Dopravný podnik hlavného mesta načrtol niekoľko úsekov, kde chce zvýhodniť vozy MHD. Mesto však musí presvedčiť políciu, ktorá v minulosti odmietla napríklad autobusový pruh na Štefánikovej ulici.
Cestujúci sú nervózni a nahnevaní, autobusy meškajú a na viacerých hlavných ťahoch v Bratislave stoja v kolónach. Primátor Ivo Nesrovnal na zhustenú dopravu reaguje celomestskou parkovacou politikou, ktorá má okrem spoplatnenia parkovania priniesť aj záchytné parkoviská a väčšiu preferenciu mestskej hromadnej dopravy spolu s vyhradenými pruhmi.
Dopravný podnik už má jasno, ktoré úseky sú najkritickejšie a kde vozy najviac meškajú. BUS pruh odporúčajú nakresliť na Gagarinovej ulici, Štefánikovej, Staromestskej v smere do centra či Šancovej v smere na Pražskú ulicu.
„Sú to hlavné ťahy, kde je intenzita dopravy veľmi vysoká a priepustnosť je v špičkách obmedzená. Problémy s plynulosťou sú aj v úsekoch napríklad Košickej ulice od Dulovho námestia na Košickú, Harmincovej ulice v smere na Saratovskú,“ vraví hovorkyňa DPB Adriana Volfová.
Na týchto miestach chcú možnosti ešte overiť dopravným modelom, ktorý by povedal, čo sa po vyhradení autobusového pruhu stane.
Moderná preferencia hromadnej dopravy však v Bratislave pravdepodobne narazí na políciu, ktorú musí mesto najskôr presvedčiť. Krajský dopravný inšpektorát má totiž posledné slovo, či autobusové pruhy povolí, alebo zamietne. A skúšobná prevádzka BUS pruhu pred štyrmi rokmi na Staromestskej a Štefánikovej ukázala, že ak má zmena obmedziť vodičov áut, polícii sa to nepáči.
Štvorprúdová cesta na Štefánikovej ako súčasť mestského vnútorného okruhu má podľa stanoviska polície z roku 2012 význam aj pre tých, ktorí mestom iba prechádzajú, a pre hustotu premávky musí byť prístupná v oboch pruhoch. Polícia tiež argumentuje, že v jednom pruhu by autá nevedeli prechádzať úsekom tak ako do jeho zavedenia a nemajú žiadne alternatívne trasy.
Krajský dopravný inšpektorát v auguste opäť nesúhlasil s vyhradeným pruhom na Štefánikovej od Hodžovho námestia až po SAV a zamietol aj preferenčný pruh pre trolejbusy na Patrónke.
Bratislavská polícia tvrdí, že podporuje vyhradené pruhy a preferenciu MHD, no projekty posudzuje individuálne. Vyhradené pruhy pre autobusy sú v hlavnom meste skôr na uliciach, kde autám aj po ich nakreslení zostali aspoň dva pruhy pre daný smer.
Väčší priestor na nové vyhradené pruhy pre MHD by mohol podľa policajného viceprezidenta Ľubomíra Ábela vzniknúť po dokončení obchvatu. Hovorí, že by odbremenil intenzitu dopravy a odkloní okrem tranzitujúcich vodičov aj obyvateľov, ktorí idú napríklad do Petržalky a nepotrebujú prechádzať stredom mesta.
Mesto toto leto vyhodnotilo meškania MHD napríklad na Šancovej, Štefánikovej, Košickej, Lamačskej, Moste SNP, Jégého ulici a Patrónke. Návrhy na vyhradené pruhy chce magistrát predložiť, keď posúdi dopady na celkovú dopravu a urobí sčítanie dopravy či simuláciu.
Budúci rok má zatiaľ pribudnúť iba na Popradskej ulici v smere z mesta pred križovatkou s Ulicou svornosti.
"Hlavné mesto má záujem skvalitňovať verejnú dopravu. Chceli by sme docieliť model: najskôr peší, cyklista, MHD a až následne individuálna doprava," vraví hovorkyňa magistrátu Ivana Skokanová.
Marek Modranský z medzinárodnej organizácie pre verejnú dopravu UITP v Bruseli hovorí, že pri zavedení BUS pruhu je len otázka týždňov alebo mesiacov, kým si vodiči zvyknú a úseku sa vyhnú.
„V prvom rade sa tam budú snažiť zostať za každú cenu, keď to nepôjde, budú to obchádzať po uliciach cez bloky alebo si vytvoria iné, nové koridory, kde tiež vznikne problém. To nás bude stretávať v každom meste viac a viac, ale nemôžeme už nechať tú svojvôľu v premávke tak, že sa bude rozrastať iba individuálna doprava. Potom ulice zapchá,“ hovorí Modranský.
Nie je podľa neho správne, ak má polícia konečné slovo pri rozhodovaní. „Bohužiaľ je stále nastavená na individuálnu dopravu, nehodovosť a plynulosť. Nevidia, že keď bude menej áut, bude aj menšie riziko nehôd, premávka bezpečnejšia a plynulejšia.“
„Som veľmi skeptický, či to mesto dokáže presadiť na dopravnom inšpektoráte,“ hovorí Martin Fundárek z iniciatívy Lepšia doprava. Dopravný inšpektorát totiž väčšinu zlepšení MHD na úkor individuálnej dopravy zamieta s odôvodnením „v záujme bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky“.
Polícia má podľa Fundárka skúmať iba to, či je značenie v poriadku. „To, či niekde má byť pešia zóna, zakázaný vjazd, vyznačený BUS pruh a podobne, to už je dopravná politika a tá by mala byť v kompetencii mesta, respektíve mestskej časti.“
Bývalá dopravná inžinierka mesta Tatiana Kratochvílová hovorí, že vytvorenie BUS pruhu je o obmedzení áut a na to treba odvahu. Dnes pracuje na dopravnom oddelení v Karlovej Vsi. „Mesto má potrebné argumenty už niekoľko rokov – nedostatočná spoľahlivosť MHD, neefektívne dopĺňanie dopravných prostriedkov pre meškanie v dopravných špičkách. Obyvatelia a návštevníci Bratislavy sú s bratislavskou dopravou nespokojní,“ hovorí Kratochvílová.
Už krátky úsek autobusového pruhu na konci Mosta SNP podľa nej v špičke pomohol, aby sa autobusy dostali na Staromestskú ulicu skôr. „Autá tu musia čakať, ale o tom to je. Efekt nebude okamžitý, chvíľu trvá, kým si ľudia osvoja, že cestovať sa dá aj verejnou dopravou, a auto nechajú doma,“ hovorí Kratochvílová.
Modranský hovorí, že iba vynovený vozový park dopravného podniku ľudí nepresvedčí cestovať MHD, ak nemá preferenciu. „BUS pruhy garantujú, že cestujúci verejnou dopravou prídu do cieľa rýchlejšie a včas.“
Bratislava, diaľnica D4, nultý okruh
Bratislava, letisko, železnica, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.