Brusel: Mýto bude predražené

Brusel neuznal ani jeden z dôvodov, pre ktorý bolo konzorcium Slovakpass vylúčené Národnou diaľničnou spoločnosťou z mýtneho tendra.

Bratislava - Európska komisia neuznáva dôvody, pre ktoré Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vylúčila z tendra na elektronické mýto konzorcium pod vedením spoločnosti Slovakpass. Vyplýva to z listu komisára pre vnútorný trh Charlieho McCreevyho, ktorý adresoval slovenskej vláde.

Námietky neboli prijaté

Podľa zápisnice z otvárania ponúk z marca minulého roku, ktorú máme k dispozícii, Slovakpass ponúkol za vybudovanie mýtneho systému najnižšiu cenu (19 miliárd korún) a s takými parametrami, ktoré ho stavali na prvú priečku.

Štátna diaľničná spoločnosť konzorcium spolu s ďalšími dvoma záujemcami zo súťaže vylúčila. Najväčšiu zákazku v histórii Slovenska tak získala spoločnosť SkyToll s najdrahšou ponukou. Rozdiel medzi najlacnejšou a najdrahšou ponukou presahuje 6,5 miliardy korún.

Námietky Slovakpassu ani ďalších vylúčených konzorcií neboli diaľničnou spoločnosťou a Úradom pre verejné obstarávanie akceptované v takej miere, aby dokázali zvrátiť výsledok tendra. Zatiaľ vyradené konzorciá neboli úspešné ani na slovenských súdoch.

Všetko môže byť inak, keď slovenská vláda nepresvedčí Brusel, že medzinárodný tender prebehol podľa pravidiel a žiadny z jeho účastníkov nebol diskriminovaný. To, že komisia začala proti Slovensku konanie, však znamená, že doteraz sa to vláde nepodarilo.

Sporné dôvody vylúčenia

NDS vylúčila Slovakpass z tendra aj preto, lebo nepreukázal, že dieselovými agregátmi zabezpečí stály prísun elektrického prúdu v čase, keď nastane výpadok elektriny vo verejnej sieti. Eurokomisár Charlie McCreevy upozornil, že z ponuky sťažovateľa, teda Slovakpassu, bolo zrejmé, že nemôže ísť o iný ako dieselový náhradný zdroj elektriny a že NDS nevyužila „možnosť objasniť túto skutočnosť prostredníctvom písomných otázok adresovaných sťažovateľovi".

Komisár neuznáva ani druhý dôvod vylúčenia Slovakpassu - veľmi nízku cenu. Naopak naznačuje, že mohlo dôjsť k manipulácii. NDS „zmenila jeden podstatný parameter sťažovateľa a na základe takto zmenenej hodnoty vyhlásila ponuku sťažovateľa za neobvykle nízku," napísal komisár. NDS podľa neho nemohla vylúčiť ponuku z dôvodu neobvykle nízkej ponuky, „pretože takáto neobvykle nízka ponuka neexistovala".

Rezort dopravy sa nechce k zneniu listu od eurokomisie vyjadrovať, kým ho nedostane. Hovorca ministerstva Stanislav Jurikovič včera potvrdil, že list ešte nemajú. Povedal, že medzi rozhodnutím komisie a doručením jej verdiktu môže ubehnúť aj 30 dní. „Tá verzia listu eurokomisie, ktorá sa spomína, nemusí byť totožná s tou, ktorá príde na ministerstvo," povedal. Na otázku, či si rezort za tendrom stojí, povedal: „Nevidíme pochybenie a Úrad pre verejné obstarávanie sa s nami stotožnil," dodal.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...