Štát musí presvedčiť euroúradníkov, že medzi Žilinou a Poľskom bude jazdiť veľa áut.
BRATISLAVA. Štát ráta s tým, že sa bude 12-kilometrový úsek diaľnice D3 medzi Svrčinovcom a Skalitým, ktorý práve tendruje, spolufinancovať z eurofondov.
Európska komisia sa však chce najprv presvedčiť, že peniaze na tento úsek nevynaloží zbytočne.
Chce sa uistiť, že je výstavba úseku pre počty áut, ktoré po nej budú jazdiť, nevyhnutná.
„V prípade D3 boli vznesené otázky, ktoré súvisia s intenzitou dopravy, projektového dizajnu, nákladov a socioekonomickým opodstatnením projektu,“ povedala Ingrid Ludviková zo zastúpenia Komisie na Slovensku.
Slovenskí zástupcovia už podľa nej chystajú dopravnú štúdiu pre tento úsek. Keď bude hotová, diskusie budú pokračovať. Záväzné formálne stanovisko Brusel zaujme, až keď budeme na diaľnicu oficiálne žiadať peniaze.
Ministerstvo dopravy hovorí, že má dokumenty pripravené. Na hraničných priechodoch s Českom a Poľskom v regióne Oravy a Kysúc sa totiž robil anketový prieskum.
„Je možné skonštatovať, že dopravné intenzity v úseku D3 Svrčinovec – Skalité sú dostačujúce na splnenie podmienky ekonomickej miery návratnosti,“ povedal hovorca rezortu Martin Kóňa.
Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného v Žiline hovorí, že po paralelnom úseku dnes prechádza asi tritisíc áut denne, z nich takmer 700 nákladných.
„Je to však preto, že je tam obmedzená doprava do 7,5 tony a cesta z Poľska sa ťahá cez dediny. Priemerná rýchlosť úseku nie je viac ako 50 až 60 kilometrov za hodinu,“ hovorí Kajánek.
Vodiči preto radšej obídu túto cestu cez Česko a na Slovensko sa pripájajú smerom z Českého Těšína vo Svrčinovci. Najviac áut, vyše 20-tisíc, na ceste paralelnej k D3 nameral ústav medzi Kysuckým Novým Mestom a Čadcou.
Ak aj Brusel prijme argumenty ministerstva dopravy, stále nemusí peniaze na diaľnicu dostať. Tá je totiž teraz podľa informácií SME pod drobnohľadom Protimonopolného úradu.
Ten takéto informácie spravidla nekomentuje. No podľa kuloárnych informácií sa už inšpektori boli pozrieť v Národnej diaľničnej spoločnosti. Majú údajne podozrenie, že v tendri o diaľnicu sa firmy dohodli, kto podá akú ponuku.
Najlacnejšie vychádza stavba úseku od konzorcia pod vedením Váhostavu. Ten podozrenia odmieta s tým, že o vyšetrovaní nevie, rovnako ako jeho partner v konzorciu Strabag.
Kia a jej sesterská automobilka Hyundai v Česku si posielajú prevodovky. Diaľnica D3 vraj pomôže aj ďalším.
Potrebujeme vôbec diaľnicu číslo tri v ťažkom teréne na severe krajiny? Názory na to sa rôznia.
„Stavať D3 k poľskej hranici je nezmysel. Do Poľska vedú cez Slovensko významnejšie trasy ako kysucká. Najväčším priechodom v Trstenej prechádza mnohonásobne viac áut,“ povedal nedávno Juraj Mesík, občiansky aktivista a konzultant Svetovej banky.
Dopravný analytik Inštitútu dopravnej politiky Juraj Čermák hovorí, že priechod v Trstenej nestačí.
„Pre žilinskú Kiu a jej sesterskú automobilku Hyundai v Česku,“ vysvetľuje nárast počtu kamiónov na cestách paralelných s plánovanou diaľnicou. Tovar sa totiž presúva aj medzi sesterskými automobilkami navzájom.
„Objem prepravovaných motorov, respektíve prevodoviek medzi našou spoločnosťou a závodom Hyundai v českých Nošoviciach rastie, rovnako ako aj objem dodaných dielcov od našich partnerov z Poľska,“ povedal hovorca žilinskej Kie Jozef Bačé.
Dodal, že v prípade nehody alebo zlého počasia môže dôjsť k omeškaniu dodávok, čo má zlý vplyv na výrobu. Podľa Bačého by diaľnicu D3 uvítalo aj mnoho ďalších firiem, nielen z oblasti automobilového priemyslu.
Súhlasí s ním Ján Mišura zo žilinskej Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory. „Podnikatelia a investori potrebujú prioritne postaviť rozostavaný úsek Svrčinovec - Zwardon a neskôr úsek Strážov - Brodno. Máme k tomu vyjadrenú podporu stoviek podnikateľov,“ hovorí. Mená firiem však neuviedol.
Diaľnicu chce aj žilinský primátor Igor Choma. „Žiline by D3 rozhodne pomohla, najmä odklonením všetkej dopravy smerujúcej na sever z mestskej estakády a znížením dopravného zaťaženia v meste,“ povedal.
Od Žiliny až po Čadcu by mala byť v plnom profile, ďalej na poľskú hranicu podľa neho stačí jeden pruh tam a jeden naspäť.
Pre kysuckú diaľnicu chce štát vyvlastňovať
Štát ide stavať diaľnicu, o ktorú súťažili podozrivo
Kysucká diaľnica bude, Brusel ustúpil a zaplatí ju
Vyvlastňovanie majetku bude na Slovensku jednoduchšie
Diaľničiari vyhlásili nové tendre za viac ako 1,2 miliardy
Smer pripravuje nové pravidlá vyvlastňovania pozemkov
Odškodné za vyvlastnené pozemky vyplatia diaľničiari
Dôchodca cíti krivdu za zhabanie pôdy, ktoré odobril Počiatek
Obyvatelia Čadce diaľnici nakoniec ustúpili
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.