Bagre im zničili pozemky, o odškodnom im štát nedá vedieť

Už len necelý mesiac môžu poškodení pýtať peniaze za stavanie ciest na ich pozemkoch.

Bratislava - Chceli pestovať obilie, ale štát im na pôde postavil cestu. Bratia Šindlerovci prišli nielen o pravidelnú úrodu. Dodnes nedostali ani cent za pozemok, cez ktorý vedie rýchlostná cesta R1 z Beladíc do Tekovských Nemiec.

Na súkromné pozemky sa štát dostal vďaka zákonu z čias prvej vlády Roberta Fica. Ústavný súd v roku 2011 rozhodol, že stavanie ciest na cudzom nemalo oporu v ústave.

Dotklo sa to vyše 47-­tisíc ľudí. Z toho k vyše 7200 vlastníkom dorazili bagre aj napriek tomu, že sa so štátom nedohodli.

Od štátu smie táto skupina do konca februára pýtať odškodné. „K dnešnému dňu sme neobdržali žiadnu žiadosť o odškodnenie,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.

Omrvinka ich uráža

Kto žiadosť nepošle, nárok na náhradu stratí. Krátko pred vlaňajšími voľbami odškodné presadila pravicová koalícia, žiadať ho je možné od vlaňajšieho marca.

„S bratmi zvážime podanie žiadosti. Ale je to len omrvinka, čo získame,“ hovorí Ladislav Šindler, ktorému štát zničil 2,2-­hektárový pozemok v obci Čierne Kľačany.

Fakty

Vyvlastnenie

  • protiústavné pravidlá z roku 2007 použili pri príprave 18 stavieb,
    na úsekoch diaľnic D1, D2, D3 a rýchlostných ciest R1 a R4,
  • Ústavnému súdu trvalo takmer štyri roky, kým zákon spochybnil,
  • 38 865 ľudí pozemky zatiaľ predalo,
  • 1338 majiteľov vyvlastnili,
  • 7202 vlastníkom štát staval cesty na ich pozemkoch.

Predchádzajúca koalícia schválila, že štát ako odškodné vyplatí výšku obvyklého nájmu za užívanie pozemku alebo stavby od vydania právoplatného stavebného povolenia do prevodu vlastníckeho práva na stavebníka diaľnice.

Znalec Oliver Stollár, ktorý robí posudky aj pre ministerstvo dopravy, vraví, že v okolí Nitry stojí štvorcový meter pozemku 20 eur.

„Ročný nájom sa pohybuje vo výške ôsmich až desiatich percent z trhovej ceny. Ľudia tak dostanú zhruba desatinu komerčnej hodnoty pozemku,“ uviedol Stollár.

„Je to nespravodlivé. Ako mohli schváliť takéto smiešne odškodné? Vyplýva z toho ponaučenie, že nám vládne latentný politický klub,“ vraví Šindler, po ktorého pozemku dnes jazdia tisícky áut.

Na odškodné neupozornili

Štát navyše poškodených ani neupozornil, že majú na odškodné nárok.

„Ľudia netušia, že môžu zasielať žiadosti. Zdá sa, že sa v tichosti čaká, kým o tú možnosť prídu,“ myslí si Richard D r u t a r o v s k ý z Občianskej iniciatívy Za spravodlivé vyvlastňovanie.

Národná diaľničná spoločnosť sľubuje, že ak žiadosť dostane, sama dá vypracovať znalecký posudok.

„Výška odškodnenia sa bude odvíjať od tohto posudku. Peniaze na odškodnenie budú zo štátneho rozpočtu, z peňazí určených na majetkovoprávne vysporiadanie,“ tvrdí Jánošík.

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer) stále nedokončil novelu, ktorá určí nové pravidlá vyvlastňovania.

„Ide o veľmi citlivú problematiku, treba nájsť ideálny kompromis medzi zachovaním práva na vlastníctvo a ohľadom na verejný záujem,“ napísal hovorca Martin Kóňa.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...