Premiér včera priznal, že treba posúdiť, nakoľko sú súkromné PPP diaľnice pre Slovensko výhodné. Banky totiž žiadajú čoraz väčšiu zábezpeku.
Bratislava - Vláda má už len zopár dní, aby sa s bankami na čele s Európskou bankou pre obnovu a rozvoj (EBRD) dohodla na tom, či dajú peniaze na začatie stavby rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Predseda vlády Robert Fico v piatok potvrdil, že banky predložili nové podmienky, ktoré by znamenali prenos ďalších rizík na štát.
„Takzvaný underpining je podmienkou, ktorá sa objavuje pri všetkých PPP projektoch, môžem potvrdiť, že sa o tom rokuje," povedal včera premiér Fico. Naznačil, že na to vláda bankám kývne, ak banky na odplatu zlacnejú peniaze na PPP v čase, keď sa finančný trh upokojí a úroky pôjdu dolu. „Treba posúdiť, do akej miery potom projekt PPP je alebo nie je výhodný pre Slovenskú republiku," pripustil Fico, že vláda by sa mohla s bankami aj nedohodnúť.
Slovenský model projektov PPP pri budovaní diaľnic má fungovať tak, že koncesionár, ktorý postaví diaľnicu, ručí len za to, že sa po nej bude dať jazdiť. Firmy, ktoré na Slovensku postavia súkromné diaľnice cez takzvané balíky PPP, teda nemusí zaujímať, koľko áut po ceste prejde či koľko mýta na tom štát vyberie. Štát im bude postupne cestu splácať tak či tak.
Forma záruky, o ktorej premiér hovoril, však znamená ešte viac. Štát by sa fakticky podpísal pod to, že banky dostanú pri najhoršom scenári 90 percent úveru, ktorý na projekt poskytnú.
Znamenalo by to, že aj keby koncesionár nechal cestu rozostavanú a neurobil všetko to, na čom sa so štátom pôvodne dohodol, štát to aj tak zaplatí - bankám. Výhody z prenesenia rizika na koncesionára sa tak strácajú.
Oslovené financujúce banky sa k problematike nechceli vyjadriť. EBRD sa taktiež nechce vyjadrovať k jednotlivým častiam celého balíka projektov. „Ale môžem vám povedať, že tam nie je žiadna garancia poskytovaná štátom voči bankám alebo koncesionárom," povedal riaditeľ banky pre Slovensko, Česko, Maďarsko a Slovinsko François Lecavalier SME len pár hodín predtým, ako tvrdé požiadavky bánk priznal aj sám premiér.
Ministerstvo dopravy sa odpovedi na otázky o možnej vládnej garancii vyhlo.
O garančných požiadavkách sa už dlhšie hovorí aj v kuloároch parlamentu. Opozičným poslancom sa nápad bánk nepáči. „Potom by štát garantoval všetko, aj keď sa nemusí nič podariť. Celá táto filozofia je úplne zvrátená," myslí si poslanec SDKÚ Ivan Štefanec.
Analytik INESS Richard Ďurana vidí za silnejšími garanciami snahu vlády „uvoľniť peniaze z komerčných bánk, ktoré by inak po zohľadnení rizika také množstvo prostriedkov neuvoľnili". Dodal, že vláda tak však ešte viac presúva riziko, že sa celý projekt predraží, „na plecia všetkých občanov". Podľa analytika Volksbank Vladimíra Vaňa je poskytnutie štátnej záruky skôr spôsobom, ako zlacniť cenu za financovanie projektov.
Podľa informácií SME však banky ani koncesionár za väčšie záruky nehodlajú zľaviť z ceny. Predpokladá sa, že za R1 by mal štát zaplatiť koncesionárovi za 30 rokov 3,46 miliardy eur. Aká bude skutočná cena, zatiaľ vláda nepovedala. Konečná dohoda alebo nedohoda s bankami má byť známa do konca júna.
R1 má však postaviť konzorcium spoločností Vinci Concessions a ABN AMRO.
Do konca júna musí padnúť dohoda o tom, ako a za čo sa budú stavať prvé súkromné diaľnice. Na poslednú chvíľu sa preto mení zákon.
Minister dopravy Ľubomír Vážny rieši podstatné záležitosti najdrahšieho projektu v histórii Slovenska – PPP diaľnic – na poslednú chvíľu. V stredu narýchlo posunul priamo z vlády do parlamentu návrh na zmenu zákona o verejnom obstarávaní.
Aj premiér Robert Fico v piatok povedal, že návrh na zmenu zákona dali banky, vláda im len plní želanie. Chce tak vyjsť v ústrety bankám, ktoré majú dať peniaze na pilotnú súkromnú cestu R1 z Nitry do Tekovských Nemiec. Peniaze na ňu sa musia nájsť do konca júna.
Novela má zabrániť tomu, aby zmluvu napadol hocikto, kto by sa ňou cítil poškodený, napríklad daňoví poplatníci. Po novom by to mohli byť fakticky len firmy, ktoré sa zúčastnili tendra. U tých je to nepravdepodobné, všetci veľkí hráči si víťazstvá v troch diaľničných megaprojektoch rozdelili medzi sebou.
Navyše, v súčasnom zákone je lehota na napadnutie zmluvy jeden rok, do novely banky vláde nadiktovali termín maximálne 30 dní.
Európska banka pre obnovu a rozvoj potvrdzuje Ficove slová. „Nemôžete pokračovať a investovať bilión eur bez toho, aby ste vedeli, či niekto v budúcnosti nemôže hocijakým spôsobom napadnúť zmluvu,“ povedal riaditeľ banky pre Slovensko, Česko, Maďarsko a Slovinsko François Lecavalier.
Dôvodom zmien podľa neho nie je to, že by sa banky obávali, že v procese PPP skutočne došlo k porušeniu zákona, ktoré by bolo napadnuteľné. „Ide o to zosúladiť slovenskú legislatívu s legislatívou Európskej únie,“ dodal. To isté tvrdí ministerstvo dopravy.
Novela teraz čaká v parlamente. Poslanec Stanislav Janiš (SDKÚ) to vysvetlil tým, že koalícia včera nemala pokope dosť poslancov. Hlasovať by sa tak o novele malo na budúci týždeň v utorok, čiže posledný júnový deň a rovnako tak posledný možný deň pre finančné uzatvorenie PPP projektu na rýchlostnú cestu R1.
Od opozície vláda hlasy pre novelu čakať nemôže. „Skracuje sa možnosť odvolania, čiže chcú čo najskôr podpísať zmluvy, ktoré sa budú ťažšie kontrolovať, budú nevypovedateľné, pritom vplyv na rozpočet stále nie je jasný,“ povedal Ivan Štefanec (SDKÚ).
Opozícia za uponáhľanou novelou vidí záujmy mecenášov Smeru, ktorí sa podieľajú na PPP. Súťaž o prvý balík súkromných diaľnic vyhralo konzorcium, v ktorom je firma Juraja Širokého Váhostav. Robert Fico na to v v piatok večer reagoval na tlačovej besede, kde povedal, že sa spýta bánk, či sú sponzormi Smeru. A keď nie, tak má SDKÚ od neho čakať žaloby.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Tender na výstavbu diaľnic prostredníctvom PPP - úsek Žilina - Poprad
Tender na výstavbu diaľnic prostredníctvom PPP - úsek R1 Nitra - Hronský Beňadik
Opäť posúvajú termíny výstavby diaľničných tunelov
Víťaz tretieho balíka PPP by mohol byť známy o tri týždne
Vážny priznal, že prestrelili. Diaľnica bude neskôr
Na Slovensku dnes začali stavať prvé cesty za súkromné peniaze
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.