Brusel: Mýto bolo nefér

Najprv Slovensko zvýhodnilo víťaza mýtneho tendra, keď zo súťaže vylúčilo lepšie ponuky. Po druhý raz zmenami podmienok, tvrdí Európska komisia v liste vláde.

Bratislava - Ak by sa rozhodovalo v Bruseli, firma SkyToll by o kontrakt na slovenské mýto nesúťažila sama. Minimálne jeden konkurent, ktorý pýtal za mýto  približne o 200 miliónov eur menej ako víťaz, bol podľa Európskej komisie zo súťaže vyhodený bezdôvodne.

Slovenská výberová komisia mu vyčítala technické nedostatky ponuky a podozrivo nízku cenu. List z Bruselu, na ktorý má minister dopravy Ľubomír  Vážny do mesiaca odpovedať, obe výhrady jednoznačne odmieta.

Komisia ide ešte ďalej. Žiada od slovenskej strany dôkazy, že SkyToll nezvýhodňovala zmenami podmienok aj v čase po spustení mýta.

Podľa komisie boli zmluvné podmienky so SkyTollom zmenené podstatným spôsobom. S dodatkom, že by to mohol byť dôvod, aby Slovensko úplne zrušilo tender na mýto.

Štát pomáhal SkyTollu pred aj po tendri

Mýto, ktoré stálo Slovensko 852 miliónov eur, je možno drahé, ale celkom isto unikátne a kvalitné, opakuje obhajobu mýtneho systému štát.

Ak by tým aj štátni úradníci verejnosť presvedčili o korektnosti vyhodenia troch uchádzačov s lacnejšou ponukou, na pôde Európskej komisie budú mať problém.

Obsah listu, ktorý Európska komisia zaslala ministerstvu dopravy minulý mesiac, totiž naznačuje, že o nekorektnosti tendra sú v Bruseli už viac­menej presvedčení.

Teraz pridávajú pochybnosti o tom, či súkromného dodávateľa mýta Slovensko neprotežovalo aj zmenou podmienok.

Zvýhodnený súkromník

„Komisia dospela k záveru, že zmluvné podmienky boli zmenené podstatným spôsobom, a preto bola zmenená pôvodná rovnováha verejnej zákazky v prospech operátora elektronického systému výberu mýta," píše komisia v liste.

Inak povedané, nášho prevádzkovateľa mýta - firmu SkyToll - mal štát rôznymi spôsobmi zvýhodňovať. Zoznam toho, ako to štát robil, je dlhý.

Pôvodne sa napríklad predpokladalo, že každý kamión bude musieť mať palubnú jednotku. Dávno po súťaži sa to zrazu zmenilo. Mýto sa totiž u nás napokon platí aj neelektronicky - cez „tickety".

Kamionistovi tak stačí kúpiť si na hraniciach lístok na konkrétnu trasu, ktorú chce prejsť. Netreba nijaké satelity ani palubné jednotky.

Keďže jedna palubná jednotka stojí 300 eur, SkyToll ušetrí. To má zrejme komisia na mysli, keď píše:  „Operátor elektronického systému výberu mýta bude mať podstatne nižšie náklady."

Koľko SkyToll ušetrí vďaka ticketingu sa nevie. Rovnako sa nevie, ako by dnes vyzerali ponuky v mýtnom tendri. Traja uchádzači, ktorých Národná diaľničná spoločnosť vyradila zo súťaže, viackrát povedali, že by išli s cenou rapídne dolu. Len keby vedeli, čo všetko napokon nebudú musieť platiť.

Treba zrušiť súťaž?

List Európskej komisie ministrovi Vážnemu ukazuje, že ticketing zďaleka nie je jediná vec, ktorá súkromnú firmu zvýhodňuje.

Nad rámec tendrových podmienok ide aj vyberanie poplatkov za poskytnutie palubnej jednotky. V praxi sa to prejavilo tak, že za každú jednotku SkyToll zinkasoval 1 euro. Pri nábehu mýta, keď palubnú jednotku potrebovali v podstate všetci, to mohli byť  státisíce eur.

Európska komisia si od Slovenska pýta aj podklady k dodatočnému zavedeniu možnosti platiť mýto takzvanými palivovými kartami. Podobnými zmenami mal byť SkyToll zvýhodnený  teoreticky až o 140 miliónov eur.

Aký je teda predbežný verdikt Európskej komisie? „V prípade zmeny podstatným spôsobom, na základe ktorej treba túto zákazku považovať za novú zákazku, treba uskutočniť nové výberové konanie," píše komisia.

Keď naše ministerstvo odpovie komisii, tá rozhodne, či konanie voči nám pohne o ďalší  stupeň. V krajnom prípade môže skončiť na Európskom súdnom dvore.

„Sme v procese, keď sa pripravuje odpoveď na list z Európskej komisie," povedal hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič. Trval na tom, že štát neporušil zákon.

SkyToll súťažil sám. Nebol na to dôvod

Brusel šetrí, či Slovensko v tendri protežovalo SkyToll. Ani takmer po roku ho totiž vládne vysvetlenia  nepresvedčili o opaku.

Bratislava - V súťaži o mýto jej víťaz nesúťažil. Národná diaľničná spoločnosť totiž všetkých lacnejších záujemcov z tendra vyradila. Európska komisia preto ešte v máji 2009 začala proti Slovensku konať.

Národná diaľničná v súťaži vyraďovala aj za podozrivo nízku cenu. Takto súťaž opustilo konzorcium Slovakpass, ktoré ponúklo, že nám mýto zavedie o 200 miliónov eur lacnejšie než SkyToll.

„Komisia trvá na svojom stanovisku, že vylúčenie uchádzača za predloženie neobvykle nízkej ceny nebolo odôvodnené," píše sa v jej liste.

Slovakpass diaľničná spoločnosť vyradila aj preto, že z jeho ponuky vraj nebolo jasné, či zahrnuje dieselové generátory. Komisia v liste Vážnemu tvrdí, že ponuka Slovakpassu  sa dala chápať len tak,  že dieselové generátory  zahrnuje.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...