Bager sa pustil do tunela Bikoš, do roka má byť hotový

Raziace práce začali. Dohliadať má i sv. Barbora.

PREŠOV. Ďalší tunel v okolí Prešova začali slávnostne raziť počas prvého júnového piatku.

Za prítomnosti staviteľov, zástupcov samospráv i kraja a tiež ministra dopravy spustili razenie Tunela Bikoš. Sľubom je, že ho do roka spravia.

Tunel Prešov začali raziť v roku 2018. Po dvoch rokoch sa tento proces opakuje pri Bikoši. Tento tunel má byť dlhý 1,153 km, pričom ide o dvojrúrový tunel s jednosmernou premávkou. Je súčasťou severného obchvatu s dĺžkou 4,3 km.

Stavia tandem zhotoviteľov

Na stavbe sa podieľajú spoločnosť TuCon a združenie Váhostav – SK. Dvaja zhotovitelia, ktorí si podelia práce na samotnom obchvate aj pri prerážaní tunela.

„Tak, ako je spoločnosť Tucon je špecialista na razení tunelov, my sa považujeme za jednu z najlepších spoločností na Slovensku na výstavbu mostov. To znamená, že mosty, ktoré máme na stavbe, staviame všetky my, a zároveň aj časť úsekov pred a za tunelom,“ vysvetlil na margo delenia prác medzi zhotoviteľmi generálny riaditeľ Váhostav SK Marián Moravčík.

Podľa jeho slov by stavebný úsek, ktorý nie je technicky náročný, mohol prekvapiť jedine na mieste pri razení samotného tunela.

Raziť ho budú prostredníctvom novej rakúskej tunelovacej metódy. Ide o rozpojovanie hornín, ktoré je vykonávané mechanicky bagrom alebo cez vrtno-trhacie práce. Podieľať by sa na stavbe malo 130 pracovníkov.

Minister dopravy: Budeme pokračovať až k hraniciam

Nový minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina) bol pri slávnostnom akte prítomný tiež, pričom zdôraznil, že rýchlostná cesta R4 „je a bude jasnou prioritou ministerstva dopravy“.

Rozvoj dopravnej infraštruktúry môže podľa neho byť cestou aj pre celkový rozvoj regiónu.

„Som úprimne rád, že sa masívne naštartovala výstavba na východe Slovenska a tento kraj sa rozvíja a napreduje. Chcem, aby všetci pochopili, že to neskončí len fázou jedna a dva, ale budeme aktívne pracovať na tom, aby R4 pokračovala až na hranice s Poľskou republikou,“ zdôraznil pri dopravnej otázke regiónu minister dopravy Andrej Doležal.

Primátorka: Máme svetlo na konci tunela

Spokojnosť vyjadrila i primátorka mesta Prešov Andrea Turčanová (KDH).

V spomienkach sa vrátila do obdobia pred šiestimi rokmi, keď sa ako kandidátka na primátorku spojila s tímom ľudí a zbierali podpisy na výstavbu R4.

„Prešov nemal žiaden obchvat a mesto má akurát dodnes preplnené cesty kamiónmi z východnej Európy. Teraz však máme pomyselné svetlo na konci tunela, že R4 sa stavia,“ zhodnotila si primátorka, ktorá verí, že plynulo bude nasledovať aj výstavba druhej etapy stavby R4.

„Vybudovanie infraštruktúry je bytostne dôležité pre rozvoj každého regiónu v rámci Slovenska,“ konštatoval predseda PSK Milan Majerský.

Svoje miesto má už aj sv. Barbora

Nad prácou pri tuneli bude dozerať patrónka baníkov a stavbárov sv. Barbora.

„Stará banícka tradícia káže, že tunel treba posvätiť. Aby na hladký a bezpečný priebeh razenia dozerala patrónka baníkov,“ konštatoval minister dopravy.

Sošku sv. Barbory pred začatím raziacich prác slávnostne požehnali a osadili na čelo steny medzi dvoma rúrami tunela.

Cena celej stavby R4 je takmer 143 miliónov eur bez DPH. Okrem jedného tunela budú súčasťou komunikácie aj tri mosty s dĺžkou 885 metrov.

Podľa zmluvy je koniec stavby stanovený na marec 2023.

Tunelová rúra by mala byť hotová v júni 2021. Jej súčasťou bude kompletný technické vybavenie – centrálny riadiaci systém, monitorovací systém, komunikačný systém, vetranie, osvetlenie i ďalšie nutné technické parametre.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.