Mýto neprekáža len dopravným firmám. Všímať si ho začali napríklad aj tí, ktorí majú úžitkové autá. Keď za ne pripoja príves, v niektorých prípadoch majú tiež platiť mýto.
Dnes sa rozhodne o tom, či 3. januára dopravné firmy zablokujú na hraničných priechodoch pruhy pre nákladné autá. Predstavitelia dopravcov o tom majú hlasovať vo Zvolene .
Plánovaná blokáda je odozvou na zavedenie mýta, ktoré platí pre autá nad 3,5 tony od budúceho roka. Dopravcom sa nepáči, že na Slovensku bude spoplatnených veľa kilometrov ciest prvej triedy, čo je v porovnaní s inými krajinami netradičné.
Dopravcom môže mýto zvýšiť náklady o desiatky eur denne. Požiadali listom premiéra, aby znížil domácim dopravcom mýtne o 50 percent alebo nech odbudne spoplatnených ciest prvej triedy. Odpoveď premiéra do Vianoc neprišla.
Organizátorka stretnutia Jana Sarvašová z firmy Sajma nevie presne, koľko ľudí na stretnutie príde. Dopravcovia sa totiž hlásia stále. Záujem ale prejavili aj ľudia, ktorí nie sú z dopravných firiem. Prezident Slovenského autoturist klubu Peter Pokorný hovorí, že mýto môže odradiť zahraničných dovolenkárov od oddychu u nás.
„Veľa Nemcov a Holanďanov chodí na Slovensko s obytnými prívesmi. Keď má malé úžitkové auto do 3,5 tony a má príves, v niektorých prípadoch by malo mať aj palubnú jednotku,“ povedal Pokorný. Palubné jednotky sú prístroje, cez ktoré sa meria vzdialenosť prejdená po spoplatnených cestách. „Buď si nájdu iné cesty alebo nepôjdu na Slovensko,“ povedal Pokorný.
Problém dopravcov ho zaujíma aj preto, lebo sa obáva zdražovania diaľničných známok. K tomu podľa neho môže prísť, ak sa na mýte nevyberie toľko, koľko sa plánovalo.
Problém s prívesmi vidí aj Jaromír Orgoník. Vždy si kupuje diaľničnú známku, ale občas preváža v prívese kone. „Potom zaplatím nielen za známku, ktorá mi stačí na úžitkové auto do 3,5 tony. Keď chcem previezť koňa, musím si kúpiť palubnú jednotku a platiť ešte raz za cestu,“ povedal. Pod plánovanú blokádu sa podpíše. Bol by rád, keby sa do zoznamu požiadaviek na vládu dostalo aj riešenie tohto problému.
Minister dopravy Ľubomír Vážny to plánuje riešiť. „Mňa ťaží, že budú spoplatnení aj tí, ktorí majú vozidlo kategórie N1, keď za sebou budú ťahať vozík s koňmi alebo člnmi,“ povedal vo štvrtok. Kedy plánuje problém vyriešiť, neupresnil.
V Česku, kde sa mýto bude od budúceho roka týkať aj áut nad 3,5 tony, stačí autám s prívesom diaľničná známka.
Podporné hlasy blokáde hraničných priechodov sa ozývajú aj z Českej republiky. „Držím vám palce a budem veľmi rád, ak v januári zablokujete Lanžhot, Hodonín či Hrozenkov,“ píše dopravca z Čiech. České združenie dopravcov Česmad Bohemia je za blokádu, ak náš mýtny systém nebude fungovať poriadne.
Českí dopravcovia sa sťažujú na to, že si palubné jednotky objednali pred pár týždňami a ešte stále ich nedostali. Generálny tajomník združenia Martin Špryňar tvrdí, že požiadavka znížiť mýtne len pre slovenských dopravcov nemôže prejsť na Európskej komisii. Dĺžka spoplatnených úsekov ciest prvej triedy sa zasa týka najmä slovenských dopravcov.
Aj mestskú dopravu zdraží cestné mýto
Vážny hrozí pre mýto dopravcom žalobami
Nákladiaky majú zablokovať cesty
Pre mýto hrozia v januári zápchy
Do mýta sa zatiaľ zaregistrovalo len 1500 vozidiel
Autobusy budú mýto platiť, poplatok sa im však zníži o polovicu
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.