Brecely preveruje križovatku po Počiatkovi, stavba už rok stojí

Národná diaľničná spoločnosť chce nový návrh riešenia križovatky Triblavina predstaviť do konca mája.

BRATISLAVA. Výstavbu križovatky Triblavina, ktorú počas jej výstavby začali zvláštne prekreslovať, pozastavili ešte vlani v máji. Nový minister dopravy Roman Brecely zo Siete začal novinky, ktoré sa na nej plánujú, posudzovať.

Bývalé vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti ešte za ministra dopravy Jána Počiatka zo Smeru navrhlo, aby sa úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou nerozširoval na šesť pruhov, ale na osem pruhov - avšak bez kolektorov.

Križovatku Triblavina stavia rakúska stavebná spoločnosť Porr za takmer 24 miliónov eur.

"V tejto chvíli hľadáme optimálny variant, aby sme ponúkli čo najlepšie riešenie pre obyvateľov okolitých obcí," hovoril pre SME Brecely. Viac nespresnil.

Minister hľadá variant medzi novým riešením, ktoré navrhlo bývalé vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti, a pôvodným riešením. Verejnosti ho chce predstaviť v najbližších týždňoch.

Národná diaľničná spoločnosť ešte začiatkom mája napísala, že pracuje na optimálnom riešení, ktoré chce predstaviť do konca mesiaca.

Zvláštne riešenie križovatky Triblavina sa vo štvrtok dostalo aj na rokovanie hospodárskeho výboru parlamentu. Zvolala ho opozícia, ktorej sa nepáči.

Ministerstvo a diaľničnú spoločnosť kritizovali za to, že zmeny robí v rozpore s územným plánom bratislavskej župy, čo je podľa nej v rozpore so zákonom.

"Kolektory sú v záväznom dokumente Bratislavského samosprávneho kraja. Akákoľvek zmena mala byť prerokovaná so všetkými subjektmi, čo sa nestalo," hovorí poslankyňa SaS Anna Zemanová.

Pomocné cesty mali slúžiť regionálnej doprave, teda pomôcť obciam pri Bratislave ako napríklad Bernolákovu, Chorvátskemu Grobu či Čiernej vode. Zmeny, ktoré navrhovala Národná diaľničná, obciam podľa nej nepomôžu.

Členka petičného výboru, ktorý sa plánuje obrátiť na prokuratúru, a bývalá hlavná dopravná inžinierka Bratislavy Tatiana Kratochvílová tvrdí, že ministerstvo si neplní, čo má. "Rozhodnutím, ktoré urobili, zasahujú do územného plánu Bratislavského samosprávneho kraja, do územného plánu obcí, do rozvoja obcí a vôbec neriešia dopravnú situáciu okolitých obcí. To, čo bolo pripravené, bolo podľa nás pripravené správne a nevieme prečo to zmenilo."

Miesto Brecelyho Stromček

Zmenu pred hospodárskym výborom obhajoval namiesto Brecelyho jeho štátny tajomník Viktor Stromček zo Smeru. Štátnym tajomníkom bol aj v čase, keď bol ministrom Ján Počiatek zo Smeru. Tvrdí, že Národná diaľničná zmeny navrhla na základe dopravných prieskumov a rád odborníkov.

"Triblavinu budujeme preto, aby sme zlepšili dopravnú infraštruktúru. Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej bude pokračovať v rokovaniach o dopravných riešeniach, aby sa zlepšila dopravná situácia," povedal Stromček. Dopravnú situáciu v okolí podľa neho môže zlepšiť viacero vecí. Napríklad výstavba mimoúrovňovej križovatky neďaleko Ivanky pri Bratislavy.

Kratochvílová má aj preto obavu, že sa potvrdzuje, že súčasné vedenie ministerstva bude postupovať v rozpore so zákonom a s verejným záujmom, hoci Sieť pred voľbami zmeny kritizovala.

Dnešný generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt pred voľbami v blogu napísal, že Národná diaľničná pripravuje stavbu, ktorá sa podľa bude dať zaradiť medzi čierne stavby.

Ako to vzniklo

Na prelome rokov 2011 a 2012 podpísalo ministerstvo dopravy vedené Jánom Figeľom z KDH, bratislavská župa a NDS zmluvu o spolupráci pri výstavbe križovatky Triblavina.

Zmyslom projektu bolo napojiť obce na diaľnicu D1, aby sa tak odbremenila takzvaná stará Senecká cesta. "Predmetná stavba sa buduje za účelom prepojenia obcí a napojenia na diaľnicu D1," píše sa v zmluve.

Národná diaľničná a bratislavská župa si v zmluve rozdelili, kto postaví ktorú časť. Župa sa zaviazala, že sa postará o výstavbu miestnych ciest prepojujúcich Chorvátsky Grob, Slovenský Grob a Bernolákovo, ale tiež o výstavbu napojenia na diaľnicu D1.

NDS stavia križovatku na D1 tak, že od severnej (Čierna Voda, Chorvátsky Grob) aj južnej strany (Bernolákovo, Slovenský Grob) budú kruhové objavy, ktoré nikam nevedú. O napojenie na miestne cesty sa podľa zmluvy má postarať župa.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...