Bratislavské metro má prvé povolenie

Kým sa začne kopať, ešte to potrvá. Robiť sa bude aj tunel pod Dunajom. Prepojenie železníc sa bude môcť v meste využívať ako náhrada metra.

Bratislava - Najväčší stavebný projekt v meste za takmer 664 miliónov eur, prepojenie železničných koridorov TEN-T v rámci Európy, má prvé územné rozhodnutie.

O prvom oficiálnom súhlase informoval petržalský miestny úrad, stavba sa totiž dotkne štyroch mestských častí - kopať sa bude v centre, v Novom Meste, v Ružinove ale aj v Petržalke.

Stavebník si teraz musí počkať na ďalšie súhlasy a následne stavebné povolenia. Keďže ide o megastavbu, je rozdelená na viacero úsekov, čiže každý zo štyroch stavebných úradov bude rozhodovať vo viacerých samostatných rozhodnutiach.

Po kilometroch

Petržalka vydala rozhodnutie nedávno, od 1. septembra je právoplatné. „Týka sa úseku 1,325 kilometra medzi Rakúskom a železničnou stanicou Petržalka," povedal hovorca Petržalky Ľubomír Andrassy.

Ďalšie konania v Petržalke ešte prebiehajú. Žiadosti teraz posudzuje aj Staré Mesto. „V týchto dňoch len uplynul termín na pripomienkovanie projektu, takže konanie ešte nie je uzavreté," povedala hovorkyňa staromestskej samosprávy Alena Kopřivová.

V Starom Meste má mať trať spolu asi osem kilometrov, šla by popod Karadžičovu ulicu a dnešnú ešte nezastavanú zónu Chalupkova smerom k Dunaju. Stanica Centrum by mala byť pri dnešnej Olejkárskej ulici pri novom Národnom divadle. Odtiaľ pôjde vlak popod Dunaj do Petržalky.

Všetky konania sa už začali

„Všetko prebieha v súlade s dohodnutým harmonogramom prác," hovorí Petra Pauerová z Dopravoprojektu, ktorý je projektantom stavby a má na starosti vybavovanie povolení.

„Územné konania už začali všetky stavebné úrady v štyroch dotknutých mestských častiach," povedala.

Dokopy sa v Bratislave bude stavať na území asi od Rače a letiska cez starú stanicu Filiálka popod centrum a Dunaj až do Petržalky a k hraniciam s Rakúskom.

Podľa odhadov by sa mohla táto megastavba začať realizovať v roku 2011, výstavba by mala trvať päť rokov. Nutná bola zmena územného plánu.

Peniaze na projekt pôjdu sčasti z európskych fondov a sčasti zo štátneho rozpočtu.

Po dokončení by sa vlakom dalo dostať na viaceré miesta v centre, napríklad na Mlynské nivy, k novému Národnému divadlu, na letisko či popod Dunaj do Petržalky. Tam by sa vlak napojil na budúcu rýchloelektričku, ktorá bude končiť až pri budúcej štvrti Južné mesto.

Viackrát sa v tejto súvislosti hovorí o tom, že projekt prepojenia koridorov TEN-T (Trans European Network for Transport) by v meste mohol nahrádzať metro, keďže bude viesť naprieč mestom. Bude súčasťou magistrály Paríž - Štrasburg - Stuttgart - Viedeň - Bratislava.

Kopanie

Cez veľkú časť mesta by šla nová trať pod zemou. Tunel bude dlhý asi šesť kilometrov. Časť sa bude raziť, časť hĺbiť, teda kopať z povrchu v otvorenej stavebnej jame. To ovplyvní život v okolí a ľudia budú musieť strpieť mechanizmy, prach a hluk.

Výrazné obmedzenia a stavebné práce budú potrebné najmä v okolí dnešnej zanedbanej stanice Filiálka. Napríklad Kukučínova ulica bude musieť mať obmedzený režim.

Od Šancovej k Dunaju sa bude tunel raziť, na povrchu by teda zmeny nemali byť cítiť. Práce budú prebiehať veľmi hlboko, lebo tunel povedie pod zastavaným územím. Čo bude cítiť aj pri razení tunela, bude intenzívny pohyb stavebných mechanizmov, zeminu z budúceho tunela totiž bude treba z podzemia vyviezť a odviezť.

Pod Dunajom

Tunel by mal viesť aj popod Dunaj. Práce budú prebiehať vo veľkej hĺbke - od 20 do 40 metrov. Dôležité bude vyriešiť, čo s 1,5 až 2 miliónmi kubíkmi ílu, ktorý tu vyťažia. Podľa Petra Minárika zo Slovenského vodohospodárskeho podniku by ho mali vykladať v Petržalke a odvážať loďami.

Hĺbiť z povrchu sa bude aj pri letisku. Stanica pri ňom bude v podzemí. Trať klesne do tunela pred letiskom medzi Ivanskou cestou a diaľnicou. Ako už v minulosti oznámil Dopravoprojekt, bude nutné asanovať niektoré objekty, záhrady, ale aj rodinné domy.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.