BBSK opäť žiada dobudovať R1 do Ružomberka

Výstavba úseku závisí podľa riaditeľa NDS od štúdie realizovateľnosti, ktorá má byť hotová na budúci rok.

31. 12. 2014

BANSKÁ BYSTRICA. Zastupiteľstvo Banskobystrického samosprávneho kraja žiada ministra dopravy zaradiť do priorít v operačnom programe Doprava na plánovacie obdobie 2014 – 2020 a tiež do Strategického plánu rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020 dobudovanie rýchlostnej cesty R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka. Ako sa krajskí poslanci zhodli na decembrovom zasadnutí, zhruba 50-kilometrové dokončenie R1 z Banskej Bystrice popod Hiadeľské sedlo po napojenie na aktuálne budovanú diaľnicu D1 v Ružomberku je dôležité z hľadiska severojužného prepojenia od Baltu k Jadranu aj ako alternatívna trasa medzi východom a západom Slovenska.

Výstavba už mala začať

„Uvedené prepojenie zabezpečí napojenie krajského mesta Banská Bystrica na diaľnicu D1 a je predpoklad jednoduchšieho presunu investorov aj pracovných kapacít. Jednoznačne treba z trasy vylúčiť Staré Hory, Donovaly i v nadväznosti na ohrozovanie zdrojov pitnej vody,“ uvádza sa v dôvodovej správe k požiadavke zastupiteľstva BBSK.

Predĺženie R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka, kde sa má napojiť na diaľnicu D1, je plánované aj ako nový koridor časti cesty s medzinárodnou dopravou E77 od hraníc s Maďarskom cez Šahy, Zvolen, Banskú Bystricu, Ružomberok a Tvrdošín po hranice s Poľskom, respektíve od Budapešti na Krakov.

Tranzitnú dopravu má odkloniť z horského priechodu Donovaly a okolia zdrojov pitnej vody do tunela popod Hiadeľské sedlo medzi Nízkymi Tatrami a Starohorskými vrchmi. Podľa zámeru, ktorý po posúdení vplyvov na životné prostredie (v procese EIA) získal od ministerstva životného prostredia ešte na jeseň 2010 súhlasné stanovisko, sa mala na úsekoch Slovenská Ľupča - Korytnica a Korytnica - Ružomberok začať výstavba v roku 2011 a na úseku Banská Bystrica - Slovenská Ľupča v roku 2012.

Celé predĺženie malo byť podľa zámeru hotové v októbri 2016, dosiaľ sa však jeho výstavba nezačala.

Čakanie na štúdiu

Riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Milan Gajdoš uviedol, že definitívne stanovisko, či sa R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka bude stavať, závisí od výsledkov štúdie realizovateľnosti. Tá sa aktuálne vypracúva a hotová má byť v priebehu budúceho roka.

Podľa BBSK je dobudovanie R1 do Ružomberka nevyhnutné aj v nadväznosti na závery technickej štúdie Žilinskej univerzity, ktorá odporúča viesť koridor rýchlostnej cesty R3 v úseku Horná Štubňa (okres Turčianske Teplice) – Šášovské Podhradie (časť Žiaru nad Hronom) v peáži s R2 s napojením v lokalite Ráztočno pri Handlovej.

„Týmto sa nepriamo potvrdzuje opodstatnenosť severojužného prepojenia v koridore rýchlostnej cesty R1 (keďže odporúčaný koridor R3 by tranzitnú dopravu z Donovalov neodklonil, pozn. red.),“ uvádza sa v dôvodovej správe k uzneseniu zastupiteľstva BBSK.

Spojenie žiadalo aj mesto

Dobudovanie R1 požadoval BBSK a rovnako aj mesto Banská Bystrica aj v predchádzajúcom volebnom období, keď protestovali proti nezaradeniu tohto úseku do programu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014.

Pokračovať čo najrýchlejšie s výstavbou R1 do Ružomberka požadovali v roku 2011 uzneseniami zastupiteľstvá BBSK aj mesta Banská Bystrica, výzvu podporili aj predsedovia regionálnych združení miest a obcí v Banskobystrickom kraji, banskobystrický primátor Peter Gogola spolu s primátorom Ružomberka Jánom Pavlíkom adresoval vtedajšiemu ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi otvorený list a ďalší list na túto tému adresoval Gogola aj vlani ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.