Súkromné diaľnice nie sú nikdy bez rizika. V kolíske PPP, Anglicku, zlyhávajú dve až tri percentá projektov verejno-súkromného vlastníctva. Výstavba maďarskej cesty M5 cez PPP je zas známa ako ukážkový príklad zlyhania tohto modelu výstavby.
Bratislava - Nijaký verejno-súkromný projekt (PPP) nemusí na sto percent vyjsť. Svoje o tom vie aj firma Bouygues Travaux publics, ktorá vedie konzorcium firiem, čo sa chystajú postaviť a prevádzkovať 75-kilometrový úsek súkromnej diaľnice medzi Martinom a Prešovom.
Zdroj: bankwatch.org
Táto firma totiž bola súčasťou konzorcia, ktoré stavalo v Maďarsku cestu M5 z Budapešti smerom na maďarsko-srbské hranice. Projekt sa stal jedným z najčastejšie skloňovaných zlyhaní verejno-súkromného partnerstva na svete. Maďarská vláda sa vtedy s koncesionárom dohodla, že za postavenie a prevádzku cesty dostane naspäť to, čo si sám vyberie cez mýto.
„Zásadný problém bol v tom, že súbežne s touto diaľnicou viedla pôvodná cesta, ktorú každý mohol používať bezplatne a nemal tak dôvod platiť akékoľvek poplatky na vedľajšej diaľnici," povedal výkonný riaditeľ českej Asociácie PPP Vladimír Sloup.
Maďari tak museli celý projekt v roku 2004 prerobiť. Najprv vláda podľa štúdie CEE bankwatch zaručila koncesionárovi 12-percentný zisk, potom však do projektu vstúpila sama.
„Reštrukturalizácia bola výsledkom rokovaní medzi Maďarskom a predstaviteľmi koncesionára. Dodatok k zmluve bol v súlade so záujmami štátu," priblížila Erika Rékai z tlačového oddelenia maďarského ministerstva dopravy.
Úplne sa vyhnúť riziku, že koncesionár nesplní to, k čomu sa zaviazal, sa podľa Sloupa nedá. „Podľa štúdií z Británie zhruba dve až tri percentá týchto projektov zlyhávajú, dochádza napríklad ku krachu a podobne," povedal.
Angličania sú však podľa jeho slov so skúsenosťami s PPP projektmi ďalej. „Tam, kde sa s takýmito projektmi začína, ako aj na Slovensku, sa riziko o niečo zvyšuje." Stále však ide o zanedbateľné percento, povedal Sloup.
Roman Havlíček zo združenia Priatelia zeme však poukazuje na to, že slovenská vláda sa chystá poskytnúť štátnu záruku na miliardový úver od Európskej investičnej banky. To zvyšuje riziko: „Diaľnica bude štátom zaručená dvakrát. Štát bude musieť platiť víťaznému konzorciu každoročnú niekoľko stomiliónovú platbu a keby malo konzorcium akékoľvek problémy so splácaním úveru, tak Európska investičná banka si uplatní štátnu záruku priamo vo vláde." Štát si preto podľa neho musí dávať dobrý pozor na to, akú zmluvu s konzorciom, prípadne s EIB podpíše.
„Riziku sa štát môže vyhnúť tak, že si veľmi dobre ošetrí podmienky v zmluve," povedal Havlíček. Je ťažké podľa neho povedať, do akej miery to budú vyjednávači z ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti schopní ustrážiť.
„Stopercentné záruky azda ani neexistujú," reagoval Petr Kovářík z poradenskej firmy Mott MacDonald, ktorá dávnejšie pôsobila ako poradca slovenského ministerstva dopravy vo veci PPP projektov.
Kovářík napriek tomu tvrdí, že koncesná zmluva, ktorú pripravovalo ministerstvo dopravy, „natoľko ošetruje riziká okolo prípadného krachu koncesionára, že ten by nemal ovplyvniť dostupnosť diaľnice a jej prevádzku".
Sloup z českej Asociácie PPP hovorí, že dnes nie sú štátne garancie pri PPP projektoch ničím výnimočným. „V čase finančnej krízy sa tento nástroj začal používať pomerne často, napríklad Francúzsko vytvorilo garančný fond pre PPP, podobne rozmýšľajú v štáte New York, v Nemecku, Taliansku či Grécku."
Krajiny sú podľa neho ochotné garancie poskytnúť, lebo projekty súkromných diaľnic sa vnímajú ako povzbudenie ekonomiky.
Tender na D1 vyhralo konzorcium, ktorého súčasťou sú aj Váhostav Juraja Širokého a Doprastav. Súťaž vyhrali s ponukou 3,3 miliardy eur. Celkovo môže štát za 30 rokov koncesie zaplatiť 7,8 miliardy eur.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.