Bruselskí eurokomisári, ktorí by mali rozhodnúť o rozdelení výstavby 15–kilometrovej ružomberskej diaľnice D1 medzi Hubovou a Ivachnovou na dve fázy s odhadovanými stavebnými nákladmi 507 miliónov eur, zatiaľ nevedia o ničom.
Minister dopravy Ján Počiatek (Smer) ich totiž zatiaľ o fázovaní projektu, ktorým sa má zabrániť prepadnutiu eurofondov, oficiálne neinformoval.
"Do tejto chvíle nebol projekt podaný na posúdenie komisiou, preto sa komisia nemôže ani vyjadriť, či fázovanie schváli," potvrdila Ingrid Ludviková zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.
Rezort dopravy pritom ani nie pred mesiacom pre denník Pravda povedal, že s Bruselom rokujú. "Ministerstvo dopravy v súčasnosti rokuje s Európskou komisiou o možnosti rozdelenia projektov na dve fázy," povedal hovorca ministra dopravy Martin Kóňa a po opätovnej otázke, či sa slovenská strana snaží presvedčiť Brusel o rozdelení stavby, znova zopakoval:
"Rokovania s Európskou komisiou o procese fázovania projektov prebiehajú pravidelne na mesačnej báze už od marca 2012."
"Komisia nedostala žiadnu formálnu žiadosť o rozdelenie tohto úseku diaľnice," vraví však Ludviková. Pätnásťkilometrovú štvorprúdovku, ktorej súčasťou je dvojkilometrový tunel Čebrať, chcel šéf rezortu dopravy rozdeliť na dve fázy výstavby z časového hľadiska. Celá diaľnica sa totiž nestihne odovzdať načas, a to do roku 2015, dokedy si štát môže nárokovať preplatenie stavby z eurofondov na roky 2007 až 2013. Aby fondy neprepadli, výstavba sa má rozdeliť. "Výdavky vzniknuté od 1. januára 2016 by sa potom financovali z programového obdobia rokov 2014 až 2020," vysvetlil Kóňa.
Postavenie tunela Čebrať by malo byť súčasťou prvej fázy, odovzdať do užívania vodičom by sa mal o tri roky. Zvyšné stavebné objekty, ako napríklad mostné konštrukcie, ale aj vzduchotechnika či šachty v tuneli, by sa malizaplatiť z ďalších eurofondov.
Položenie základného kameňa sa odďaľuje pre stále prebiehajúcu kontrolu tendra, ktorú vykonáva na žiadosť samotných diaľničiarov Úrad pre verejné obstarávanie. Ten okrem toho pred týždňom zastavil konanie o námietkach konzorcia s najlacnejšou ponukou – Hant BA DS a Inc S.p. A Turín, ktoré nesúhlasilo s vylúčením zo súťaže. Konzorcium namiesto zákonom stanovenej kaucie 7 500 eur zaplatilo len 3–tisícky, a tak sa konanie zastavilo. Podľa Ludvikovej by komisia mohla rozdelenie projektu na dve fázy schváliť.
"Komisia môže takéto žiadosti na modifikáciu veľkých projektov prijať za predpokladu, že sú splnené určité podmienky. Deje sa to len v prípade výnimočných okolností, v záujme obmedzenia rizika nedokončenia veľkých projektov," poznamenala Ludviková. Podľa Kóňu diaľnica Hubová – Ivachnová podmienky spĺňa. "Naše doterajšie analýzy ukazujú, že projekt Hubová – Ivachnová spĺňa podmienky na fázovanie. Jednou z podmienok je, že projekt sa dá zo stavebného aj finančného hľadiska rozdeliť na dve fázy," doplnil.
V minulosti už Brusel dal súhlas na rozdelenie diaľnice D1 Jánovce – Studenec, z ktorej sa najskôr postavil úsek Jablonov – Studenec a v súčasnosti sa pracuje na diaľnici Jánovce – Jablonov. Okrem ružomberského úseku sa načas neodovzdá ani diaľničný úsek pri Martine, medzi Turanmi a Hubovou. Dokončenie severnej diaľnice z Bratislavy až do Košíc sa tak čoraz viac odďaľuje od plánovaného roku 2018 a približuje sa k rokom 2020 až 2022.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Brusel musíme presvedčiť, že sa trasa D1 nedá zmeniť
Stavba diaľnice Turany - Hubová závisí od stanoviska Bruselu
Pre PPP nezákonne kopali do Fatry
Vedci chcú, aby Brusel preveril D1
Diaľnica už poškodila Veľkú Fatru
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.