Brusel musíme presvedčiť, že sa trasa D1 nedá zmeniť

Brusel chráni medvede a rysy vo Fatre. Môže sa im prispôsobiť aj trasa výstavby úseku D1. Ďalšie časti okrem obchvatu Prešova sa môžu dokončiť, kým bude Počiatek za tejto vlády v ministerskom kresle.

Bratislava - Do konca tohto volebného obdobia bude každá časť diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami aspoň vo výstavbe. Verí v to minister dopravy Ján Počiatek (Smer).

Zámer sa podľa neho podarí naplniť, ak Brusel presvedčíme, že aj časť autostrády medzi Turanmi a Hubovou je dosť šetrná voči prírode. Euroúradníci totiž pochybujú, či je správne viesť diaľnicu cez Fatru namiesto toho, aby sa postavil popod chránenú prírodu tunel.

Len ak to inak nejde

Sporný úsek

  • Turany ­ Hubová
  • Pôvodne sa mal tento úsek stavať ako súčasť balíka PPP.
  • Európska investičná banka na PPP neposkytla úver pre ochranu prírody.
  • PPP zrušili a teraz sa má stavať z eurofondov.
  • Počiatek chce povrchový variant cesty pretlačiť v Bruseli cez opatrenia, ktoré by negatívny vplyv na prírodu zmiernili.

„Ak sa Európska komisia stotožní s naším názorom, budem na konci tohto funkčného obdobia odovzdávať diaľnicu D1 so všetkými úsekmi vo výstavbe,“ napísal pre Hospodárske noviny.

Brusel čaká od Počiatka viac. „Súčasná trasa diaľnice bude mať významný vplyv na chránené územia.

Ak slovenskí predstavitelia chcú túto alternatívu, musia preukázať, že nie sú žiadne iné realizovateľné alternatívy a že projekt je nevyhnutný vo verejnom záujme,“ povedali pre SME predstavitelia Európskej komisie v Bruseli.

Ochranári už dlho tvrdia, že diaľnica má aj iné trasy, ktoré by menej ohrozovali fatranské rysy či medvede.

Vedecký pracovník Ján Topercer uprednostňuje variant diaľnice s asi šesťkilometrovým tunelom Korbeľka. „Pre prírodu to vychádza neporovnateľne lepšie,“ tvrdí.

Takýto tunel nie je podľa ministerstva alternatívou. „V tomto horskom prostredí je vždy riziko vplyvov na životné prostredie,“ povedal hovorca rezortu Martin Kóňa.

Podporu očakáva ministerstvo aj od starostov dotknutých obcí. Získa ju napríklad z Hubovej.

Starosta obce Stanislav Nechaj hovorí, že v posledných rokoch na tunajšej ceste zahynulo pri nehodách vyše dvadsať ľudí a len dva medvede, ktoré chcú environmentalisti chrániť. Preto je dôležité stavať čo najskôr, hovorí.

Diaľnica po roku 2020?

Ak by euroúradníci donútili zmeniť trasu plánovanej cesty, štát očakáva, že sa dostane do časového sklzu. „To by mohlo znamenať, že výstavba sa tu začne až za ďalšej vlády,“ povedal Kóňa.

Celá D1 by potom bola v dohľadne až po roku 2020, dodal. Podľa Topercera zdržanie nemusí trvať dlhšie než rok.

Vo výstavbe by na konci tohto volebného obdobia mal byť úsek so 7,5­kilometrovým tunelom Višňové a ďalší, ktorý naň nadväzuje. Tunel sa má začať stavať tento rok.

Celá stavba trvá 5,5 roka, a tak do ďalšieho volebného obdobia zostanú práce asi na dva roky. Ďalšie časti okrem obchvatu Prešova sa môžu dokončiť, kým bude Počiatek za tejto vlády v ministerskom kresle.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.