Označovanie spoplatnených úsekov ciest I. triedy pre vozidlá nad 3,5 tony riešila do konca minulého roka vyhláška č. 734/2004 Z.z. Podľa nej boli spoplatnené úseky označené dopravnými značkami.
Keď poľnohospodár potreboval ísť na pole za dedinou, tak vedel, že ak nechce platiť za diaľničnú nálepku, z cesty musí zísť ešte pred touto značkou. To isté platilo pre vozidlá voziace stavebný materiál na okraj obcí na stavby. Ak bol cieľ cesty pred značkou, nič sa nestalo. Ak však za značkou, tak si vodič musel kúpiť diaľničnú nálepku, hoci potreboval prejsť len 30 metrov.
Polícia kontrolovala dodržiavanie týchto predpisov prísne a neoblomne. Snáď prísnejšie, než ako sa kontroluje neprimeraná rýchlosť.
Napríklad, keď sa policajti dozvedeli o jednosmernej obchádzke, kde boli nákladné autá presmerované z cesty II. triedy na cestu I. triedy, tak za prejazd niekoľkých metrov pokutovali vodičov sumou 300 €. Nezaujímal ich ani fakt, že vodiči nevedeli, že je tam obchádzka, že si nemali kde kúpiť nálepku, že nemohli cúvať alebo sa otočiť, lebo obchádzka bola jednosmerná. Vodiči však aspoň vedeli, že sú na spoplatnenom úseku a spáchali priestupok.
Dnes platí nová vyhláška (č. 547/2009 Z. z.), ktorá zrušila tú starú o označovaní spoplatnených úsekov ciest I. triedy a venuje sa len vozidlám do 3,5 tony.
Pre vodičov nad 3,5 tony platí iná nová vyhláška (č. 529/2009 Z. z.), ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy s elektronickým výberom mýta.
V nej je uvedené, že cesty I. triedy, na ktoré sa vzťahuje elektronický výber mýta, sú označené dopravnou značku IP 34a. To je modrý štvorec z dvojmiestnym číslom cesty.
Je to bežná značka oznamujúca číslo cesty prvej triedy a nie fyzický začiatok a koniec spoplatneného úseku.
§ 3, vyhláška č. 529/2009 Z. z.:
(1) Užívanie úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy, ktoré možno užívať motorovými vozidlami nad 3, 5 t alebo jazdnými súpravami nad 3, 5 t určenými na prepravu tovaru a motorovými vozidlami umožňujúcimi prepravu viac ako deväť osôb vrátane vodiča len s úhradou mýta, sa označuje na cestných priechodoch cez štátne hranice Slovenskej republiky dopravnou značkou informujúcou o povinnosti platby mýta na území Slovenskej republiky (IP 34a).
(2) Dopravná značka informujúca o povinnosti platby mýta na území Slovenskej republiky sa umiestni len na cestných priechodoch cez štátne hranice Slovenskej republiky, cez ktoré je povolený prejazd motorovými vozidlami nad 3, 5 t alebo jazdnými súpravami nad 3, 5 t.
To znamená, že spoplatnené úseky sú na cestách označené len na vstupe na Slovensko. Ďalšou možnosťou je dekódovanie tabuľky spoplatnených údajov, ktorá je prílohou vyhlášky.
Väčšinu začiatkov a koncov spoplatnených úsekov je umiestnených v križovatkách ciest. Nezodpovedanou otázkou ostáva, čo s takými úsekmi, kde nie je definovaný začiatok úseku a koniec úseku ako bod ale ako cesta?
Keď som čítal zdôvodnenie zrušenia označovania ciest I. triedy, tak mi došlo, že nechcú osadzovať dopravné značky.
Cestná sieť je na niektorých úsekoch hustejšia, s veľkým počtom krížení s inými cestami a označenie spoplatnených ciest I. triedy dopravnými značkami by znamenalo osadenie značného počtu značiek aj na veľmi krátkych úsekoch ciest (niektoré úseky dosahujú len 15 m), čím by sa strácala prehľadnosť o situácii na ceste a mohlo by to skomplikovať a mať nepriaznivý vplyv na bezpečnosť cestnej premávky.
Výber mýta sa uskutočňuje aj na cestách I. triedy elektronicky. Elektronický výber mýta je podľa zákona č. 25/2007 Z. z. o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov úhrada elektronicky vypočítanej sumy podľa kategórie vozidla za užívanie vymedzeného úseku ciest na základe elektronicky získaných údajov a prejazdenou vzdialenosťou sa rozumie vzdialenosť medzi dvoma bodmi vymedzeného úseku cesty určenými križovaním podľa prílohy č. 2 tejto vyhlášky, o čom vodiča vozidla informuje palubná jednotka. Informácie o spoplatnených úsekoch ciest I. tried budú taktiež zverejňované formou letákov a na príslušných internetových stránkach.
Do konca minulého roka bol spoplatnený úsek cesty I/63 medzi Podunajskými Biskupicami a Rovinkou. V Rovinke spoplatnenie nebolo a potom bol spoplatnený ďalší úsek.
Po novom je spoplatnený úsek 063-001 od Podunajských Biskupíc po nedefinovaný bod a úsek 063-002 z nedefinovaného bodu po Dunajskú Lužnú 063-002. Takže, trúfne si niekto v Rovinke pod hrozbou pokuty 1655 € ísť nákladným autom z dvora do dvora? Čo keď je celá obec Rovinka v spoplatnenom úseku?
Keby kompetentní aspoň zadefinovali, že úseky ciest I. triedy medzi značkami označujúcimi začiatok a koniec obce sú nespoplatnené, aby vodiči vedeli na čom sú. V súčasnosti totiž len vodiči vozidiel majúcich palubné jednotky vedia, kde sa začína a končí spoplatnený úsek.
Ak palubnú jednotku na vozidle nad 3,5 tony nemáte, riskujete, že ak sa mýtny policajt zle vyspí, môže vás presvedčiť na základe prílohy vyhlášky, že ste jazdili bez zaplateného mýta a vypýta si pokutu na mieste, kde sa za elektronické mýto neplatí.
Alebo chcú mať kompetentní spoplatnené úseky v rozpore so začiatkom a koncom obcí? Tak by určite pomohli vodorovne dopravné značky, vo forme pruhu s číslom spoplatneného úseku. Ale to by museli najprv chcieť.
Na záver si pozrite spomínanú vyhlášku s tabuľkou spoplatnených úsekov.
Spoplatnené úseky (osobné autá) - podrobný zoznam
Elektronické mýto sprevádza chaos
Ani ministerstvu nie je jasné, kto bude za diaľnice platiť mýto elektronicky
Niektorí budú za diaľnice platiť dvakrát
Nepriateľským činom roka je utajovanie zmluvy o mýte
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.