Brusel: Mýto bude predražené

Brusel neuznal ani jeden z dôvodov, pre ktorý bolo konzorcium Slovakpass vylúčené Národnou diaľničnou spoločnosťou z mýtneho tendra.

Bratislava - Európska komisia neuznáva dôvody, pre ktoré Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vylúčila z tendra na elektronické mýto konzorcium pod vedením spoločnosti Slovakpass. Vyplýva to z listu komisára pre vnútorný trh Charlieho McCreevyho, ktorý adresoval slovenskej vláde.

Námietky neboli prijaté

Podľa zápisnice z otvárania ponúk z marca minulého roku, ktorú máme k dispozícii, Slovakpass ponúkol za vybudovanie mýtneho systému najnižšiu cenu (19 miliárd korún) a s takými parametrami, ktoré ho stavali na prvú priečku.

Štátna diaľničná spoločnosť konzorcium spolu s ďalšími dvoma záujemcami zo súťaže vylúčila. Najväčšiu zákazku v histórii Slovenska tak získala spoločnosť SkyToll s najdrahšou ponukou. Rozdiel medzi najlacnejšou a najdrahšou ponukou presahuje 6,5 miliardy korún.

Námietky Slovakpassu ani ďalších vylúčených konzorcií neboli diaľničnou spoločnosťou a Úradom pre verejné obstarávanie akceptované v takej miere, aby dokázali zvrátiť výsledok tendra. Zatiaľ vyradené konzorciá neboli úspešné ani na slovenských súdoch.

Všetko môže byť inak, keď slovenská vláda nepresvedčí Brusel, že medzinárodný tender prebehol podľa pravidiel a žiadny z jeho účastníkov nebol diskriminovaný. To, že komisia začala proti Slovensku konanie, však znamená, že doteraz sa to vláde nepodarilo.

Sporné dôvody vylúčenia

NDS vylúčila Slovakpass z tendra aj preto, lebo nepreukázal, že dieselovými agregátmi zabezpečí stály prísun elektrického prúdu v čase, keď nastane výpadok elektriny vo verejnej sieti. Eurokomisár Charlie McCreevy upozornil, že z ponuky sťažovateľa, teda Slovakpassu, bolo zrejmé, že nemôže ísť o iný ako dieselový náhradný zdroj elektriny a že NDS nevyužila „možnosť objasniť túto skutočnosť prostredníctvom písomných otázok adresovaných sťažovateľovi".

Komisár neuznáva ani druhý dôvod vylúčenia Slovakpassu - veľmi nízku cenu. Naopak naznačuje, že mohlo dôjsť k manipulácii. NDS „zmenila jeden podstatný parameter sťažovateľa a na základe takto zmenenej hodnoty vyhlásila ponuku sťažovateľa za neobvykle nízku," napísal komisár. NDS podľa neho nemohla vylúčiť ponuku z dôvodu neobvykle nízkej ponuky, „pretože takáto neobvykle nízka ponuka neexistovala".

Rezort dopravy sa nechce k zneniu listu od eurokomisie vyjadrovať, kým ho nedostane. Hovorca ministerstva Stanislav Jurikovič včera potvrdil, že list ešte nemajú. Povedal, že medzi rozhodnutím komisie a doručením jej verdiktu môže ubehnúť aj 30 dní. „Tá verzia listu eurokomisie, ktorá sa spomína, nemusí byť totožná s tou, ktorá príde na ministerstvo," povedal. Na otázku, či si rezort za tendrom stojí, povedal: „Nevidíme pochybenie a Úrad pre verejné obstarávanie sa s nami stotožnil," dodal.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...