Ústava krok zrejme umožňuje. Ale bolo by to dobré?
BERLÍN. Berlínska iniciatíva chce vyvlastniť zhruba štvrť milióna bytov, ktoré v nemeckej metropole vlastnia veľké spoločnosti. Referendum o tomto zámere by rada uskutočnila v budúcom roku.
Už teraz ale radikálny zámer tvrdo kritizujú zástupcovia biznisu, niektorí odborníci i viacero politikov, ktorí hovoria o nebezpečnom pokuse alebo návrate triedneho boja.
"Áno, je to triedny boj," pripúšťa Rousbeh Taheri, hlavný iniciátor akcie Vyvlastniť (firmu) Deutsche Wohnen a spol. "Ale my sme ho nezačali," zdôrazňuje.
"Radikálnosť našich požiadaviek je reakciou na radikálnosť trhu," hovorí a poukazuje na to, ako prudko v Berlíne, ale aj ďalších nemeckých mestách v posledných rokoch rástli ceny nájmov. V nemeckej metropole za posledných desať rokov stúpli o zhruba 90 percent.
"Je tu dopyt po bývaní, ktoré sa dá zaplatiť, ale nie je tu žiadna taká ponuka," tvrdí Taheri, podľa ktorého ide o jasné zlyhanie trhu, ktoré sa prejavuje aj tým, že aj pre rodiny s dobrými príjmami je zháňanie adekvátneho bývania čím ďalej tým väčším problémom.
Taheri na to upozorňuje už roky a v minulosti s kolegami organizoval protesty alebo stretnutia s politikmi. Zmenilo sa podľa neho ale len málo. "Z tejto skúsenosti sa naše hnutie radikalizovalo," rozpráva.
"Dospeli sme k záveru, že veľké koncerny sa nedajú výrazne zmeniť, že je potrebné zmeniť majiteľa." Konkrétne iniciatíva cieli na vyvlastnenie všetkých firiem, ktoré v Berlíne majú viac ako tritisíc bytov.
Celkom by bytov mohlo byť okolo 243-tisíc, aj keď, ako zahraničným novinárom povedal Taheri, nie je vždy ľahké vyznať sa vo vlastníckych štruktúrach nadnárodných spoločností.
Po právnej stránke sa iniciatíva, ktorú podľa niektorých prieskumov podporuje viac ako polovica Berlínčanov, opiera o článok 15 nemeckej ústavy, ktorý počíta s možnosťou vyvlastnenia pôdy, prírodného bohatstva alebo prostriedkov produkcie na základe zákona a za náhradu.
V dejinách spolkovej republiky síce tento článok prakticky nikdy nebol aplikovaný, viacero právnych expertov sa ale domnieva, že by to v tomto prípade bolo možné, aj keby sa potom Berlín zrejme nevyhol súdnym sporom.
Výrazne menšia už je zhoda v otázke, či by to bolo tiež dobré. Politici kresťanských a slobodných demokratov (CDU a FDP), ktorí sú v Berlíne v opozícii, považujú iniciatívu za veľmi nebezpečnú a varujú pred ohrozením základov trhového hospodárstva.
Proti sa po určitom váhaní postavil aj berlínsky primátor Michael Müller zo sociálnej demokracie (SPD). Niekoľko kolegov z ním vedenej koalície naopak iniciatívu podporuje.
Aj oni ale vidia možnosti takého kroku ako je vyvlastnenie za náhradu, po ktorom by byty spravovalo mesto spolu s nájomníkmi, výrazne triezvejšie ako Taheri a jeho kolegovia.
Náhrada pre firmy by sa totiž podľa ich prvých odhadov pohybovala v závratnej výške 36 miliárd eur, zatiaľ čo iniciátori kampane hovoria "len" o siedmich až 13 miliardách eur.
Podľa ich názoru je totiž možné v prospech spoločnosti vyvlastniť majetok aj za výrazne nižšiu náhradu, než aká by zodpovedala trhovým cenám.
Ku kritikom iniciatívy patria prirodzene tiež firmy, ktorých by sa týkala, ale aj niektorí ekonómovia.
Napríklad Harald Simons z lipskej univerzity považuje za absurdnú predstavu, že by spoločnosť Deutsche Wohnen, na ktorú je kampaň primárne zameraná, mohla výraznejšie ovplyvňovať priemernú úroveň nájmov v Berlíne.
Tiež sa pýta, aká firma by po takomto vyvlastnenia chcela ešte v Berlíne investovať do stavby nehnuteľností.
Taheriho a jeho spolupracovníkov táto kritika neodrádza. Už v sobotu začnú zbieraním 20-tisíc podpisov, ktoré sú potrebné, aby sa iniciatívou oficiálne začala zaoberať radnica.
V druhom kroku budú potrebovať okolo 180-tisíc podpisov, aby mohlo byť vypísané referendum. To by sa potom malo uskutočniť v polovici budúceho roka.
Taheriho plány tým nekončia, v strednodobom horizonte by bol rád, aby "v rukách trhového hospodárstva nebola väčšina berlínskych bytov".
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre neznalosť alebo pre konkrétny zámer, hovorí urbanista Martin Baloga.
Novela cestného zákona umožní nielen predĺženie lehoty na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami, ale zároveň aj "uprace" cestnú terminológiu a umožní jednoduchšie odstraňovanie nebezpečných bilbordov.
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci odpredať. „Skutočne sme boli príjemne prekvapení a teraz pripravujeme zmluvy na podpis,“ povedal starosta Radoslav...
Začal platiť dekrét, ktorý zakazuje cudzincom vlastniť pôdu na Kryme.
Prešovčanom odkazuje, že je to priorita.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s...
Novela cestného zákona umožní nielen predĺženie lehoty na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami, ale...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Príručka "Mesto - jeho kompetencie, správa úradu, výkon poslaneckého mandátu, kontrola" Vám pomôže pri komunikácii s poslancami i úradníkmi mestského úradu v Prešove a orientácii v postupoch pri riešení...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.