Benedik: Park pre PSA bol financovaný štátom

Invest Trnava však opätovne potvrdil, že peniaze pochádzali od súkromných subjektov.

Boj o vyššie výkupné ceny za pozemky pre investíciu Hyundai/Kia pokračuje. Právny zástupca petičných výborov majiteľov pozemkov pri Žiline Marek Benedik opätovne spochybnil systém výkupu pôdy pre dodávateľský park automobilky PSA Peugeot/Citroen v Trnave.

Po minulotýždňovej prezentácii vyšších platieb za parcely pod tento park „petičiarmi“ na čele s majiteľom spoločnosti Gamatex Plus Mariánom Kočnerom však zástupcovia Invest Trnava vyvrátili ich tvrdenia. Podľa M. Kočnera sa štvorcový meter pôdy vykupoval za cenu o 100 korún presahujúcu súdnoznalecký posudok. To malo dokazovať, že zákon umožňuje dohodu s vlastníkmi pôdy a vyplatenie vyššej ceny ako určí znalec. Invest Trnava však upozornil na to, že tieto finančne prostriedky pochádzali od konzorcia troch súkromných investorov.

Ako uviedla zástupkyňa spoločnosti Zuzana Karhútová, išlo o spoločnosti J&T, GE Real Estate a IIG. „Pri výkupe pozemkov bola dosiahnutá dohoda s takmer všetkými vlastníkmi pozemkov vo výške 130 Sk/m2, teda vo výške ako pri výkupe areálu PSA. V niektorých prípadoch si súkromné konzorcium dohodlo úpravu kúpnej ceny na základe jeho vlastného rozhodnutia,“ uvádzal vo svojom minulotýždňovom vyhlásení Invest Trnava.

Marek Benedik však považuje takýto postup len za zahmlievanie skutočných peňažných tokov. Ako uviedol, súkromné konzorcium dostávalo finančné prostriedky od štátu. „Spoločnosť Trnavainvest dodávateľský park vykupuje pozemky súvisiace s Peugeotom pre dodávateľov automobilky zo štátnych peňazí,“ myslí si M. Benedik. „Považujem situáciu v Trnave a pri Žiline za identickú, takže výplata vyššej ceny za pozemky nespokojných vlastníkov by mala byť možná.“

Ako sa však uvádza v reakcii spoločnosti Invest Trnava, „výkup pozemkov pre dodávateľský park PSA bol financovaný výlučne prostredníctvom zahraničných investorov“. Neboli teda na to použité peniaze štátu, zatiaľ čo v prípade Kia je kúpa parciel realizovaná z nich. Podľa už viackrát prezentovaných vyjadrení ministra hospodárstva Pavla Ruska však navyšovanie ceny na súdnoznalecky stanovenú hranicu nie je v prípade financií štátu prípustné. Súkromné spoločnosti platiace z vlastných, a teda mimorozpočtových zdrojov, však nie sú týmto obmedzením viazané.

Dodávateľský park PSA

  • rozloha 55 ha
  • 1. zmluva podpísaná 3. 11. 2003
  • obchodných prípadov 170
  • vlastníkov 126
  • parciel 96
  • vyvlastňovalo sa len v prípade neznámych vlastníkov a neukončených dedičských konaní

Zdroj: Invest Trnava

Pozemky boli vykúpené za naše peniaze

S hovorcom J&T Marošom Sýkorom

Podieľali ste sa na finacovaní výkupu pozemkov pre subdodávateľský park pre PSA Peugeot/Citroen?

  • Subdodávateľský park nie je financovaný zo štátnych peňazí ani z komunálnych peňazí. Pozemky boli vykúpené za naše peniaze, nešla tam ani koruna štátnej podpory. Je to súkromná investícia, čiže porovnávanie cien, či to bolo, alebo nebolo za znalecký posudok, nie je namieste. Peniaze pochádzajú z našej financujúcej banky, proste platíme to my.

Podrobne monitorujeme:

Žilina, KIA

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Čo vieme o kauze Málinec: Vysvetľujeme, či môžu byť ľudia vyvlastnení aj či ich štát musí odškodniť

Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...

Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...