Bager sa pustil do tunela Bikoš, do roka má byť hotový

Raziace práce začali. Dohliadať má i sv. Barbora.

PREŠOV. Ďalší tunel v okolí Prešova začali slávnostne raziť počas prvého júnového piatku.

Za prítomnosti staviteľov, zástupcov samospráv i kraja a tiež ministra dopravy spustili razenie Tunela Bikoš. Sľubom je, že ho do roka spravia.

Tunel Prešov začali raziť v roku 2018. Po dvoch rokoch sa tento proces opakuje pri Bikoši. Tento tunel má byť dlhý 1,153 km, pričom ide o dvojrúrový tunel s jednosmernou premávkou. Je súčasťou severného obchvatu s dĺžkou 4,3 km.

Stavia tandem zhotoviteľov

Na stavbe sa podieľajú spoločnosť TuCon a združenie Váhostav – SK. Dvaja zhotovitelia, ktorí si podelia práce na samotnom obchvate aj pri prerážaní tunela.

„Tak, ako je spoločnosť Tucon je špecialista na razení tunelov, my sa považujeme za jednu z najlepších spoločností na Slovensku na výstavbu mostov. To znamená, že mosty, ktoré máme na stavbe, staviame všetky my, a zároveň aj časť úsekov pred a za tunelom,“ vysvetlil na margo delenia prác medzi zhotoviteľmi generálny riaditeľ Váhostav SK Marián Moravčík.

Podľa jeho slov by stavebný úsek, ktorý nie je technicky náročný, mohol prekvapiť jedine na mieste pri razení samotného tunela.

Raziť ho budú prostredníctvom novej rakúskej tunelovacej metódy. Ide o rozpojovanie hornín, ktoré je vykonávané mechanicky bagrom alebo cez vrtno-trhacie práce. Podieľať by sa na stavbe malo 130 pracovníkov.

Minister dopravy: Budeme pokračovať až k hraniciam

Nový minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina) bol pri slávnostnom akte prítomný tiež, pričom zdôraznil, že rýchlostná cesta R4 „je a bude jasnou prioritou ministerstva dopravy“.

Rozvoj dopravnej infraštruktúry môže podľa neho byť cestou aj pre celkový rozvoj regiónu.

„Som úprimne rád, že sa masívne naštartovala výstavba na východe Slovenska a tento kraj sa rozvíja a napreduje. Chcem, aby všetci pochopili, že to neskončí len fázou jedna a dva, ale budeme aktívne pracovať na tom, aby R4 pokračovala až na hranice s Poľskou republikou,“ zdôraznil pri dopravnej otázke regiónu minister dopravy Andrej Doležal.

Primátorka: Máme svetlo na konci tunela

Spokojnosť vyjadrila i primátorka mesta Prešov Andrea Turčanová (KDH).

V spomienkach sa vrátila do obdobia pred šiestimi rokmi, keď sa ako kandidátka na primátorku spojila s tímom ľudí a zbierali podpisy na výstavbu R4.

„Prešov nemal žiaden obchvat a mesto má akurát dodnes preplnené cesty kamiónmi z východnej Európy. Teraz však máme pomyselné svetlo na konci tunela, že R4 sa stavia,“ zhodnotila si primátorka, ktorá verí, že plynulo bude nasledovať aj výstavba druhej etapy stavby R4.

„Vybudovanie infraštruktúry je bytostne dôležité pre rozvoj každého regiónu v rámci Slovenska,“ konštatoval predseda PSK Milan Majerský.

Svoje miesto má už aj sv. Barbora

Nad prácou pri tuneli bude dozerať patrónka baníkov a stavbárov sv. Barbora.

„Stará banícka tradícia káže, že tunel treba posvätiť. Aby na hladký a bezpečný priebeh razenia dozerala patrónka baníkov,“ konštatoval minister dopravy.

Sošku sv. Barbory pred začatím raziacich prác slávnostne požehnali a osadili na čelo steny medzi dvoma rúrami tunela.

Cena celej stavby R4 je takmer 143 miliónov eur bez DPH. Okrem jedného tunela budú súčasťou komunikácie aj tri mosty s dĺžkou 885 metrov.

Podľa zmluvy je koniec stavby stanovený na marec 2023.

Tunelová rúra by mala byť hotová v júni 2021. Jej súčasťou bude kompletný technické vybavenie – centrálny riadiaci systém, monitorovací systém, komunikačný systém, vetranie, osvetlenie i ďalšie nutné technické parametre.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...