Brecely sa rozhodol, obchvat Bratislavy podpíše

Diaľnice v okolí hlavného mesta postaví konzorcium okolo spoločnosti Cintra. Ročne jej štát bude platiť 56,72 milióna eur.

BRATISLAVA. Obchvat hlavného mesta a priľahlej rýchlostnej cesty R7 smerom na Dunajskú Stredu sa nakoniec bude stavať cez verejno-súkromné partnerstvo (PPP).

Minister dopravy Roman Brecely zo Siete sa rozhodol koncesnú zmluvu s konzorciom okolo španielskej spoločnosti Cintra podpísať.

„Koncesnú zmluvu sme pripravení podpísať. V stredu ju predložíme na vládu,“ povedal v rozhovore pre SME minister.

PPP v praxi znamená, že na výstavbu cesty si peniaze požičia súkromný investor, postaví ju, bude ju tridsať rokov prevádzkovať.

Nakoniec ju kompletne opravenú odovzdá štátu. Štát zas projekt každoročne spláca.

Schránkové firmy

Ministerstvo má na podpis zmluvy čas do piatku 13. mája.

Vtedy uplynie lehota, dokedy sú firmy viazané svojimi ponukami a potom by hrozilo, že súťaž o výstavbu a prevádzku obchvatu by sa opakoval.

Už predchádzajúca Ficova vláda podpis zmluvy odsúhlasila, to bol ešte ministrom dopravy Ján Počiatek.

Tento súhlas platí aj teraz, ale Brecely dá vláde posúdiť zmluvu ešte raz, pretože ju menili.

Podľa ministra sa doplnila napríklad klauzula o vylúčení schránkových firiem z výstavby a prevádzky obchvatu.

Dodávateľmi konzorcia by tak nemali byť firmy s nejasnou vlastníckou štruktúrou, no platiť to má iba pri plneniach nad 15 miliónov eur. Pri údržbe zas hranicu nastavili na 1,5 milióna eur. Prečo práve tieto limity?

„Po konzultácii s našimi odborníkmi sme si to takto nastavili,“ reagoval Brecely.

Systém odhaľovanie majiteľov bude podľa ministra naviazaný na fungujúce Register konečných užívateľov výhod na Úrade pre verejné obstarávanie, ktorý Sieť pred voľbami sama kritizovala ako nedostatočný.

Do registra sa totiž nemusia zapisovať skutoční vlastníci, pokiaľ sa schovávajú za komplikovanou štruktúrou schránok.

Zmena financovania

Brecely pre SME potvrdili, že pomery sa zmenili aj na strane konzorcia okolo firmy Cintra.

Spoločnosť sa dohodla s Európskou bankou pre obnovu a rozvoj na financovaní projektu, podľa ministra konzorciu požičia 500 miliónov eur. To je asi štvrtina celých nákladov projektu.

Pre výstavbu obchvatu cez PPP sa rozhodla ešte predchádzajúca vláda, Počiatek chcel zmluvu podpísať do volieb, ale nakoniec to neurobil.

Brecely dal proces prejsť tímom ľudí, ktorých mená doteraz nezverejnil. „Bude to dohľadateľné,“ tvrdí.

Mimovládna organizácia INEKO upozornila, v koncesná zmluva má viacero nejasných ustanovení.

Napríklad pri výstavbe cesty R1 koniec zmluvy medzi štátom a firmou nie je pevne stanovený.

Upozornila aj na nejasne definované sankcie za oneskorené uvedenie úseku do predčasného užívania, s možnosťou výkladu, ktorý je extrémne nepriaznivý pre štát.

Tridsať rokov splácania

Súčasťou konzorcia na výstavbu druhého diaľnčného PPP projektu v histórii Slovenska je okrem španielskej firmy Cintra aj rakúska stavebná spoločnosť Porr a austrálská investičná banka Macquarie.

V súťaži si vypýtali za obchvat 1,9 miliardy eur. Splácať im to budeme 30 rokov po 57 miliónov eur ročne.

Pôvodné analýzy hovorili, že obchvat môže stáť až 4,5 miliardy eur.

Je to vôbec potrebné?

Výhrady voči obchvatu cez PPP mal aj Inštitút finančnej politiky Ministerstva financií SR.

Analytici vo februári vyrátali, že ak by sa štát rozhodoval medzi PPP výstavbou za štátne so začiatkom tento rok, PPP projekt je nevýhodný o 62 miliónov eur.

„V scenári, ktorý predpokladá procesne a technicky realizovateľnú možnosť výstavby štátom až v roku 2018, však vychádza o 113 miliónov eur výhodnejšie výstavba a prevádzka projektu obchvatu cez PPP,“ tvrdí IFP.

Oba varianty sú lepšie ako nič nerobenie, dodali analytici.

IFP tiež upozornili, že existuje málo podkladových údajov na dobré vypočítanie benefitov diaľnice pre mesto.

Napríklad nie úplne verili údajom o prechádzajúcich autách, čo je kľúčový údaj na výpočet porovnania výhodnosti s inými alternatívami riešenia dopravy v Bratislave.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.