Štát musí presvedčiť euroúradníkov, že medzi Žilinou a Poľskom bude jazdiť veľa áut.
BRATISLAVA. Štát ráta s tým, že sa bude 12-kilometrový úsek diaľnice D3 medzi Svrčinovcom a Skalitým, ktorý práve tendruje, spolufinancovať z eurofondov.
Európska komisia sa však chce najprv presvedčiť, že peniaze na tento úsek nevynaloží zbytočne.
Chce sa uistiť, že je výstavba úseku pre počty áut, ktoré po nej budú jazdiť, nevyhnutná.
„V prípade D3 boli vznesené otázky, ktoré súvisia s intenzitou dopravy, projektového dizajnu, nákladov a socioekonomickým opodstatnením projektu,“ povedala Ingrid Ludviková zo zastúpenia Komisie na Slovensku.
Slovenskí zástupcovia už podľa nej chystajú dopravnú štúdiu pre tento úsek. Keď bude hotová, diskusie budú pokračovať. Záväzné formálne stanovisko Brusel zaujme, až keď budeme na diaľnicu oficiálne žiadať peniaze.
Ministerstvo dopravy hovorí, že má dokumenty pripravené. Na hraničných priechodoch s Českom a Poľskom v regióne Oravy a Kysúc sa totiž robil anketový prieskum.
„Je možné skonštatovať, že dopravné intenzity v úseku D3 Svrčinovec – Skalité sú dostačujúce na splnenie podmienky ekonomickej miery návratnosti,“ povedal hovorca rezortu Martin Kóňa.
Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného v Žiline hovorí, že po paralelnom úseku dnes prechádza asi tritisíc áut denne, z nich takmer 700 nákladných.
„Je to však preto, že je tam obmedzená doprava do 7,5 tony a cesta z Poľska sa ťahá cez dediny. Priemerná rýchlosť úseku nie je viac ako 50 až 60 kilometrov za hodinu,“ hovorí Kajánek.
Vodiči preto radšej obídu túto cestu cez Česko a na Slovensko sa pripájajú smerom z Českého Těšína vo Svrčinovci. Najviac áut, vyše 20-tisíc, na ceste paralelnej k D3 nameral ústav medzi Kysuckým Novým Mestom a Čadcou.
Ak aj Brusel prijme argumenty ministerstva dopravy, stále nemusí peniaze na diaľnicu dostať. Tá je totiž teraz podľa informácií SME pod drobnohľadom Protimonopolného úradu.
Ten takéto informácie spravidla nekomentuje. No podľa kuloárnych informácií sa už inšpektori boli pozrieť v Národnej diaľničnej spoločnosti. Majú údajne podozrenie, že v tendri o diaľnicu sa firmy dohodli, kto podá akú ponuku.
Najlacnejšie vychádza stavba úseku od konzorcia pod vedením Váhostavu. Ten podozrenia odmieta s tým, že o vyšetrovaní nevie, rovnako ako jeho partner v konzorciu Strabag.
Kia a jej sesterská automobilka Hyundai v Česku si posielajú prevodovky. Diaľnica D3 vraj pomôže aj ďalším.
Potrebujeme vôbec diaľnicu číslo tri v ťažkom teréne na severe krajiny? Názory na to sa rôznia.
„Stavať D3 k poľskej hranici je nezmysel. Do Poľska vedú cez Slovensko významnejšie trasy ako kysucká. Najväčším priechodom v Trstenej prechádza mnohonásobne viac áut,“ povedal nedávno Juraj Mesík, občiansky aktivista a konzultant Svetovej banky.
Dopravný analytik Inštitútu dopravnej politiky Juraj Čermák hovorí, že priechod v Trstenej nestačí.
„Pre žilinskú Kiu a jej sesterskú automobilku Hyundai v Česku,“ vysvetľuje nárast počtu kamiónov na cestách paralelných s plánovanou diaľnicou. Tovar sa totiž presúva aj medzi sesterskými automobilkami navzájom.
„Objem prepravovaných motorov, respektíve prevodoviek medzi našou spoločnosťou a závodom Hyundai v českých Nošoviciach rastie, rovnako ako aj objem dodaných dielcov od našich partnerov z Poľska,“ povedal hovorca žilinskej Kie Jozef Bačé.
Dodal, že v prípade nehody alebo zlého počasia môže dôjsť k omeškaniu dodávok, čo má zlý vplyv na výrobu. Podľa Bačého by diaľnicu D3 uvítalo aj mnoho ďalších firiem, nielen z oblasti automobilového priemyslu.
Súhlasí s ním Ján Mišura zo žilinskej Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory. „Podnikatelia a investori potrebujú prioritne postaviť rozostavaný úsek Svrčinovec - Zwardon a neskôr úsek Strážov - Brodno. Máme k tomu vyjadrenú podporu stoviek podnikateľov,“ hovorí. Mená firiem však neuviedol.
Diaľnicu chce aj žilinský primátor Igor Choma. „Žiline by D3 rozhodne pomohla, najmä odklonením všetkej dopravy smerujúcej na sever z mestskej estakády a znížením dopravného zaťaženia v meste,“ povedal.
Od Žiliny až po Čadcu by mala byť v plnom profile, ďalej na poľskú hranicu podľa neho stačí jeden pruh tam a jeden naspäť.
Pre kysuckú diaľnicu chce štát vyvlastňovať
Štát ide stavať diaľnicu, o ktorú súťažili podozrivo
Kysucká diaľnica bude, Brusel ustúpil a zaplatí ju
Vyvlastňovanie majetku bude na Slovensku jednoduchšie
Diaľničiari vyhlásili nové tendre za viac ako 1,2 miliardy
Smer pripravuje nové pravidlá vyvlastňovania pozemkov
Odškodné za vyvlastnené pozemky vyplatia diaľničiari
Dôchodca cíti krivdu za zhabanie pôdy, ktoré odobril Počiatek
Obyvatelia Čadce diaľnici nakoniec ustúpili
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.