Brusel nám stopol eurofondy na diaľnice

Pýtali sme vraj peniaze, na ktoré sme nemali právo. Európska komisia pozastavila svoje dotácie.

Bratislava - Európska komisia prerušila platby v Operačnom programe Doprava pre zásadné pochybenie ministerstva dopravy.

Podľa ministra dopravy Jána Počiatka je to preto, že Slovensko v roku 2011 žiadalo neprávom preplatiť 5,4 milióna eur na diaľnicu.

Týmto prípadom sa vyčerpal počet chýb, ktoré môžeme pri čerpaní eurofondov urobiť, a tak komisia automaticky prerušila preplácanie žiadostí.

Aktuálne sú tak zablokované dve žiadosti o peniaze v hodnote 44 miliónov eur.

Ministerstvo teraz s Bruselom rokuje o tom, ako odstrániť chyby z minulosti. Rozhodnutie od euroúradníkov o uvoľnení peňazí očakáva v marci.

Kým sa problém nepodarí vyriešiť, nebudú preplácané ani žiadne iné žiadosti v budúcnosti. „Ide o ďalší príklad toho, v akom stave sme zdedili ministerstvo po Jánovi Figeľovi. Nariadil som audit všetkých ostatných dokumentov operačného programu,“ vyhlásil minister dopravy Ján Počiatek.

Neoprávnené faktúry vraj boli najmä zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti. Išlo často o práce navyše, ktoré neboli vynútené nepredvídateľnými okolnosťami. Najviac sa má problém týkať stavby D1 medzi Sverepcom a Vrtižerom.

„Ján Počiatek pokrytecky bráni svojho kolegu z vlády Ľubomíra Vážneho, počas ktorého ministrovania sa celý projekt realizoval. Všetky podpisy vrátane dodatkov sú plnou zodpovednosťou prvej vlády Róberta Fica,“ odkázal Figeľ Počiatkovi.

Všetko vraj už vopred podpísal Vážny a nové vedenie ministerstva za Figeľa toto už len platilo.

Túto diaľnicu pritom stavalo konzorcium na čele s Váhostavom. Pýtalo si za ňu doplatok 25 miliónov eur. Dnes to vyzerá, že dostane asi 7 miliónov eur.

Európska komisia oznámila ministerstvu dopravy prerušenie uhrádzania priebežných žiadostí o platbu listom v piatok 15. februára. Dôvodom sú výsledky národného auditu z roku 2012.

Vážny: Figeľ pochybil

Bratislava - Zodpovednosť za problémy pri platbách z eurofondov by exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) nemal prehadzovať na iných. Pochybil on.

Tvrdí to súčasný podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny (Smer-SD), ktorý za prvej vlády Roberta Fica (Smer-SD) bol šéfom rezortu dopravy.

Vážny takto reagoval na obvinenia zo strany predsedu KDH Figeľa. Ten dnes po tom, ako ho súčasný minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) obvinil zo zodpovednosti za chyby pri žiadostiach o platby z eurofondov, vyhlásil, že vina leží na pleciach Vážneho.

"Ján Figeľ by nemal prehadzovať zodpovednosť za chyby, ktoré spôsobil, na iných. Jednoznačne je to Figeľ, ktorý deklaroval v roku 2011 neoprávnené výdavky za oprávnené Európskej komisii," argumentoval Vážny.

Zároveň aj vládny audit podľa jeho slov potvrdil, že išlo o nedostatočnú prvostupňovú kontrolu riadiaceho orgánu v roku 2011 pod Figeľovým vedením.

Figeľ dnes odmietol obvinenia ministra Počiatka, ktorý vyhlásil, že zodpovednosť za stopnutie platieb vo výške 44 miliónov z eurofondov nesie exminister Figeľ a jeho zlé rozhodnutia v roku 2011. Podľa Figeľa vina za problémy siaha ešte ďalej. A to do obdobia prvej vlády Roberta Fica (Smer-SD), kedy ministerstvo dopravy viedol súčasný podpredseda vlády pre investície Vážny.

"Počiatek pokrytecky bráni svojho kolegu Ľubomíra Vážneho, počas ktorého ministrovania sa celý projekt realizoval," uviedol Figeľ. Všetky podpisy vrátane dodatkov sú podľa neho plnou zodpovednosťou prvej vlády Róberta Fica, ktorej bol Počiatek členom.

"Dokonca celé dielo bolo konzorciu, vedené Váhostavom, za Ľubomíra Vážneho zaplatené," doplnil Figeľ. Za jeho pôsobenia na ministerstve prišlo podľa jeho slov iba k dobehnutiu refundácií, ale nie k podpisovaniu zmlúv, zmenových konaní alebo dodatkov. "Preto s tým nemôžeme mať nič spoločné a ide iba o Počiatkovu lož," doplnil. Vyzval preto ministra Počiatka, aby zverejnil všetky dokumenty. "A nech sa neskrýva iba za lži, ktoré vyplývajú z jeho neschopnosti riadiť takýto megarezort," podotkol Figeľ.

Počiatek po dnešnom rokovaní vlády povedal, že Európska komisia odmieta Slovensku preplatiť z eurofondov viac ako 44 miliónov eur. Dôvodom je podľa neho pochybenie ešte z roku 2011 pri žiadosti o preplatenie peňazí za úsek diaľnice D1 pri Považskej Bystrici, Sverepec Vrtižer.

"Riadenie eurofondov za bývalej vlády, najmä za Jána Figeľa (KDH), bolo nedostatočné a nekompetentné. A to sa prejavilo aj teraz, keď nám komisia odmieta preplatiť určitú časť platieb," adresoval Počiatek svojmu predchodcovi.

V roku 2011 sa podľa jeho slov do súhrnnej žiadosti o platby zahrnuli výdavky, ktoré neboli oprávnené. Tie boli vo výške viac ako 5 miliónov eur. "To je nekompetentnosť riadiaceho orgánu z tej doby, ktorý ich tam zahrnul," nešetril kritikou Počiatek.

Kým sa však tento problém nevyrieši, EK nepreplatí Slovensku žiadne platby. Ani tie, o ktoré štát žiada v roku 2013, či bude žiadať neskôr v budúcnosti.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...