nevyhnutné prejsť preplneným ale dobre značeným centrom Budapešti. Na smerových tabuliach a návestiach stačí sledovať smer na diaľnicu M7 alebo južný obchvat M0, na ktorý je diaľnica napojená. Diaľničné známky na hraničnom prechode Šahy nepredávajú, ale stihnete si ju kúpiť ešte pred vjazdom na diaľnicu M7 prípadne na prvej čerpacej stanici maďarskej diaľnice. Štvordňová maďarská diaľničná známka stojí 1460 HUF (235 Sk), desaťdňová 2300 HUF (369 Sk) a mesačná 3900 HUF (624 Sk) . Diaľnica M7 je v súčasnosti dokončená iba po Zamárdi pri Balatone a odtiaľ vedú cesty prvej triedy s občasným rozšírením na dva pruhy v jednom smere až na hraničný priechod Leteneye. Cesta zo Šiah na chorvátske hranice dlhá 355 km nám trvala s dvomi krátkymi zastávkami cca 5 hodín. Maďarské čerpacie stanice i odpočívadlá spĺňajú bežný štandard. Nie všetky odpočívadlá sú vybavené toaletami a platiť eurom za služby sa zatiaľ nevypláca. Veľká časť našich dovolenkárov jazdí do Chorvátska cez Rakúsko, ktoré má kompletnú sieť diaľnic s výnimkou prepojenia Bratislavy a Viedne. Cesta cez preplnený obchvat Viedne smerom na Graz môže byť neplánovane dlhá. Nám sa však celkom pozdáva ešte trasa z Bratislavy (hraničný prechod Rajka) cez mestá Mosonmagyarorvar - Csorna – Szombathely až na hraničný prechod Redics. Transfer cez Slovinsko meria 20 km a už 27 km od slovinsko - chorvátskych hraníc , pri Čakovci, začína sieť chorvátskych diaľnic. Na výber sú teda tri hlavné smery so svojimi plusmi a mínusmi.

Ceny vybraných druhov nápojov a jedál  na čerpacích staniciach Maďarska

  • Coca cola, Pepsi, Fanta Sprite (2 l)          459 HUF (74 Sk)
  • Pivo (plechov. 0,33 l)                                219 -319 HUF ( 35 - 51Sk)
  • Pivo fľaškové (0,5 l)                                  279 – 349 HUF ( 45 – 56 Sk)
  • Ovocné džúsy 100% (1 l)                          350 – 499 HUF ( 56 – 80 Sk)
  • Minerálne vody (2 l)                                  185 - 219 HUF ( 29 – 35 Sk)
  • Káva - presso                                          189 HUF ( 30 Sk)
  • Čaj                                                         135 HUF ( 21 Sk)
  • Hot-dog                                                   239 HUF ( 38 Sk)
  • Bageta so šunkou                                     475 HUF ( 76 Sk)

Na maďarsko – chorvátskom hraničnom priechode Leteneye sa colníci zaujímali o obsah batožinového priestoru a hlavne ich zaujímalo, či nevezieme mäso. Do Chorvátska je totiž povolené dovážať iba mäso určené na spotrebu po ceste. Hneď za hranicami začína nová, spoplatnená sieť chorvátskych diaľnic, kto si nepripravil na platenie za diaľnice (mýto) chorvátske kuny, má poslednú možnosť výmeny na hraniciach. Za diaľnice môžete platiť aj eurom, ale ďaleko výhodnejšie sú chorvátske kuny.

Doklady potrebné na cestu autom

Na vstup do Chorvátska autom potrebuje vodič technický preukaz, zelenú kartu a samozrejme platný vodičský preukaz. V prípade, že vodič nie je majiteľom vozidla, polícia môže požiadať o overené vyhlásenie majiteľa, že dotyčnému auto požičal. Podľa predpisov musí byť takéto vyhlásenie úradne preložené do chorvátskeho alebo anglického jazyka. Pri našich reportážnych i dovolenkových cestách, kedy jazdíme na zapožičaných automobiloch, takéto potvrdenie Chorvátska polícia zatiaľ nepožadovala.

Aj na občiansky preukaz

Do Chorvátska môžu občania SR , podobne ako občania všetkých ostatných štátov Európskej únie, cestovať aj na občiansky preukaz. Pred dovolenkou v Chorvátsku netreba zabudnúť na zdravotné a úrazové poistenie a to v akejkoľvek poisťovni v SR, nakoľko všetky zdravotnícke služby sa platia priamo v nemocnici.

Chorvátske diaľnice rastú najrýchlejšie v Európe!

Príjmy z chorvátskych diaľnic sú očakávané vo výške 2.367.800.000 kuna a výdavky na budovanie a investície do rekonštrukcie predstavujú 4.967.800.000, tento rok je plánovaný deficit 2.600.000.000 kuna.

Poplatky za diaľnice sú rozdelené do štyroch kategórií podľa veľkosti a druhu vozidiel:

  • Kategória I. – Vozidlá s dvomi nápravami, výška vozidla maximálne 1,30 m od osi kolies prednej nápravy, neplatí pre vany.
  • Kategória II. – Vozidlá s tromi a viac nápravami (osobné automobily s prívesmi), výška vozidla maximálne 1,30 m od osi kolies prednej nápravy, vany.
  • Kategória III. -  Vozidlá s tromi a viac nápravami, výška vozidla viac ako 1,30 m od osi kolies prednej nápravy, platí pre vany s prívesmi.
  • Kategória IV. – Vozidlá so štyrmi a viac nápravami, výška vozidla viac ako 1,3 m od osi prednej nápravy

Vybrané diaľničné poplatky za osobný automobil kategórie I.

  • Záhreb - Goričan (H) 36 HRK
  • Záhreb - Čakovec (SLO) 29 HRK
  • Záhreb - Bosilijevo II (smer Split) 39 HRK
  • Bosiljevo II – Brinje známe až 1.7.2005
  • Brinje – Pirovac 80 HRK
  • Pirovac – Vrpolje známe až 1.7.2005
  • Vrpolje – Dugopolje (Split) 17 HRK

Podrobný cenník s poplatkami medzi jednotlivými výjazdmi z diaľnice je na www.hac.hr

Takto vyzeral južný portál tunela Mala Kapela v polovici mája. Podľa plánu by mali prejsť jednou rúrou tunela prvé autmobily už 1. júla 2005. Potvrdili nám to aj pracovníci na stavbe. Najdlhší tunel Chorvátska meria 5780 m a až do otvorenia sa obchádza cez horský prechod pohoria Malá Kapela. V čase našej návštevy finišovali práce s asfaltovaním vnútra tunela, a tak je veľmi pravdepodobné, že pri rýchlom pracovnom tempe bude tunel sprejazdnený na začiatku letných prázdnin.

Okrem dostavby polovičného profilu diaľničného tunela malá Kapela musia chorvátski stavbári stihnúť do 1. júla dokončiť nieľkoľko mostných stavieb v okolí Šibenika vrátane mostov Krka a Dabar (obr.). Na moste Krka (391 m) sú dva pruhy v každom smere a najvyššia povolená rýchlosť 100 km/h. Na Dabare dlhom 354 m zase dva pruhy plus jeden bezpečnostný pruh v každom smere a maximálna povolená rýchlosť 130 km/h.

Pri výjazde Dugopolje zatiaľ končí diaľnica Zagreb – Split (357 km) a začína diaľničný privádzač do Splitu a na pobrežnú magistrálu, ktorá vedie na Makarskú riviéru, do Dubrovníka a Čiernej Hory. Poplatky za nedokončené úseky diaľnic budú známe v deň sprejazdnenia diaľnic a to 1.7. 2005. My sme na trase od hraníc s Maďarskom (Goričan) až po Split zaplatili 193 KN, čo je v prepočte 1100 Sk. Cesta od maďarských alebo slovinských hraníc až do Splitu trvá 5 až 6 h. Detailný popis chorvátskych diaľnic i súpis poplatkov nájdete na internetovej stránke www.hac.hr.

Pri Splite nový systém diaľnic Chorvátska zatiaľ končí. Do roku 2008 bude pokračovať diaľnica zo Splitu až do Dubrovníka a motoristi tak nebudú musieť absolvovať 200 km dlhý a časovo náročný úsek pobrežnej magistrály medzi týmito dvomi mestami. Profil krajiny si však vyžiada vybudovanie veľkého počtu tunelov i mostov. Na trase Zagreb - Split je postavených dvanásť tunelov v celkovej dĺžke 21,1 km. V dvoch najdlhších, Sveti Rok (5,6 km) a Mala Kapela (5,78 km) je premávka nasmerovaná do jednej rúry tunela.

S diaľnicami prišiel do Chorvátska nový štandard a kultúra cestovania. Približne každých 35 km sú na chorvátskych diaľniciach odpočívadlá spojené s čerpacou stanicou, toaletami, detským ihriskom, obchodom alebo espresom. Každé parkovisko a odpočívadlo s dostatkom parkovacích miest i odpadkových košov je osvetlené. Otázkou však zostáva, aký vzťah k poriadku a čistote budú mať dovolenkári.

Väčšina čerpacích staníc pri diaľnici vrátane poskytovaných služieb je v prevádzke 24 hodín denne. Na niektorých dokonca fungujú zmenárne. Cesta na dovolenku k Jadranskému moru má teraz úplne inú podobu, než pred pár rokmi. Preplnené cesty nahradili diaľnice s vysokou kapacitou a malé odpočívadlá bez toalety zase moderné čerpacie stanice s kompletným servisom. Deti unavené z cestovania majú možnosť zrelaxovať a to isté sa týka vodičov. Šálka kávy k raňajkám stojí od 7 do 9 HRK, čaj 6 HRK, horúca čokoláda 12 HRK.

Ceny benzínov a motorovej nafty v rámci Chorvátska kolíšu iba mierne a rozdiely sú pri plnej nádrži minimálne. Liter euronafty v súčasnosti stojí 6,88 HRK (38,50 Sk) a liter 95 oktánového bezolovnatého benzínu 7,30 HRK (40,80 Sk). Kolísanie cien ropy však môže spôsobiť rast alebo pokles cien, nezmení sa však skutočnosť, že palivo je o niečo drahšie ako na Slovensku. Na čerpacích staniciach nadnárodných koncernov môžete bez problémov platiť medzinárodnou platobnou alebo kreditnou kartou. Podrobné informácie o cenách pohonných hmôt kdekoľvek v Európe i ďalšie potrebné informácie nájdu motoristi na stránke Národného automotoklubu SR, www.namk.sk .

Stále lepšie a spoľahlivejšie automobily a servis na čerpacích staniciach uľahčuje rodičom cestu s malými deťmi. Malý toaletný defekt možno odstrániť v „baby room“ na elegantnom prebaľovacom pulte.

Diaľnica do Dubrovníka bude dokončená o tri roky. Vďaka už existujúcej diaľnici Zagreb – Split je cesta do Dubrovníka kratšia a pohodlnejšia. Z hraničného priechodu Šahy sme prišli do Dubrovníka za 16 hodín, avšak v noci a pred dovolenkovou sezónou. Najhorší je posledný úsek cesty Split – Dubrovník (cca 200 km), ktorý nám trval 4 hodiny. Vidieť toto starobylé mesto stojí za to.

Chorvátske reštaurácie sú už v máji otvorené, aby pohostili prvých turistov a delegátov cestovných kancelárií. Ceny jedál sú v porovnaní so slovenskými vyššie, ale dary mora v akejkoľvek podobe stoja za to. Na reportážnej ceste sme sa zastavili aj v Čiernej Hore a tamojšie reštaurácie sa nám nezdali extrémne lacné v porovnaní s Chorvátskom. V samotnom Chorvátsku závisí cena jedál od polohy a kategórie reštaurácie. Kým vo vychýrenej reštaurácii dediny Ston na polostrove Pelješac stáli kalamáre 95 HRK, v inej reštaurácii pri Zadare to bolo 75 HRK.

Orientačné ceny špecialít v známej reštaurácii:

  • Polievka z rýb                                   15 HRK ( 84 Sk)
  • Polievka z mušlí                                21 HRK (118 Sk)
  • Čierne rizoto z darov mora                75 HRK ( 420 Sk)
  • Rizoto s chobotnicami                        74 HRK ( 414 Sk)
  • Rizoto s mušľami                              49 HRK ( 274 Sk)
  • Špagety a dary mora                        76 HRK ( 426 Sk)
  • Rybie filety na grile                          95 HRK ( 532 Sk)
  • Smažené kalamáre                          95 HRK ( 532 Sk)
  • Teľací steak                                     65 HRK ( 354 Sk)
  • Šopský šalát                                    15 HRK ( 84 Sk)

Pozor na radary

Chorvátska polícia je povestná častým meraním rýchlosti a sledovaním predbiehania na plnú čiaru. O miestach a čase merania sa môže verejnosť informovať na stránke www.hak.hr/ už tri dni vopred. Vodičom smerujúcim do Chorvátska odporúčame navštíviť stránku a vytlačiť si zoznam miest s radarovou kontrolou rýchlosti. Pred začiatkom sezóny sme sa stretli s meraním rýchlosti na úsekoch pred stanicami diaľničného mýta, kde sú rýchlosti obmedzené na 80 prípadne 40 km/h.

Pomoc v núdzi

Ambasáda SR v Záhrebe: Veleposlanstvo Slovačke Republike Prilaz Gjure Deželi†a br. 10 10000 Zagreb Republika Hrvatska Tel.: 003851/ 4848941 - ústredňa Fax: 003851/ 4848942 Mobil: 0038 761 900 737 Mimoriadny a splnomocnený veľvyslanec SR v Chorvátskej republike: Ing. Ján Petrík

Dôležité telefónne čísla

  • Lekárska pomoc 94
  • Hasiči 93, 985
  • Polícia 92
  • Pomoc motoristom 987
  • Predvoľba krajiny + 385
Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...