Diaľnice v okolí hlavného mesta postaví konzorcium okolo spoločnosti Cintra. Ročne jej štát bude platiť 56,72 milióna eur.
BRATISLAVA. Obchvat hlavného mesta a priľahlej rýchlostnej cesty R7 smerom na Dunajskú Stredu sa nakoniec bude stavať cez verejno-súkromné partnerstvo (PPP).
Minister dopravy Roman Brecely zo Siete sa rozhodol koncesnú zmluvu s konzorciom okolo španielskej spoločnosti Cintra podpísať.
„Koncesnú zmluvu sme pripravení podpísať. V stredu ju predložíme na vládu,“ povedal v rozhovore pre SME minister.
PPP v praxi znamená, že na výstavbu cesty si peniaze požičia súkromný investor, postaví ju, bude ju tridsať rokov prevádzkovať.
Nakoniec ju kompletne opravenú odovzdá štátu. Štát zas projekt každoročne spláca.
Ministerstvo má na podpis zmluvy čas do piatku 13. mája.
Vtedy uplynie lehota, dokedy sú firmy viazané svojimi ponukami a potom by hrozilo, že súťaž o výstavbu a prevádzku obchvatu by sa opakoval.
Už predchádzajúca Ficova vláda podpis zmluvy odsúhlasila, to bol ešte ministrom dopravy Ján Počiatek.
Tento súhlas platí aj teraz, ale Brecely dá vláde posúdiť zmluvu ešte raz, pretože ju menili.
Podľa ministra sa doplnila napríklad klauzula o vylúčení schránkových firiem z výstavby a prevádzky obchvatu.
Dodávateľmi konzorcia by tak nemali byť firmy s nejasnou vlastníckou štruktúrou, no platiť to má iba pri plneniach nad 15 miliónov eur. Pri údržbe zas hranicu nastavili na 1,5 milióna eur. Prečo práve tieto limity?
„Po konzultácii s našimi odborníkmi sme si to takto nastavili,“ reagoval Brecely.
Systém odhaľovanie majiteľov bude podľa ministra naviazaný na fungujúce Register konečných užívateľov výhod na Úrade pre verejné obstarávanie, ktorý Sieť pred voľbami sama kritizovala ako nedostatočný.
Do registra sa totiž nemusia zapisovať skutoční vlastníci, pokiaľ sa schovávajú za komplikovanou štruktúrou schránok.
Brecely pre SME potvrdili, že pomery sa zmenili aj na strane konzorcia okolo firmy Cintra.
Spoločnosť sa dohodla s Európskou bankou pre obnovu a rozvoj na financovaní projektu, podľa ministra konzorciu požičia 500 miliónov eur. To je asi štvrtina celých nákladov projektu.
Pre výstavbu obchvatu cez PPP sa rozhodla ešte predchádzajúca vláda, Počiatek chcel zmluvu podpísať do volieb, ale nakoniec to neurobil.
Brecely dal proces prejsť tímom ľudí, ktorých mená doteraz nezverejnil. „Bude to dohľadateľné,“ tvrdí.
Mimovládna organizácia INEKO upozornila, v koncesná zmluva má viacero nejasných ustanovení.
Napríklad pri výstavbe cesty R1 koniec zmluvy medzi štátom a firmou nie je pevne stanovený.
Upozornila aj na nejasne definované sankcie za oneskorené uvedenie úseku do predčasného užívania, s možnosťou výkladu, ktorý je extrémne nepriaznivý pre štát.
Súčasťou konzorcia na výstavbu druhého diaľnčného PPP projektu v histórii Slovenska je okrem španielskej firmy Cintra aj rakúska stavebná spoločnosť Porr a austrálská investičná banka Macquarie.
V súťaži si vypýtali za obchvat 1,9 miliardy eur. Splácať im to budeme 30 rokov po 57 miliónov eur ročne.
Pôvodné analýzy hovorili, že obchvat môže stáť až 4,5 miliardy eur.
Je to vôbec potrebné?
Výhrady voči obchvatu cez PPP mal aj Inštitút finančnej politiky Ministerstva financií SR.
Analytici vo februári vyrátali, že ak by sa štát rozhodoval medzi PPP výstavbou za štátne so začiatkom tento rok, PPP projekt je nevýhodný o 62 miliónov eur.
„V scenári, ktorý predpokladá procesne a technicky realizovateľnú možnosť výstavby štátom až v roku 2018, však vychádza o 113 miliónov eur výhodnejšie výstavba a prevádzka projektu obchvatu cez PPP,“ tvrdí IFP.
Oba varianty sú lepšie ako nič nerobenie, dodali analytici.
IFP tiež upozornili, že existuje málo podkladových údajov na dobré vypočítanie benefitov diaľnice pre mesto.
Napríklad nie úplne verili údajom o prechádzajúcich autách, čo je kľúčový údaj na výpočet porovnania výhodnosti s inými alternatívami riešenia dopravy v Bratislave.
Bratislava, diaľnica D4, nultý okruh
Tieto cesty patria k vládnym prioritám na najbližšie štyri roky
Veľké diaľničné tendre stoja, stavbárov čaká od štátu málo práce
Diaľnice musia ustúpiť. Pozrite sa, aké plány má Sieť
Varianty rýchlostnej cesty R7 v úseku Čaka - Veľký Krtíš
Počiatek: Diaľnice budeme musieť stavať cez PPP projekty
Počiatek má zelenú. Obchvat za 1,9 miliardy začnú stavať na jar
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.