Manuál pre debarierizáciu urbanizovaných priestorov.
Ako už bolo povedané TP sú určené najmä odbornej verejnosti, ale v konečnom dôsledku najväčší benefit zo zavedenia TP do praxe budú mať práve osoby s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie.
Rád by som poďakoval všetkým, ktorí sa zúčastnili tohto školenia pretože verím, že aj vďaka vám sa TP zavedú rýchlo do praxe a zlepší sa debarierizácia verejných priestorov.
Debarierizácia verejného priestoru je základnou podmienok pre sociálnu inklúziu zdravotne postihnutých osôb do spoločnosti.
Identifikácia problému - zlý stav existujúcich parkovacích stojísk.
Nedostatočná šírka vyhradených parkovacích stojísk prípadne chýbajúce bezbariérové parkovacie stojiská.
Princíp navrhovania - zabezpečiť 4 % vyhradených stojísk, najmenej však jedno stojisko pre vozidlo osoby s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie.
Vyhradené stojisko musí byť umiestnené najbližšie k vchodu do príslušnej stavby a musí byť označené medzinárodným symbolom prístupnosti.
Identifikácia problému - zastávky bez vhodného vybavenia.
Zastávky neumožňujúce naplno využívať výhody nízkopodlažných a bezbariérových vozidiel.
Princíp navrhovania - navrhovať zastávky, ktoré umožnia naplno využívať výhody nízko podlažných vozidiel. Navrhovať zastávky, ktoré budú môcť bez pomoci druhých osôb používať aj zdravotne postihnuté osoby, hlavne osoby na invalidnom vozíku, nevidiace a slabozraké osoby.
Identifikácia problému - neprístupné vstupy do budov z dôvodu rozdielu výškovej úrovne medzi vonkajším terénom a interiérom. Problémom sú i výškové rozdiely na peších komunikáciách. Problémy spôsobuje i nedostatok alebo nesprávne navrhnuté rampy, ktoré sú príliš strmé a/alebo dlhé či úzke prípadne bez sú navrhnuté bez odpočívadiel.
Princíp navrhovania - zabezpečiť bezbariérové rampy s ohľadom na osoby na invalidnom vozíku a osoby s obmedzenou pohyblivosťou všade tam, kde schody prekážajú voľnému pohybu chodcov.
Identifikácia problému - chýbajúci či nejasne označený bezbariérový vstup, alebo nedostatočný priestor pred bezbariérovým vstupom.
Princíp navrhovania - zabezpečiť ľahko identifikovateľný bezbariérový vstup, hlavne s ohľadom na osoby na invalidnom vozíku a s ohľadom na nevidiace a slabozraké osoby.
Identifikácia problému - dlhé a úzke koridory vytvárajúce nepríjemné priestory, ktoré spôsobujú problémy s fyzickou prístupnosťou osôb na invalidnom vozíku.
Princíp navrhovania - zabezpečiť správne navrhnuté koridory, ktoré zabezpečia prechod a manévrovanie osôb na invalidnom vozíku.
Identifikácia problému - práce na ulici, voľne stojace objekty (sezónne sedenia, reklamné tabule a pod.) a vyčnievajúce objekty na chodníkoch, parkujúce autá na chodníkoch, poruchy povrchu chodníkov, nedodržaná podchodná výška a nedostatok varovných signálov okolo prekážok, výkopy.
Princíp navrhovania - zabezpečiť bezbariérovú cestu pre bezpečný a nezávislý pohyb najmä nevidiacich a slabozrakých osôb a osôb na invalidnom vozíku.
Identifikácia problému - chýbajúce hmatateľné povrchy. Chybná a nejednotná aplikácia hmatateľných povrchov.
Princíp navrhovania - pomocou hmatateľných povrchov zabezpečiť zjednodušenie orientácie v priestore a varovať človeka pred nebezpečným miestom.
Sprostredkovať informáciu o blízkosti dôležitého miesta a naviesť nevidiacich a slabozrakých k tomuto miestu. Na miestach kde chýbajú prirodzené vodiace línie sa doplnia umelé vodiace línie. Za týmto účelom sa používajú dva typy hmatateľných povrchov.
Identifikácia problému - nedostatočný priestor na manévrovanie, najmä osôb na invalidnom vozíku. Ovládacie prvky umiestnené mimo dosahu osôb na invalidnom vozíku.
Princíp navrhovania - poskytovať dostatočný priestor pre samostatný pohyb a umiestňovať ovládacie prvky v spoločnej dosiahnuteľnej zóne.
Tieto opatrenia, ktoré budú zahŕňať identifikáciu a odstraňovanie prekážok a bariér brániacich prístupnosti, sa budú vzťahovať, okrem iného, na: budovy, cesty, dopravné a iné vnútorné a vonkajšie zariadenia, vrátane škôl, obytných budov, zdravotníckych zariadení a pracovísk, informačné, komunikačné a iné služby, vrátane elektronických a pohotovostných služieb.
Identifikácia problému - orientačné problémy vyplývajúce z nečitateľnosti značiek, názvov ulíc, piktogramov, popisných čísiel a/alebo ich nedostatku. Nehody chodcov spôsobené nevhodne umiestnenými značkami. Nebezpečenstvo spôsobené nedostatkom varovných signálov a dopravných značení. Neoznačené bezbariérové cesty a bezbariérové zariadenia.
Princíp navrhovania - uľahčiť orientáciu cieľových skupín, hlavne osôb s obmedzenou schopnosťou orientácie.
Identifikácia problému - toalety, ktoré nie sú navrhnuté tak, aby ich mohli používať osoby na invalidnom vozíku. Problémom sú i nedostatočne a nevhodne podané informácie o prítomnosti bezbariérovej toalety.
Princíp navrhovania - navrhovať toalety tak, aby boli vhodné pre všetky osoby. Musí byť umožnený prístup a použitie toalety osobe na invalidnom vozíku.
Identifikácia problému - pokladne a informácie, ktoré nie sú navrhnuté tak, aby ich mohli používať osoby na invalidnom vozíku alebo chýba navádzanie k nim pre nevidiace a slabozraké osoby. Problémom je i nedostatok alebo nevhodne navrhnutý mobiliár, prípadne nevhodne umiestnený a neprístupný mobiliár. Pri pokladniach, informáciách a mobiliári je potrebné zachovať dostatočný manipulačný a akumulačný priestor.
Princíp navrhovania - navrhovať pokladne a informácie, automaty, poštové schránky, koše na odpadky a pod. tak, aby boli vhodné a dostupné pre všetky osoby. Tvar a umiestnenie mobiliáru je potrebné navrhovať tak, aby bol vhodný pre všetky osoby a neprekážal voľnému pohybu chodcov na chodníkoch.
Identifikácia problému - nedostatočný priestor v kabíne výťahu. Nevhodne umiestnené či reliéfne neoznačené tlačidlá. Reliéfne označenie býva nevhodne umiestnené priamo na tlačidlách. Nevhodné je na ovládanie navrhovať dotykový displej a pod. problémom je i absencia zvukovej signalizácie. Úzke dvere do kabíny, nedostatočný manipulačný priestor pred výťahom alebo nedostatočný akumulačný priestor pre výťahom znemožňuje použitie výťahu osobám na invalidnom vozíku. Neprípustný vertikálny rozdiel medzi kabínou výťahu a podlahou väčší ako 20 mm.
Princíp navrhovania - zabezpečiť správne navrhnuté výťahy, ktoré môžu byť samostatne používané.
Identifikácia problému - nerovný povrch s prekážkami a jamami, nevyhovujúce alebo nebezpečné poruchy na chodníkoch, šmykľavé povrchy, nedostatočná šírka či vertikálne rozdiely.
Princíp navrhovania - poskytovať čisté, bezprekážkové, rovné a dostatočne široké chodníky, vhodné pre všetky osoby, obzvlášť pre nevidiace a slabozraké osoby a osoby s obmedzenou pohyblivosťou.
Identifikácia problému - cyklotrasa vedená ako súčasť chodníka neoznačená hmatateľným povrchom.
Princíp navrhovania - vyznačiť cyklotrasu vedenú pozdĺž chodníka špeciálnym varovným pásom tak aby bol pre nevidiacu a slabozrakú osobu presne vymedzený bezpečný priestor.
Koncepcia TP vychádza z anglického predpisu ministerstva dopravy Inclusive mobility. Tento manuál bol lokalizovaný pre naše podmienky a spĺňa podmienky našej legislatívy.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.