Brecely: Juhozápadný obchvat Prešova bude do roku 2020

Nový obchvat skráti jazdu osobným autám o 13 minút, nákladným o takmer 11.

PREŠOV. Osemkilometrový juhozápadný  obchvat Prešova sa predsa len začne stavať. Podľa ministra dopravy Romana Brecelyho by sa stavebné mechanizmy mali objaviť na stavbe už v novembri.

Diaľničný úsek postaví víťaz súťaže a to združenie firiem Eurovia SK, Eurovia CS, Metrostav, Metrostav Slovakia za 356,34 milióna eur. Hotový má byť v roku 2020.

Doteraz celý objem nákladnej aj osobnej dopravy prechádza len po mestských komunikáciách. Hustota dopravy prekračuje v niektorých uzloch aj 38-tisíc vozidiel denne.

„Dopravné problémy v meste boli dlhodobo prehliadané. Zarezonovali dokonca názory analytikov z Bratislavy, ktorí akoby nevideli potrebu okamžitého riešenia situácie. Tranzitnú dopravu potrebujeme dostať z mesta preč čím skôr, preto som vydal pokyn na urýchlenie výstavby diaľničného obchvatu v smere od Popradu na Košice,“ povedal minister dopravy Roman Brecely.

Na okraj nákladov na stavbu, čo má byť 356,34 milióna eur dodal, že najdrahšia je tá diaľnica, ktorá nie je postavená.

Úspora času

Juhozápadný úsek, ktorý sa napája na križovatke Vydumanec na predchádzajúci úsek diaľnice D1, je jedným z posledných úsekov severnej diaľničnej spojnice medzi Bratislavou a Košicami.

Po výstavbe severného obchvatu sa napojí na rýchlostnú cestu R4.

Tieto komunikácie budú navzájom prepojené v mimoúrovňovej križovatke Prešov- západ, pričom jednou z funkcií je previesť predovšetkým tranzitnú dopravu mimo obývané územie mesta.

Preto je križovatka navrhnutá tak, aby prepájala všetky smery a všetky kategórie ciest.

Vozidlám nový obchvat skráti cestu o 13 minút a ušetria 20 percent času ako pri jazde po pôvodnej ceste, nákladným autám sa skráti prejazd o 11 minút a ušetria 27 percent času.

„Nejde len o čas. Prešov dlhodobo zápasí s postupným dopravným kolapsom, keďže tranzitná doprava vedie mestskými komunikáciami, čo znamená veľké problémy pre vnútromestskú dopravu. Ide o posledné krajské mesto, ktoré doteraz nemalo žiadnym spôsobom riešený obchvat dopravy. Nový diaľničný úsek pomôže všetkým Prešovčanom,“ poznamenal generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Róbert Auxt.

Víťaz súťaže ponúkol o 13 miliónov nižšiu cenu

Prešovský osemkilometrový úsek, vrátane dvojrúrového tunela o dĺžka 2,2 kilometra bude znamenať fakt, že od Ružomberka po Košice budú vodiči cestovať po diaľnici plynulo celých 190 km.

Dostavba je plánovaná o štyri roky.

Predpokladaná hodnota zákazky bola 369,51 milióna eur. Financovať sa bude z eurofondov a štátnych zdrojov. Mimochodom, združenie firiem, ktoré súťaž vyhralo ponúklo o 13 miliónov nižšiu cenu.

„Vyhodnotili sme súťaž a z troch cenových ponúk sme vybrali tú najnižšiu. Očakávam, že do niekoľkých týždňov podpíšeme s víťazným uchádzačom zmluvu,“ konštatoval generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt.

Zdôraznil tiež, že v najbližších 4 rokoch na troch diaľničných úsekoch, dvoch pri Košiciach a jednom v Prešove nájde prácu 1 500 ľudí.

Prešovská rarita, semafor na diaľnici, zmizne

Semafor nie je nikde nielen na Slovensku, ale ani v Európe. Len v Prešove, čo bolo dôsledkom „nedohody“ s istým súkromným vlastníkom pozemkov, s ktorým sa NDS nedokázala dohodnúť.

Dopravu musel riadiť semafor preto, aby púšťal autá na diaľnicu, lebo výjazd a vjazd na diaľnicu pretína cesta I. triedy.

„Týmto uľahčíme vstup a výstup motoristov do Prešova. Vyhodnotili sme súťaž na dodávateľa prác, predpokladáme podpis zmluvy s ním niekedy v auguste a po odovzdaní staveniska zhotoviteľovi by sa mohlo v druhej polovici septembra stavať,“ vysvetlil riaditeľ NDS Róbert Auxt.

Stavebné práce by mali trvať asi jeden rok a to znamená, že v septembri 2017 by mal semafor po takmer siedmich rokoch definitívne zmiznúť. Bude to stáť 1,99 miliónov eur. S majiteľom pozemkov sa už dohodli na majetkovom vyrovnaní. Hoci chcel pôvodne viac ako 1 milión eur, napokon sa dohodli na sume 150-tisíc eur.

Čo sa vybuduje na úseku D1 Prešov západ- Prešov- juh

  • Dĺžka úseku – 7,87 km
  • Tunel – 2,2 km
  • Počet mostov – 18
  • Počet vetiev križovatiek – 17
  • Dĺžka protihlukových stien – 6,26 km
  • Vybudovanie inžinierskych sietí  a preložka potoka Vydumanec.
  • Dobudovanie  vetvy kruhového objazdu pre plynulé dopravné napojenie cesty I/18 a II/546 do mesta Prešov.
  • Odstránenie dočasnej svetelnej signalizácie na vstupe do Prešova.
Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.