Dopravný podnik hlavného mesta načrtol niekoľko úsekov, kde chce zvýhodniť vozy MHD. Mesto však musí presvedčiť políciu, ktorá v minulosti odmietla napríklad autobusový pruh na Štefánikovej ulici.
Cestujúci sú nervózni a nahnevaní, autobusy meškajú a na viacerých hlavných ťahoch v Bratislave stoja v kolónach. Primátor Ivo Nesrovnal na zhustenú dopravu reaguje celomestskou parkovacou politikou, ktorá má okrem spoplatnenia parkovania priniesť aj záchytné parkoviská a väčšiu preferenciu mestskej hromadnej dopravy spolu s vyhradenými pruhmi.
Dopravný podnik už má jasno, ktoré úseky sú najkritickejšie a kde vozy najviac meškajú. BUS pruh odporúčajú nakresliť na Gagarinovej ulici, Štefánikovej, Staromestskej v smere do centra či Šancovej v smere na Pražskú ulicu.
„Sú to hlavné ťahy, kde je intenzita dopravy veľmi vysoká a priepustnosť je v špičkách obmedzená. Problémy s plynulosťou sú aj v úsekoch napríklad Košickej ulice od Dulovho námestia na Košickú, Harmincovej ulice v smere na Saratovskú,“ vraví hovorkyňa DPB Adriana Volfová.
Na týchto miestach chcú možnosti ešte overiť dopravným modelom, ktorý by povedal, čo sa po vyhradení autobusového pruhu stane.
Moderná preferencia hromadnej dopravy však v Bratislave pravdepodobne narazí na políciu, ktorú musí mesto najskôr presvedčiť. Krajský dopravný inšpektorát má totiž posledné slovo, či autobusové pruhy povolí, alebo zamietne. A skúšobná prevádzka BUS pruhu pred štyrmi rokmi na Staromestskej a Štefánikovej ukázala, že ak má zmena obmedziť vodičov áut, polícii sa to nepáči.
Štvorprúdová cesta na Štefánikovej ako súčasť mestského vnútorného okruhu má podľa stanoviska polície z roku 2012 význam aj pre tých, ktorí mestom iba prechádzajú, a pre hustotu premávky musí byť prístupná v oboch pruhoch. Polícia tiež argumentuje, že v jednom pruhu by autá nevedeli prechádzať úsekom tak ako do jeho zavedenia a nemajú žiadne alternatívne trasy.
Krajský dopravný inšpektorát v auguste opäť nesúhlasil s vyhradeným pruhom na Štefánikovej od Hodžovho námestia až po SAV a zamietol aj preferenčný pruh pre trolejbusy na Patrónke.
Bratislavská polícia tvrdí, že podporuje vyhradené pruhy a preferenciu MHD, no projekty posudzuje individuálne. Vyhradené pruhy pre autobusy sú v hlavnom meste skôr na uliciach, kde autám aj po ich nakreslení zostali aspoň dva pruhy pre daný smer.
Väčší priestor na nové vyhradené pruhy pre MHD by mohol podľa policajného viceprezidenta Ľubomíra Ábela vzniknúť po dokončení obchvatu. Hovorí, že by odbremenil intenzitu dopravy a odkloní okrem tranzitujúcich vodičov aj obyvateľov, ktorí idú napríklad do Petržalky a nepotrebujú prechádzať stredom mesta.
Mesto toto leto vyhodnotilo meškania MHD napríklad na Šancovej, Štefánikovej, Košickej, Lamačskej, Moste SNP, Jégého ulici a Patrónke. Návrhy na vyhradené pruhy chce magistrát predložiť, keď posúdi dopady na celkovú dopravu a urobí sčítanie dopravy či simuláciu.
Budúci rok má zatiaľ pribudnúť iba na Popradskej ulici v smere z mesta pred križovatkou s Ulicou svornosti.
"Hlavné mesto má záujem skvalitňovať verejnú dopravu. Chceli by sme docieliť model: najskôr peší, cyklista, MHD a až následne individuálna doprava," vraví hovorkyňa magistrátu Ivana Skokanová.
Marek Modranský z medzinárodnej organizácie pre verejnú dopravu UITP v Bruseli hovorí, že pri zavedení BUS pruhu je len otázka týždňov alebo mesiacov, kým si vodiči zvyknú a úseku sa vyhnú.
„V prvom rade sa tam budú snažiť zostať za každú cenu, keď to nepôjde, budú to obchádzať po uliciach cez bloky alebo si vytvoria iné, nové koridory, kde tiež vznikne problém. To nás bude stretávať v každom meste viac a viac, ale nemôžeme už nechať tú svojvôľu v premávke tak, že sa bude rozrastať iba individuálna doprava. Potom ulice zapchá,“ hovorí Modranský.
Nie je podľa neho správne, ak má polícia konečné slovo pri rozhodovaní. „Bohužiaľ je stále nastavená na individuálnu dopravu, nehodovosť a plynulosť. Nevidia, že keď bude menej áut, bude aj menšie riziko nehôd, premávka bezpečnejšia a plynulejšia.“
„Som veľmi skeptický, či to mesto dokáže presadiť na dopravnom inšpektoráte,“ hovorí Martin Fundárek z iniciatívy Lepšia doprava. Dopravný inšpektorát totiž väčšinu zlepšení MHD na úkor individuálnej dopravy zamieta s odôvodnením „v záujme bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky“.
Polícia má podľa Fundárka skúmať iba to, či je značenie v poriadku. „To, či niekde má byť pešia zóna, zakázaný vjazd, vyznačený BUS pruh a podobne, to už je dopravná politika a tá by mala byť v kompetencii mesta, respektíve mestskej časti.“
Bývalá dopravná inžinierka mesta Tatiana Kratochvílová hovorí, že vytvorenie BUS pruhu je o obmedzení áut a na to treba odvahu. Dnes pracuje na dopravnom oddelení v Karlovej Vsi. „Mesto má potrebné argumenty už niekoľko rokov – nedostatočná spoľahlivosť MHD, neefektívne dopĺňanie dopravných prostriedkov pre meškanie v dopravných špičkách. Obyvatelia a návštevníci Bratislavy sú s bratislavskou dopravou nespokojní,“ hovorí Kratochvílová.
Už krátky úsek autobusového pruhu na konci Mosta SNP podľa nej v špičke pomohol, aby sa autobusy dostali na Staromestskú ulicu skôr. „Autá tu musia čakať, ale o tom to je. Efekt nebude okamžitý, chvíľu trvá, kým si ľudia osvoja, že cestovať sa dá aj verejnou dopravou, a auto nechajú doma,“ hovorí Kratochvílová.
Modranský hovorí, že iba vynovený vozový park dopravného podniku ľudí nepresvedčí cestovať MHD, ak nemá preferenciu. „BUS pruhy garantujú, že cestujúci verejnou dopravou prídu do cieľa rýchlejšie a včas.“
Bratislava, diaľnica D4, nultý okruh
Bratislava, letisko, železnica, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.