Brusel potvrdil chyby mýta

Súťaž, z ktorej vyradili všetkých konkurentov okrem víťaza, nebola podľa Bruselu v poriadku.

Bratislava - „Slovenská republika si nesplnila povinnosti, ktoré jej vyplývajú zo zásad Zmluvy o fungovaní Európskej únie, pretože konala diskriminačným spôsobom.“

Toto je len jedna z viet listu, ktorý na Slovensko posiela Európska komisia. Takto tvrdo Brusel kritizuje tender bývalej vlády – o prevádzkovateľa elektronického mýta.

V ňom vyhrala najdrahšia ponuka vo výške 852 miliónov eur po tom, čo Národná diaľničná spoločnosť tri lacnejšie ponuky vyradila.

Neodôvodnene nízka cena

Listom sa začína druhá fáza konania, ktoré voči Slovensku komisia vedie už dva roky.

Slovenská vláda bude mať teraz dva mesiace na to, aby uspokojila Brusel a „prijala opatrenia s cieľom vyhovieť obsahu tohto stanoviska“.

V opačnom prípade môže mýto putovať pred Európsky súdny dvor. Nie je toho pritom málo, čo má Slovensko naprávať. Eurokomisár pre vnútorný trh Michel Barnier sa podpísal pod dokopy 44 bodov, v ktorých sa popisuje mýto a jeho problémy.

Napríklad, že v tendri sa najlacnejšia ponuka vyradila nespravodlivo. To sa týka konzorcia Slovakpass, ktoré sa so sťažnosťou na Brusel obrátilo.

Do súťaže prišlo s cenou o asi 200 miliónov eur nižšou než ponúkal víťaz. Vyradili ho zo súťaže okrem iného aj pre príliš nízku cenu.

„Európska komisia naďalej trvá na svojom stanovisku, že vylúčenie uchádzača z dôvodu neposkytnutia uspokojivého vysvetlenia neobvykle nízkej ceny bez toho, aby boli najskôr presne stanovené prvky neobvykle nízkej ceny, nebolo odôvodnené,“ píše sa v liste z eurokomisie.

Tender by vyzeral úplne inak

Množstvo výhrad Bruselu sa týka podmienok, ktoré Národná diaľničná spoločnosť dodatočne menila až po podpise zmluvy, prípadne až po spustení mýta.

„Zmluvné podmienky boli zmenené v prospech prevádzkovateľa  elektronického systému výberu mýta v porovnaní s pôvodnými podmienkami,“ píše komisia.

To znamená, že keby vylúčení  uchádzači vedeli, čo všetko sa ešte na mýte zmení, mohli ich ponuky v pôvodnom tendri vyzerať celkom inak. Profitovala z toho firma SkyToll, aktuálny prevádzkovateľ mýta.

Konzorciá napríklad nemohli tušiť, že namiesto plnoelektronického systému bude možné platiť mýto aj bez palubnej jednotky.

Stačilo na to zavedenie takzvaného ticketingu, čiže predaja lístkov na konkrétne trasy naprieč Slovenskom. To mohlo SkyToll odbremeniť od nákladov na nákup drahých palubných jednotiek. Jedna totiž stojí až 300 eur.

Aktuálny minister dopravy Ján Figeľ (KDH) teraz stojí pred rozhodnutím, ako bude obhajovať pozíciu Slovenska, keď vtedajšia opozícia vrátane KDH mýto v minulosti tender ostro kritizovala.

„Ministerstvo bude analyzovať pozíciu Európskej komisie a následne prijme kroky. Máme na to dva mesiace. A aj keď sme tento problém, žiaľ, zdedili, budeme bojovať za záujmy Slovenskej republiky,“ píše sa v stanovisku ministerstva dopravy.

Bývalý šéf rezortu dopravy Ľubomír Vážny (Smer) si za svojimi argumentami stále stojí.

Z obsahu oznámenia nie je úplne jasné, čo presne od vlády Európska komisia očakáva.  Rovnako zostáva nejasné, akým sankciám môže Slovensko čeliť, ak sa prípad dostane až pred Európsky súdny dvor.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.